Problemer med kast/risting i rattet !!

Anbefalte innlegg

Må si er på nippet til å tilte nå .....

 

Har en S4 1992 modell som jeg tidligere hadde std bremser på, dvs ufo-skivene. Jeg måtte disse 3 ganger pga kast. Ble så lei at jeg byttet til ett "porsche" kit ifjor sommer. 322 x 32 mm bremser. Dette var knall bra da jeg satt på disse i mai 2005. Mulig jeg fremdeles hadde antydning (bare såvidt) med risting i rattet da de var nye.

 

Har nesten ikke kjørt med bilen i vinteren, men tok en litt større tur idag. Oppdaget att ristingen i rattet ved nedbremsning over 100 km/t ble større og større. Dvs samme symptomer ved kast. Under 90 km/t er det veldig lite, men oppe ved 140 km/t så kjenner jeg det ganske bra. KAN JEG VÆRE SÅ UHELDIG AT JEG HAR FÅTT KAST I DET 4. SKIVE-PARET MITT ???????

 

Nå brukte ca 20 000 kroner i mai ifjor pga at jeg var lei bremsetullet med UFO-skivene. Nå har jeg jaggu meg fått det på "porsche" kittet mitt også ????? fustrert og lei ?? you bet !!!

 

Noen som har opplevd makan som meg ?? kan det være noe feil andre steder ?? hjulloppheng ??, nav ?? understell ???

 

Uansett, det må bli en tur på verkstedet og få full sjekk av bremser.... 4. gangen med kast i nye skiver på 2.5 år ....det er utrulig ...

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, hadde noe lignende på min bil (S4èn jeg hadde før)

 

Tror det kan være hjuloppheng/foringer, den som sitter inn på bærearm fra stab. stag foran kan vel forårsake sånt, eller noen i bærearmen der : klø : rett meg noen om jeg tar feil, men det er ikke sikkert det er skivene dine ivertfall, få en sjekk på gummiforingene dine du...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har samme problem på a3``n. spurte på møller om hva som gjør at nye skiver får kast etter kort tid. di viste ikke helt uten å se på bilen. men sa at det kunne være spindelen som var skjev. mulig verdt å undersøke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig rengjort flate mellom nav og skive den gangen det ble montert, for stor belastning ved nedbremsing eller rett og slett slitte skiver kan vel medføre at skivene får kast. Dette vil vel evt. røpes på ei bremserulle/tester da viserene vil ha ujevnt utslag selv om pedalen holdes stille.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også viktig i følge mov'it å ha bra (les:nye) hjullagre, da større bremser med større diameter er mye mer følsomme på dette. Jeg hadde fælt mye kast til jeg byttet en bærearm, kula var helt utslitt..

Men fjærbeina jeg kjøpte av deg står pent i garasjen ennå! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk gutter !!

 

Jeg har byttet det meste av forringer i understellet. Men ikke så mye akkurat rundt hjullageret. Kun diverse forringer på bærearm o.l. Jeg har også nylig tatt 4 hjulskontroll. Så det meste av slitasje deler i understellet er byttet !! Dette gjorde jeg pga svømming i bilen. Nå har jeg 2 større feil med bilen !!:(

 

Ristingen i rattet var minimal da jeg satte dem på mai 2005. syns egentlig det var OK hele sommeren, selv om jeg stusset over at det var antydning til risting i rattet noen ganger. Men tok en skikkelig test igår og da fikk jeg bekreftet bra med risting i rattet på 140 km/t. Det avtok mye under 100 km/t og under 70 km/t så var det 0 risting i rattet. Har nesten mistanke om at det er noe annet siden jeg har skiftet 3 nye sett med skiver. Nå er midt sagt furstrert til 1000, siden jeg brukte 22 000 på nye bremsekit i fjor og trodde dette skulle bli løst.

