#1 Skrevet April 1, 2006 Jaja. Ser ut til at jeg enda en gang skal få problemer med oljetrykket. Da jeg kjøpte bilen fikk jeg problemer med trykket en dag etter kjøp. Dette viste seg å være koksing. Kjørte noe slags 'engine flush' igjennom og byttet filteret. Bilen var da gådd 116.000km. Har siden da byttet olje 2 ganger og byttet bunnpanne nå nettopp. Bilen er gådd 120.000km nå. Men i dag kom problemet opp igjen! Regner med det er koksing for symptomene er akkurat de samme. Får opp varsel på lavt trykk etter å ha kjørt en stund. Hvis jeg da stopper motoren og venter en stund, så kan jeg starte opp igjen å kjøre uten varsel en stund til. Oljen jeg har på motoren nå er syntetisk Mobil1 0W-40. Denne har jeg vel kjørt rundt 1000km på nå. Hva er det som gjør at motoren kokser?? Går jo ikke å bytte olje hver 1000km... Så forresten Ole Morten Reinnel nevnte i en annen tråd at 1,8T ikke varsler dårlig trykk før over 2000rpm. Dette stemmer ikke på min bil i hvertfall. Fikk varsel på rundt 17-1800rpm. Litt betryggende det i det minste... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 1, 2006 Får du varsel i FIS (kjørecomputeren) eller lyser motorlampen når du har dårlig oljetrykk: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 1, 2006 Får du varsel i FIS (kjørecomputeren) eller lyser motorlampen når du har dårlig oljetrykk: klø : Har ikke FIS, men får opp varsel på det lille displayet med et symbol for lavt trykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 1, 2006 Rensa du silen til oljepumpa da du hadde nede bunnpanna? Er som oftest den som tetter seg. Veldig enkel å ta ut når bunnpanna er nede. Har og sett eksempel på knekt aksel i turbo pga tett oljetilførsel til turbo, har du hatt problemer med koksing burde du nok også sjekke det, kjedelig med turbohavari. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 1, 2006 Skru ned igjen bunnpanna, demonter oljesilen, rengjør denne skikkelig og kjør nye 100 000. Om det i det hele tatt finnes en permanent løsning veit jeg sannelig ikke, annet enn noenlunde hyppige oljeskift, skikkelig kvalitet på olja og å la motor gå litt på tomgang før man stopper den etter litt "aktiv" kjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 1, 2006 Var ikke jeg som hadde nede bunnpanna. Fikk den bytta på verksted. Og jeg har ikke lyst til å ta den ned igjen. Kostet 3500 bare i arbeid. Totalt kostet det meg rundt 7500.- Men er det nødvendig å gjøre ren silen for hånd? Nå vet ikke jeg hvordan den er utformet, men virker jo som koksen går tilbake i bunnpanna når jeg stopper motoren...Eller det er kanskje bare en brøkdel av koksen... Trodde problemet var borte ettersom jeg har kjørt 4-5000 siden problemet først var der. Hadde i hvertfall ikke regnet med at det skulle komme nå som jeg nettopp har byttet olje. Når det gjelder oljetilførselen til turbo mener jeg å ha lest at det er ett rør man burde skifte? Irriterende dette... Særlig når selgeren "måtte" ha visst om dette da han solgte bilen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 1, 2006 JA...oljesilen må rengjøres fysisk da den består av veldig finmasket netting hvor olja kokser og etterhvert tetter hullene i nettingen. Tilløpsrøret til turboen kan også kokse igjen og kan være greit å bytte ut om man er usikker. Tipper det høyst sannsynlig er koksbelegg på innsiden av bunnpanna di også, men dette er vel egentlig ikke noe stort problem da det sitter temmelig godt fast. Problemet er heller det som fester seg i silen/nettingen. Rart de ikke demonterte og rengjorde sila for deg da de hadde nede bunnpanna. Mulig det finnes et hokus pokus middel som løser opp sånt, men det har jeg ingen erfaringer med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 1, 2006 Hei ! Fikk dette problemet på min bil i går (indikasjon på lavt oljetrykk). Hadde da kjørt bilen bare ca. 5 mil etter service hos møller (full pakke m/reg.reim osv). (Har aldri hatt denne feilen før) = Nå står den hos Møller igjen. Tør ikke kjøre med sånne feil - en kompis fikk fullt havari på sin Audi etter å ha hatt samme problem (kostet nesten 60.000.- og fikse) Mvh Terje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 1, 2006 Kanskje Forte motor flush hjelper mot slikt ? hive på ei flaske med sånn før olje skift må vel hindre litt koksing http://www.forteuk.co.uk/Advanced_formula.