#1 Skrevet April 2, 2006 Da har jeg skrudd av allt av hjuloppheng på prosjektet og observerte at det enkelte steder er noe overflakerust... Hva lønner jeg meg på og behandle det med? Tenkte og slipe det ned og sandblåse det, men hva skal jeg ha utenpå? Resten av bilen sliper jeg ned til stålet og bruker epoxy-grunning på... Er det egnet der under? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 2, 2006 Hørt mye positivt om Ovatrol f.eks. Har desverre ikke så veldig peiling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 2, 2006 Brunox og tectyl eller tilsvarende understellsbehandling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 2, 2006 Bør jeg grunne under det da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 2, 2006 Brunox er ruststoppende grunning. Du trenger ikke å slipe metallet 100% rent for rust før du behandler det med Brunox heller, for den "forsegler" den rusten som eventuelt måtte være igjen slik at det går an å male over uten fare for at lakken kommer til å flasse av igjen neste vinter. Har brukt Brunox i forholdsvis store kvanta på et par japsebiler jeg har hatt tidligere, og har vært veldig fornøyd med det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 2, 2006 ikke le når jeg sier dette. men bestefaren min brukte altid sagskjede olje. han har aldri hatt rust på bilene sine. den siste bile han kjøpte ny var en ascona i 74- gikk 400 tusen. ikke en rust flekk. men blei krasja. prøvd på bilene mine jeg også, når jeg har hat sånne gamle dårlioge biler som jeg har sett rusta har kommet. spylt bilen med sagkjede olje. har liksom stoppet opp. oppskriften er da. gjørreint. varm opp sagkjede olja. spyl så på. skjør så på en grusete og støvete veg. og dermed er bilen ferdig. men finnes mange andre lsøninger også da, he he he denne her billig og funker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 2, 2006 Skal nok ikke kjimse av løsningen til Tor Olav nei... Ingen tvil om at det fungerer, men det blir litt mer klin en det jeg ønsker... Så det blir nok brunox med epoxy grunning oppå ja... Bør jeg lakke utenpå epoxy-grunninga før jeg legger på understellsmasse? Har brunox noen hjemmeside forresten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 2, 2006 noen som har brukt denne? http://www.mamut.com/controls/shop/shops/1/default.asp?wwwalias=nettkurven 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 2, 2006 ikke le når jeg sier dette. men bestefaren min brukte altid sagskjede olje.han har aldri hatt rust på bilene sine. den siste bile han kjøpte ny var en ascona i 74- gikk 400 tusen. ikke en rust flekk. men blei krasja. prøvd på bilene mine jeg også, når jeg har hat sånne gamle dårlioge biler som jeg har sett rusta har kommet. spylt bilen med sagkjede olje. har liksom stoppet opp. oppskriften er da. gjørreint. varm opp sagkjede olja. spyl så på. skjør så på en grusete og støvete veg. og dermed er bilen ferdig. men finnes mange andre lsøninger også da, he he he denne her billig og funker. Har hørt samme trikset flere ganger, men da har folket brukt den brukte motoroljen de tappet ut ved oljeskift. Hvis man sprøyter bilen med motorolje hver gang man skifter olje, så er det en selvfølge at det hindrer rust i å trenge gjennom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 2, 2006 ikke le når jeg sier dette. men bestefaren min brukte altid sagskjede olje.han har aldri hatt rust på bilene sine. den siste bile han kjøpte ny var en ascona i 74- gikk 400 tusen. ikke en rust flekk. men blei krasja. prøvd på bilene mine jeg også, når jeg har hat sånne gamle dårlioge biler som jeg har sett rusta har kommet. spylt bilen med sagkjede olje. har liksom stoppet opp. oppskriften er da. gjørreint. varm opp sagkjede olja. spyl så på. skjør så på en grusete og støvete veg. og dermed er bilen ferdig. men finnes mange andre lsøninger også da, he he he denne her billig og funker. Denne løsningen er helt GULL Eneste problemet er å finne en tørr, støvete grusvei i April:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 3, 2006 Har hørt samme trikset flere ganger, men da har folket brukt den brukte motoroljen de tappet ut ved oljeskift. Hvis man sprøyter bilen med motorolje hver gang man skifter olje, så er det en selvfølge at det hindrer rust i å trenge gjennom. Det er viktigå bruke sagkjedeolje ikke motorolje ved oljesprøyting. Dette pga.tillsettningsstoffer/syrer i olja. Ved bruk av motorolje ruster bilen noe helt forjæv....... etter en stund. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 3, 2006 Gå inn på http://www.ferromax.no Har prøvd noe som heter ferromax rustkiller, og det funker jævlig bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 11, 2008 Låner denne litt gamle tråden jeg. Skal pusse over understellet på en typ44, tenker da på fjærbein,hjuloppheng osv. Skal glass/sandblåse det og ha på noe lakk. Hva anbefales for at det skal holde seg bra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 13, 2008 Låner denne litt gamle tråden jeg. Skal pusse over understellet på en typ44, tenker da på fjærbein,hjuloppheng osv. Skal glass/sandblåse det og ha på noe lakk. Hva anbefales for at det skal holde seg bra? Pulverlakk eller eloksering etter galvanisering:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 15, 2011 Alltid kjekt og dra opp gamle tråder, så istede for å lage ny, låner jeg denne. Jeg har en golf 2 G60, som står på bukker uten understell og eksos. Undersiden er forholdsvis bra for rust, men tenkte og sprøyte den med understellsmasse. Det mest ideelle er jo og sandblås, men det er uaktuelt her. Hva er så fremgangsmåten for å få på ny understellsmasse? Er det bare og ta vekk det værste av dritt og så kjøre på? Eller er det noe man bør vaske med først? Husk bilen står kun på bukker, så alt av arbeid må gjøres liggende! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 15, 2011 Alltid kjekt og dra opp gamle tråder, så istede for å lage ny, låner jeg denne. Jeg har en golf 2 G60, som står på bukker uten understell og eksos. Undersiden er forholdsvis bra for rust, men tenkte og sprøyte den med understellsmasse. Det mest ideelle er jo og sandblås, men det er uaktuelt her. Hva er så fremgangsmåten for å få på ny understellsmasse? Er det bare og ta vekk det værste av dritt og så kjøre på? Eller er det noe man bør vaske med først? Husk bilen står kun på bukker, så alt av arbeid må gjøres liggende! Kritisk å få bort gammel drit som er under der, ellers ruster det under understellsmassen. Bruk tid på å vaske, og bruk ordentlig avfetting. Så kan du kjøre på. Ikke den beste løsningen, men det funker. Det er en skikkelig møkkajobb, men det er godt å vite at det er gjort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...