 

Jeg får høre om jeg kan få nye skiver eller om jeg fresner ned skivene litt slik at kast'n (så fremt det er kast) blir borte. Jeg får nok levere bilen hos Audi sentrum etter påske og få dem til å se på det. Nå hadde jeg gledet med til å kjøre på Våler iår med ordentlig bremser, men den gang ei :( :(

 

 

symptonene er veldig likt kast i skivene, siden ristingen blir større jo høyere hastighet jeg bremser ned fra.

 

 

Ødegård:

hehe....litt større prosjekt har vel en tendens til å bli liggende :)

 

Den feilen du hadde med kula i bærearmen....fikk du mere risting i rattet ved høyere hastigheter ??

Jeg har bare byttet den ene bærearmen mens jeg har hatt bilen ( 4,5 år)

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig rengjort flate mellom nav og skive den gangen det ble montert, for stor belastning ved nedbremsing eller rett og slett slitte skiver kan vel medføre at skivene får kast. Dette vil vel evt. røpes på ei bremserulle/tester da viserene vil ha ujevnt utslag selv om pedalen holdes stille.

 

Fikk nytt nav da jeg kjøpte skivene, så de ble montert når alt var nytt.

 

Skivene er omtrent helt nye....de "små rillene" som er på skivene når dem er nye er bare såvidt borte....da har jeg kjørt lite med dem :)

 

Er dette noe mange verksteder har ?? f.eks Audi sentrum ?? eller må jeg inn til ett spesiell verksted ??

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdaget att ristingen i rattet ved nedbremsning over 100 km/t ble større og større. Dvs samme symptomer ved kast. Under 90 km/t er det veldig lite, men oppe ved 140 km/t så kjenner jeg det ganske bra.

Har noe av det samme på min A8 og hvis jeg ikke tar feil er forhjulopphenget likt på S4 også? For min egen del tror jeg ikke det er bremseskivene (std bremser) men en foring i et av stagene som går fra den armen hvor styrestaget går inn på og inn/opp til den platen som er på toppen av fjærbeinet (beklager at jeg ikke kan alle fremmedordene). La merke til at en av foringene der så litt dårlig ut da jeg skiftet fjærer på bilen min i fjor, men siden jeg ikke hadde anledning til å bytte da jeg holdt på, skrudde jeg det bare sammen igjen. Det er ikke sikkert at det er denne foringen, bare et forslag basert på min observasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skulle vell aldri være noe så enkelt og triviellt som forskjellig lufttrykk i dekka, eller ubalanse i hjula?? Dette vil jo skape masse trøbbel ala samma opplegget.

 

Trodde jeg hadde superkast i skivene mine ifjor, men stoppa tilfeldigvis på en bensinstasjon for å fylle litt i bakhjula siden jeg visste dem slapp litt luft. Mangla 1 bar (!) i forhjula og alt ble snus etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye som kan forårsake ristingen i rattet, ville vært rart om det skulle være på flett nye skiver, da er det ikke mye kvalitet...

 

Ellers rister det godt og forskjellig i ymse hastigheter om felgen din har fått en dunk, mistet ett lodd eller to? Løs bærekule? indre foring på bærearmen løsnet? sjeiv hjulstilling? løse/defekte lagre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kast i nye skiver er ganske normalt dette pga.feks.spenninger i stålet som blir utløst ved oppbremsninger(Pga varme).Det kan også være tilført spenninger til stålet i skiva ved maskineringen når den ble produsert på fabrikken,dette pga dagens høye krav til lav maskineringstid i produksjonen av skiva: mad :

Det er som regel ikke snakk om mere en ett par tiendedelsmillimeter men du kjenner det godt i rattet ved nedbremsing.

Ettermaskinering av den nye skiva vil stoppe problemet.Dra til noen som driver med maskinering,pass på att de spenner opp skiva med samme annleggsflate som når den er montert på bilen,deretter dreie av skiva på begge sider i samme oppspenninga.

Når dette er utført vil du ha kanongode skiver på bilen din.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk mye tips !!

