Trykktest A200 TQ, trykkfall

Anbefalte innlegg

For å finne eventuelle luftlekkasjer så tok jeg nylig en trykktest på turbo/slanger/IC/innsug ++.

 

Vi hørte tydelig en lekkasje med en gang. Da fant vi ganske raskt en slange som hadde løsnet, og festa denne igjen.

Etter at den løse slangen var festa ble det mye stillere. Vi hørte altså ingen tydelig lekkasje noen plass lenger, men jeg synes trykkfallet var temmelig raskt.

 

I løpet av ca 8-9 sekunder så falt trykket fra 1,5 bar til 0,5 bar.

 

Er dette normalt? : klø :

 

Etter litt lytting syntes jeg å høre at det suste svakt fra motoren en plass. Dessuten luktet det ganske bra. Det lekker altså ut luft med en slags olje-damp. Det luktet akkurat slik det lukter av luften i "kamaksel-huset" (det heter vel ikke kamaksel-hus vel? men dere skjønner nok hva jeg mener).

Det er vel flere enn jeg som har luktet i oljepåfyllingshullet? hehe : haha :

 

Jeg tok fram stetoskopet for å prøve å lokalisere lyden/lekkasjen. Lyden var nemlig veldig svak og hørtes innestengt ut. Da jeg åpnet oljepåfyllingslokket syntes jeg det hørtes ut som at lyden kom derfra. Dette fikk jeg også bekreftet da jeg brukte stetoskopet. Det er altså temmelig sikkert at lyden/lekkasjen er inne i motoren et sted, f.eks i forbindelse med ventilene etc.

 

Høres dette sannsynlig ut? Det er forøvrig snakk om motor type MC av årgang -88, 250 000 km.

 

Håper noen har tips eller erfaringer rundt dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bumper jeg denne :)

 

Det må da være noen som har kjennskap til slikt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm Er dette for vanskelig? : klø :

 

Ingen glupinger her da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke unormalt at en motor som har gått 250k er sliten å trøtt.. overhal motor.. :) skal jeg begynde på om ca 6 dager.. :) (MC her også..)

 

min har så stor gjennomblsing nå, at viss jeg virkelig tyner motoren, så er det gjort på en blunk å spytte ut 1l olje.. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å finne eventuelle luftlekkasjer så tok jeg nylig en trykktest på turbo/slanger/IC/innsug ++.

 

Vi hørte tydelig en lekkasje med en gang. Da fant vi ganske raskt en slange som hadde løsnet, og festa denne igjen.

Etter at den løse slangen var festa ble det mye stillere. Vi hørte altså ingen tydelig lekkasje noen plass lenger, men jeg synes trykkfallet var temmelig raskt.

 

I løpet av ca 8-9 sekunder så falt trykket fra 1,5 bar til 0,5 bar.

 

Er dette normalt? : klø :

 

Etter litt lytting syntes jeg å høre at det suste svakt fra motoren en plass. Dessuten luktet det ganske bra. Det lekker altså ut luft med en slags olje-damp. Det luktet akkurat slik det lukter av luften i "kamaksel-huset" (det heter vel ikke kamaksel-hus vel? men dere skjønner nok hva jeg mener).

Det er vel flere enn jeg som har luktet i oljepåfyllingshullet? hehe : haha :

:)

 

Det høres ut som du kjører trykk på veivhus-ventilasjonen din. Prøv å koble vekk den når du setter trykk på. Hvis ikke har du en bra sylinderlekkasje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kjører trykkluft inn på rør mellom mengdemåler og turbo?

Noe av lufta vil jo komme forbi gasspjeldet, det står jo aldri helt lukket.

Med mindre du ikke har demontert kamaksel, vil noen av innsugsventilene stå oppe, da vil noen sylindre fylles med luft, denne vil raskt komme forbi stempel, ned i veivhuset og ut i veihusventilasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren har vel såvidt tippa 250 000 km. Men slike femmer-motorer fra Audi er jo noe av det beste som er konstruert, og skal jo holde lenger enn 250' km før de må hel-overhales. Bunndelen samt stempelringer og slikt skal vel iallefall holde vesentlig lengre, men ventilene med det som hører til kan vel ha godt av en overhaling.

 

Motoren bruker faktisk ikke olje i det hele tatt. Skiftet for 7 mnd'er og noen 1000 km siden, og oljen står til maks-merket på peilepinnen enda :)

 

Turbo, IC og slanger er tette, men det er når jeg setter trykk på innsuget at susingen fra innsiden av motoren kommer. Jeg er fullstendig klar over at en og annen ventil er helt eller delvis åpen slik at det presses luft inn i noen sylindre, men det jeg da er usikker på er hvor tett f.eks sylinderen skal være.

 

Er det normalt at luften lekker ganske lett forbi stempelringene og ned i veivhuset?

 

Eller tyder dette på en bra sylinderlekkasje som Thorbjørn Aspehaug sier?

 

Som igjen betyr at stempelringene er slitte? men burde ikke oljeforbruket da være høyere?

 

: klø : Klør meg i huet over dette, fordi oljeforbruket er jo så godt som ikke-eksisterende, iallefall ikke merkbart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, dette er nok riktig. Det er nok slik som Ole beskriver det, så det er ingenting å fundere på.

Og hvis fjærene dine har vært klare, så har oljefjærene også vært defekte. Og da for du olje forbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, da er det altså ingenting å bekymre seg over? :)

 

Fjærer og oljefjærer, samme som stempelringer ?

 

 

Jeg trodde i grunnen at det skulle være tettere mellom sylindervegg og stempel, men det er tydeligvis ikke det da. jeje.

 

Takk for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.