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 2, 2006 Eg tror faktisk att å kjøre rens på motoren hver gang oljen blir skifta kunne forhindra mange av problemene som har vært med koksing, men god olje er selvfølgelig også viktig. Så mye problem som det har vært med koksing syns eg det er rart att ikkje merkeverkstedene anbefaler folk med 1.8t å kjøre rens før oljeskift. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 2, 2006 Longlife service på 1.8T skulle vært forbudt....he he... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 2, 2006 dette heller.. longlife på 1.8T (langsmontert) og 2.0 130hk, skulle aldri vært gjennomført.. Vil sterkt anbefale de som har longlife på disse, straks gå over til vanlig service, og ta etpar kjappe oljeskift med rens på disse.. Man mister oljetrykk, kjører en rens, tror at alt er ok... Lampa lyser igjen, man tar ut oljepumpa, ser silen er full av dritt, renser, og monterer sammen igjen.. Går litt, så raser turbo pga oljerøret man ikke skiftet.. Dersom lampa lyser etter at man har renset oljesilen, skift oljepumpe.. Da har denne mest sannsynlig tatt skade av den dårlige oljen bbilen har blitt kjørt på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 2, 2006 JA...oljesilen må rengjøres fysisk da den består av veldig finmasket netting hvor olja kokser og etterhvert tetter hullene i nettingen. Tilløpsrøret til turboen kan også kokse igjen og kan være greit å bytte ut om man er usikker. Tipper det høyst sannsynlig er koksbelegg på innsiden av bunnpanna di også, men dette er vel egentlig ikke noe stort problem da det sitter temmelig godt fast. Problemet er heller det som fester seg i silen/nettingen. Rart de ikke demonterte og rengjorde sila for deg da de hadde nede bunnpanna. Mulig det finnes et hokus pokus middel som løser opp sånt, men det har jeg ingen erfaringer med. Ja, hadde jeg visst dette så hadde jeg selvsagt gitt beskjed om at de skulle ha renset silen samtidig. Tviler på at det er koks i bunnpanna da denne er bare 1000km gammel. Da jeg sist hadde problemet, så brukte vi et hokus-pokus middel. Fikk beskjed om at det fantes mye rart på markedet som ikke var så bra, men DETTE skulle være saker. Var en mekaniker på et verksted som ga meg middlet. Virket tilsynelatende bra da. Trodde dette burde ha renset silen? Det jeg syns er rart er at problemt skulle komme akkurat nå. Har jo akkurat byttet olje, så skulle jo ikke tro at den skulle kokse noe nå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 2, 2006 Hei !Fikk dette problemet på min bil i går (indikasjon på lavt oljetrykk). Hadde da kjørt bilen bare ca. 5 mil etter service hos møller (full pakke m/reg.reim osv). (Har aldri hatt denne feilen før) = Nå står den hos Møller igjen. Tør ikke kjøre med sånne feil - en kompis fikk fullt havari på sin Audi etter å ha hatt samme problem (kostet nesten 60.000.- og fikse) Mvh Terje Hva er bilen din gådd? Siden du sier full service med reg-reim så antar jeg at den er gådd omtrent det samme som min? dette heller.. longlife på 1.8T (langsmontert) og 2.0 130hk, skulle aldri vært gjennomført.. Vil sterkt anbefale de som har longlife på disse, straks gå over til vanlig service, og ta etpar kjappe oljeskift med rens på disse.. Man mister oljetrykk, kjører en rens, tror at alt er ok... Lampa lyser igjen, man tar ut oljepumpa, ser silen er full av dritt, renser, og monterer sammen igjen.. Går litt, så raser turbo pga oljerøret man ikke skiftet.. Dersom lampa lyser etter at man har renset oljesilen, skift oljepumpe.. Da har denne mest sannsynlig tatt skade av den dårlige oljen bbilen har blitt kjørt på.. Kan oljepumpa ta skade av koksingen og? Ser ut til at jeg må bite i det sure og bare ta opp bunnpanna igjen da. Er visst mye arbei på quattro`en. Kostet som sagt 3500 i arbeid å bytte, så jeg regner med at de bruker rundt 4 timer da. Har vært noen dyre måneder nå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 3, 2006 Min har gått litt lenger, ca. 140´. Alle servicer (longlife) hos originalverksted. Det begynner vel å bli på tide å gi f... i å bruke audi-verksted på alle service´r nå som bilen begynner å bli "gammel" (´00). Er ikke noen bilmekaniker, men bytte olje klarer jeg.... OT: Spurte sist om bytte av olje på girkassen (TIP), og mekanikeren mente at "det trenger man aldri å gjøre".... Har lest mange innlegg her inne som sier at det er VIKTIG. Hva skal en stakkar tro ???? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 3, 2006 Bytt til Castrol TWS 10-60 olje. Denne gir godt oljetrykk, og smører og renser godt, og gir løftere som ikke klakker på 1.8T. Bør dog ikke kjøre lengre enn 10 000km intervaller på den. Dersom oljetrykket fortsatt er dårlig da,er det en annen ting i tillegg til det nevnt, som ofte er problem på 1.8T som har hatt koks i oljepumpe... Overtrykksventilen i oljepumpa... Det er ett fjærbelastet stempel som lett kan kile seg i åpen tilstand. Det aller beste er jo å bare bytte hele oljepumpa da. Mvh Morten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 3, 2006 Bytt til Castrol TWS 10-60 olje. Denne gir godt oljetrykk, og smører og renser godt, og gir løftere som ikke klakker på 1.8T. Bør dog ikke kjøre lengre enn 10 000km intervaller på den. Dersom oljetrykket fortsatt er dårlig da,er det en annen ting i tillegg til det nevnt, som ofte er problem på 1.8T som har hatt koks i oljepumpe... Overtrykksventilen i oljepumpa... Det er ett fjærbelastet stempel som lett kan kile seg i åpen tilstand. Det aller beste er jo å bare bytte hele oljepumpa da. Mvh Morten. Hadde lignende symptomer med min A4 tidligere.... sleit med at oljetrykkslampa lyste etter en tidskjøring (ofte på lave turtall) Viste seg da at møller ved oljeskift hadde klart å fjerne/rote bort en ventil som sitter i filterholderen (som skal holde igjen trykket i toppen på lave turtall) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 3, 2006 Min har gått litt lenger, ca. 140´.Alle servicer (longlife) hos originalverksted. Det begynner vel å bli på tide å gi f... i å bruke audi-verksted på alle service´r nå som bilen begynner å bli "gammel" (´00). Er ikke noen bilmekaniker, men bytte olje klarer jeg.... OT: Spurte sist om bytte av olje på girkassen (TIP), og mekanikeren mente at "det trenger man aldri å gjøre".... Har lest mange innlegg her inne som sier at det er VIKTIG. Hva skal en stakkar tro ???? Det er viktig å skifte olje på girkassa dersom man ikke vil bruke titusenvis på en brukt girkasse etter et par hundre tusen. Girolje på automatkasse bør strengt tatt ikke kjøres mer enn 60000 km.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 3, 2006 Det er viktig å skifte olje på girkassa dersom man ikke vil bruke titusenvis på en brukt girkasse etter et par hundre tusen. Girolje på automatkasse bør strengt tatt ikke kjøres mer enn 60000 km.. Helt enig. Audis påstand om at automatene har "lifetime fluid" er tvilsom. Sjekk hvordan atf så ut etter ~ 50.000 km. i en A8 : http://www.audipages.com/Tech_Articles/auto_transmission/autotranservicing.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 6, 2006 Takk for svar alle sammen! Har vært borte på arbeid siden mandag, så jeg har ikke hadd muligheten til å oppdatere meg her. Satte bilen inn på merkeverksted på mandag. Ble enig om at bunnpanna skulle tas ned å silen rengjøres. Ringte i går for å høre om bilen var klar. Fikk bare en rask prat da. Da hadde de rengjørt silen og målt trykket til mye bedre. Hva enn det betyr. Skal innom i morgen å prate med dem og betale moroa... Er det noe speiellt jeg burde spørre om når jeg er der? Terje Helberg: Min er også en 2000`mod. Tok 120K-servicen utenom merkeverkstred. Var jo ca 4000 billigere så. Morten Bondø: TWS-10-60, er ikke det en mer racing-olje? Bilen min er verken chipet, eller blir brukt til banekjøring... Men blir nok å bruke castrol fra nå av. Mange som skryter av det så. Når det gjelder oljepumpa så har jeg liiiiten peiling... Vet ikke hvor den er en gang. Men oljeskift blir på max 10K for min del uansett. Den har gådd på long-life i tyskland tidligere. BTW: Ille den olja fra A8`en... