#1 Skrevet April 4, 2006 Har en Passat 2001, TDI, 130 hk, tiptronic. Bilen er ikke trimmet, kun innsats filter for bedre luft. Girkassen sa takk for seg ved 148.000. km. Tysk importert og uten tre års garanti. Etter litt endel frem og tilbake ble jeg enig med Møller om å betale 40.000,- for ny kasse. De sa alt kom på 54.000,- altså kr 14.000. i rabatt. Grunnet at jeg nettopp hadde blitt far og trengte bilen raskt orket jeg ikke bruke tid. Kunne sikkert fått overhalt byttekasse til en rimligere penge. Har fått med full garanti på ny kasse 100.000 km/ tre år fra Møller om ikke annet. Spørsmål. Var dette dyrt? Og er det ikke ufattelig dårlig at tiptronicen ikke holdt lenger? Er det noen som har fått dette dekket gratis av Møller selv om et års grt er ute, og jeg er blitt lurt.... Noen som har hatt havari på Paasat? Sett at en del kasser på Audi 2.5 TDI Tip har gått føyken......Ellers har bilen vært ok, hatt den et år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 4, 2006 Hovedproblemet er at det aldri er satt opp oljeskift på disse kassene. Det bør være obligatorisk med skift av olje og oljefilter minst hver 60000. eller hvert 3. år, det som kommer først.. I tillegg er de rett og slett i bunn og grunn litt underdimensjonert fra fabrikk, spesielt med de større dieselmotorene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 4, 2006 Kostbart er det jo, men jeg tror ikke du har kommet så helt galt ut av det om du fikk 14' i rabatt. Kan hende du hadde fått samme prisen et annet sted, men garantibetingelsene du får på et merkeverksted på en slik jobb er det ingen andre verksteder som slår. Ellers ville jeg gjort som Eyvind sier her for fremtiden, skiftet oljen på den med samme intervall som multitronic-kassene på 60' km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 17, 2007 Hallo kompis. Sånn er det når du skal kjøpe importvogn:) Du som jobber i meglerbransjen har jo råd til dette: rock : 50 lapper har jeg hørt at er gjennomgangs prisen for ny kasse, så ut i fra forutsetningene så havnet du "rimelig" ut. Uansett, det skal ikke gå an at en girkasse under normale omstendigheter går i stykker etter den km-standen. Spesielt er det kritikkverdig når ikke Møller har oljeskift inn i standard servicene og at det er såkalt "livstidsolje" på disse kassene. Samme røkkla på BMW også. Der er det Steptronic kasser som havarerer pga at olje og filter ikke blir byttet. BMW har heller ikke olje og filterskift inn i servicene. Man har riktignok ikke problemer med underdimensjonerte kasser der. Tiptronicen burde vært dekket på garanti etter min mening, men VAG vil nok alldri innrømme noe garantisak på disse. Det er jo i grunnen det samme som Vag driver med på 2,5 dieselen der kammene går dukken etter 100.000 km. De tar heller ikke disse på garanti. PS! Du får komme deg på jobb, skulle hatt noe info fra deg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 17, 2007 Hovedproblemet er at det aldri er satt opp oljeskift på disse kassene. Det bør være obligatorisk med skift av olje og oljefilter minst hver 60000. eller hvert 3. år, det som kommer først.. nettopp! vi skifta tiptronickasser på 2 stk taxier. dette var superb med 130hk TDI. etter disse to fikk havari, så skiftet de andre taxi gutta med superb olje, og den var ikke akkurat ny den olje som kom ut der. så skift olje!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 17, 2007 Det heter seg at det er 2 ting man ikke skal spare på når det gjelder bil, og det er olje og dekk. Dette viser seg gang på gang at det kan bli dyrt dersom du sparer på det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 17, 2007 nettopp! vi skifta tiptronickasser på 2 stk taxier. dette var superb med 130hk TDI. etter disse to fikk havari, så skiftet de andre taxi gutta med superb olje, og den var ikke akkurat ny den olje som kom ut der. så skift olje!! Merkelig at Audi ikke lærer. Nøyaktig samme problem hadde jeg med min gamle Audi 80, 79-modell, og en venn opplevde det med sin 97-modell. På min bil var det forsåvidt ikke automaten som gikk i stykker, derimot kardangen men hele enheten måtte jo byttes. Problemet var nettopp at det var smurt "en gang for alle". Heldigvis fikk vi begge tak på bruktenheter slik at vi ikke fikk kostnader som deg. Men kameraten min kjører nå japansk bil. Vil ikke ha noe mer med VAG å gjøre. Og det er jo synd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 17, 2007 mangler det vel bare at kammene takker for seg snart da.. siden du har 2,5tdi i riktig årsrekke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 18, 2007 mangler det vel bare at kammene takker for seg snart da..siden du har 2,5tdi i riktig årsrekke Hvor har du det i fra?? Var vel ingen 2001 modeller 2,5 tdi med "bare" 130hk?? Tipper det er snakk om 1,9 tdi her.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 18, 2007 Godt poeng! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 18, 2007 På hvilken måte ryker kassene egentlig? Slutter de å gire eller noe? Eller er det andre ting som indikerer kassehavari? Spør bare av ren nysgjerrighet:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...