 

(husk at ristingen er kun ved bremsing, ikke ved kjøring)

 

 

Ove:

Har byttet forringene i stab-staget nylig. kulen i bærearmen har jeg ikke byttet på ca 4 år (kun den ene siden). Så mulig det kan være en årsak ja.

 

 

Arne:

Har ørlitt kast i en av felgene, men veit ikke om det er foran eller bak. Når jeg kjører vanlig uten bremsing i 180 km/t så er alt bra. Kun ved bremsning som gjør at rattet rister. Men som du sier, at din ble bra med å sjekke lufttrykket, så skal jeg gjøre det.

 

 

Johnny:

Skivene er slissa skiver av Porsche 993, i diamenter 322 x 32 mm. Det skal være topp kvalitet !!! Hjulstilling skal være OK, nylig hatt det. Hjullagre har jeg aldri sjekket !!!

 

 

 

Sølve:

Har tenkt litt på dette med å få slipt ned skivene, hvis det er kast i dem. Skal få ett verksted til å sjekke det. Men jeg har kjørt veldig rolig med dem. Var på våler banen etter bare 50 mil kjøring med dem, men da regnet det, slik at nedbremsningen ble veldig moderat. Har heller ikke bremset maks siden da. Kjørt rolig med andre ord !

 

Kjenner det som sagt veldig bra i rattet i 140 km/t ved bremsning...straks jeg kommer under 100 km/t i nedbremsingen, så gir ristingen seg og ved 70 km/t er den HELT BORTE !!!

 

 

De som sliper ned slike skiver ?? kan jeg ikke bare gjøre det hos dem uten å måtte si noe ?? :) ..."slip den disse?" , feks ??

Vet du hvilkene verksted som gjør dette i Oslo ????

 

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den feilen du hadde med kula i bærearmen....fikk du mere risting i rattet ved høyere hastigheter ??

Jeg har bare byttet den ene bærearmen mens jeg har hatt bilen ( 4,5 år)

Robert

 

Nja.. Men kun når jeg kjørte over f.eks. markeringer i veien, eller ved slake venstresvinger (var høyre kule) men ikke noe spess mer ved bremsing.

Sikker på at du har fått anlegggsflatene rene nok? Er ikke veldig mye rusk som skal til, og da vil caliperne klare å følge med uten å riste ved lavere hastigheter.

Har du byttetnav utenå bytte lagre, _kan_ disse ha endt opp litt skjeve, men det er bare spekulasjon. Rart de ikke byttet lagre samtidig, eller gjorde de det tror du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja.. Men kun når jeg kjørte over f.eks. markeringer i veien, eller ved slake venstresvinger (var høyre kule) men ikke noe spess mer ved bremsing.

Sikker på at du har fått anlegggsflatene rene nok? Er ikke veldig mye rusk som skal til, og da vil caliperne klare å følge med uten å riste ved lavere hastigheter.

Har du byttetnav utenå bytte lagre, _kan_ disse ha endt opp litt skjeve, men det er bare spekulasjon. Rart de ikke byttet lagre samtidig, eller gjorde de det tror du?

 

 

Takk...kanskje dette være årsaken.

 

Da jeg byttet til porsche kittet i fjor sommer, så monterte protrim gutta det nye navet rett på. Jeg veit ikke om det ble rengjort eller noe ...jeg satt ute å ventet :) ......og deretter kalipperne rett på....så det kan kanskje være noe rusk der. Hjullagrene har jeg heller ikke byttet. Bør jeg prøve dette ???

 

Jeg har nå bestilt time hos Audi Sentrum, så jeg kan kanskje tipse dem om problemet. Nå MÅ jeg bare få løst dette og svømmingen i bilen til sommeren. Jeg skar få kjørt litt på bane i sommer !!!!

 

Takk igjen !!

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har det samme problemet som deg på min RS2! Byttet alt av bremser foran og bak men det rister i de samme hastighetene som du her beskriver. Skrik ut om du finner ut av det... skjønner godt at du blir lei for det er ikke noe kult å kjøre når alt rister.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funnet ut av problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funnet ut av problemet?