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 6, 2006 Hadde du tikking i motoren ved tomgang på bilen? var det en "hard" gange i motoren? er det en "hard" gange? ble den bedre etter du fikk renset silen? mvh Jan G 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 7, 2006 Hei !Fikk dette problemet på min bil i går (indikasjon på lavt oljetrykk). Hadde da kjørt bilen bare ca. 5 mil etter service hos møller (full pakke m/reg.reim osv). (Har aldri hatt denne feilen før) = Nå står den hos Møller igjen. Tør ikke kjøre med sånne feil - en kompis fikk fullt havari på sin Audi etter å ha hatt samme problem (kostet nesten 60.000.- og fikse) Mvh Terje Da er "dommen fra Møller" klar.... De må bytte oljepumpe og rense motoren. Prisen blir ca. 18.000.- Hentet bilen for 14 dager siden etter service til over 16.000.- Bilen har fulgt Audi´s service program på original verksted siden den var ny. Trodde at poenget med å følge anbefalt service var å slippe unna disse ekstra-regningene..... = Dette var min siste Audi PS! Fikk en email fra kundebehandler hvor det sto at 1,8T motorene ikke "likte" longlife oljen - hvorfor i h....vete sier de ikke det når man har bilen på (anbefalt) service...? DS! Mvh Terje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 7, 2006 Da er "dommen fra Møller" klar....De må bytte oljepumpe og rense motoren. Prisen blir ca. 18.000.- Hentet bilen for 14 dager siden etter service til over 16.000.- Bilen har fulgt Audi´s service program på original verksted siden den var ny. Trodde at poenget med å følge anbefalt service var å slippe unna disse ekstra-regningene..... = Dette var min siste Audi PS! Fikk en email fra kundebehandler hvor det sto at 1,8T motorene ikke "likte" longlife oljen - hvorfor i h....vete sier de ikke det når man har bilen på (anbefalt) service...? DS! Mvh Terje det var dyrt: eek : gjorde akkurat det samme for en liten mnd siden , bytte av oljepumpe + bytte av bremseklosser fremme kom seg på 10500 inkl alt. der var også luftslangen mellom luftfilterboks og turbo med i prisen....... sjekk opp litt den prisen trur jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 7, 2006 Har du målt oljetrykket på bilen din og sjekket at det faktisk er dårlig? Jeg hadde også problem med at varsellampa koblet seg inn og dette kun på lavt turtall. Målte trykket og det var heldigvis helt fint, så det viste seg at løsningen var så enkel å bytte giveren, kostet vell ca 50 kroner eller noe... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet April 7, 2006 Hadde du tikking i motoren ved tomgang på bilen? var det en "hard" gange i motoren? er det en "hard" gange? ble den bedre etter du fikk renset silen? mvh Jan G Hadde tikking i en ventil første gangen jeg hadde problemet. Da ble det borte etter å ha brukt engine-flush og ny olje/filter. Hard gange har jeg ikke merket noe til. Nå andre gangen har jeg ikke merket noe som helst, bortsett fra varsel om dårlig trykk. Da er "dommen fra Møller" klar....De må bytte oljepumpe og rense motoren. Prisen blir ca. 18.000.- Hentet bilen for 14 dager siden etter service til over 16.000.- Bilen har fulgt Audi´s service program på original verksted siden den var ny. Trodde at poenget med å følge anbefalt service var å slippe unna disse ekstra-regningene..... = Dette var min siste Audi PS! Fikk en email fra kundebehandler hvor det sto at 1,8T motorene ikke "likte" longlife oljen - hvorfor i h....vete sier de ikke det når man har bilen på (anbefalt) service...? DS! Mvh Terje Wow: eek : Ja dette syns jeg også hørtes vilt ut! Men MÅ oljepumpa byttes? Uansett ville jeg hørt med et annet verksted. Helt latterlig at de kjører long-life når til og med de selv vet at motoren ikke liker dette... Har du målt oljetrykket på bilen din og sjekket at det faktisk er dårlig? Jeg hadde også problem med at varsellampa koblet seg inn og dette kun på lavt turtall. Målte trykket og det var heldigvis helt fint, så det viste seg at løsningen var så enkel å bytte giveren, kostet vell ca 50 kroner eller noe... Verkstedet målte trykket, ja. Var dårlig (tror de sa varierende) før silen ble rengjort. Så også klare tegn til koksing i oljepåfyllinga. Skal ikke være så snar med å si om dette er min første og siste audi, men jeg er langt fra imponert. Til nå har jeg brukt mer i driftskostneder og vedlikehold enn avdrag til banken. Betaler over 4000 i avdrag pr måned. Kjøpte ny bil bl.a. for å ha en bil jeg "kunne stole på". Jaja... Stikker ned til verkstedet igjen om litt for å betale moroa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...