 

 

Var hos Audi Sentrum og dem sa at det var kast skivene. De målte ikke skivene, så det kan vel være en promille sjanse at det kan f.eks være navet.

 

Har nå kontaktet Protrim gutta som jeg kjøpte bremsekittet fra og håper jeg får tilbake ett nytt sett. Skal få ringt dem for avtale om tid slik at jeg kan komme opp til dem. Først da får vi sjekket ut hva som er feil. Jeg er rimelig lei bremsene mine på min bil, da jeg omtrent har kjørt med kast i flere år. Har ennå ikke fått kjørt på bane ennå, fordi det er umulig når det rister i rattet over 100 km/t. Ved 170 km/t rister omtrent hele bilen.

 

Jeg er litt i tvil om det kast i skivene, siden dette er det 4. paret jeg skal bytte. Når jeg får nye skiver, så skal jeg la Audi Sentrum få se på det litt.....ta opp navet og sjekke...mulig jeg lar dem bytte hjullagre også. Selv om det kanskje er liten sjanse for feil der, så gjør jeg bare det. Det må bli bra nå, må en tur på våler iår !!!

 

 

PS! Det rister ikke ved selve kjøringen, kun ved bremsing.

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet jeg har lest om flere med problmer med risting under bremsing på Rs2, og at man har byttet bremser.. men at det egentlige problemet er navet, og at dette bør byttes... har ikke kilden for dette her nå, men nevnt flere steder.. så kanskje du må prøve det. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet jeg har lest om flere med problmer med risting under bremsing på Rs2, og at man har byttet bremser.. men at det egentlige problemet er navet, og at dette bør byttes... har ikke kilden for dette her nå, men nevnt flere steder.. så kanskje du må prøve det. :)

 

Navet ble også byttet da jeg byttet til det nye porsche settet ifjor. Hadde jo også problemer med dette på de gamle ufo-skivene og det gamle navet. Så jeg fatter ikke hva som er feil her.....bør vel kanskje bytte ut hele forstillingen da :)

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Har samme problem på min A8. Skal inne til en titt på torsdag. Kan gi tilbakemelding om det de finner ut. Det er i allefall svært slitsomt å ha det slik, og ikke minst å tenke på at noe er feil!

Hadde en Mercedes med samme problem. Brukte lang tid på å finne feilen. Det visste seg å være stemplet i cal. som gikk skjevt. Det igjen førte til skeive skiver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

 

Har samme problem på min A8. Skal inne til en titt på torsdag. Kan gi tilbakemelding om det de finner ut. Det er i allefall svært slitsomt å ha det slik, og ikke minst å tenke på at noe er feil!

Hadde en Mercedes med samme problem. Brukte lang tid på å finne feilen. Det visste seg å være stemplet i cal. som gikk skjevt. Det igjen førte til skeive skiver.

 

Kan jo være som du sier at et stempel går skjevt,men det ville vært rart ettersom kalipperne også er helt nye. Jeg har også merket at det er en slags svak lugging når jeg bremser så det tyder vel på skeive skiver. vet du prisen på nav? Flott om du forteller hva feilen er.

Takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo være som du sier at et stempel går skjevt,men det ville vært rart ettersom kalipperne også er helt nye. Jeg har også merket at det er en slags svak lugging når jeg bremser så det tyder vel på skeive skiver. vet du prisen på nav? Flott om du forteller hva feilen er.

Takk.

 

 

Det er nok ikke kalipperne siden de er helt nye. Det kan jo være det, men liten sjanse. Jeg fikk med nytt nav på bremsekittet. Løst så tror jeg det fort koster 1500 kr pr stk tror jeg ...

 

Jeg jobber med å få tak i protrim gutta om nye skiver ....på garantien altså ..... når jeg får dem så skal jeg få audi sentrum til å sjekke ut hele driten rundt nav/forstilling. Jeg begynner å bli saftig lei dette her ...

 

 

Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.