9x16 på golf 2 -spørsmål-

Anbefalte innlegg

Har søkt litt frem og tilbake på forumet, men finner lurer på ett par ting;

 

- Hvilket innpress bør en velge på på 9X16 felg? Ser at f.eks Brock B1 og B2 har ET30 og ET15 (rett meg hvis feil) Betyr det at et 15 stikker lenger ut i hjulbuen da? Hva er lurest å kjøpe? Hvis jeg forstår det riktig så kan jeg space ut ET30 felgen 15mm, så vil jeg få ET15??? Stemmer dette, eller er jeg TOTALT på tur....!???

 

- Er det mye pes å få godkjennt 9x16 felger på golf 2? Trenger jeg mer enn papirene på felgene

 

- Hvilken dekkdim passer best og hva lar seg godkjenne?

 

I mitt tilfelle så har jeg G-60 breddere. Skal ha bra med senk så jeg rekner med det blir litt jobbing med hjulbuene...

 

Takker fo alle svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du vil nok ikke få godkjent 9x16" felger på golf II desverre!

 

 

men du burde gå for ET15... har ET35 på mine 7.5x16" .. hadde det vært 1.5" mer bredde på felgen så hadde det stikki sykt langt ut! :)

 

 

 

 

så.. 9x16" ET 15 dug :) men blir nok ikke godkjent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du vil nok ikke få godkjent 9x16" felger på golf II desverre! men du burde gå for ET15... har ET35 på mine 7.5x16" .. hadde det vært 1.5" mer bredde på felgen så hadde det stikki sykt langt ut! :)

så.. 9x16" ET 15 dug :) men blir nok ikke godkjent

 

9x16 ET30 bygger 26mm lengre ut enn 7,5x16 ET35 og med 9x16 ET15 bygger det 41mm lengre ut.

 

Jeg ville på generelt grunnlag valgt den felgen med høyest offset og heller spacet den litt ut hvis den butter i fjærbenet. Men vet også at de ofte kan være forskjell i design (smalere kant) på felger med ET30 vs ET15, slik at man kanskje må velge lavt offset for å få den felgen man ønsker seg.

 

9x16 ET15 er ikke problemfritt på Golf 2 og greit å vite dette før man handler hjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt med når du sier offset, men betyr det at hvis jeg setter på en 9" brei felg med ET 15, så kan det vær at den butter borti fjærbeinet. Hvis det skjer kan jeg space ut det som trengs for å få den klar fjærbeinet og heller lenger ut i hjulbuen. Si at det trengs 10 mm for å få den klar. Hva hadde ET blitt da? 25 eller 5?

 

Så du mener ET15 vil vær det beste valget?

9x16 ET30 bygger 26mm lengre ut enn 7,5x16 ET35 og med 9x16 ET15 bygger det 41mm lengre ut.

 

Jeg ville på generelt grunnlag valgt den felgen med høyest offset og heller spacet den litt ut hvis den butter i fjærbenet. Men vet også at de ofte kan være forskjell i design (smalere kant) på felger med ET30 vs ET15, slik at man kanskje må velge lavt offset for å få den felgen man ønsker seg.

 

9x16 ET15 er ikke problemfritt på Golf 2 og greit å vite dette før man handler hjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du vil nok ikke få godkjent 9x16" felger på golf II desverre!

 

 

men du burde gå for ET15... har ET35 på mine 7.5x16" .. hadde det vært 1.5" mer bredde på felgen så hadde det stikki sykt langt ut! :)

 

 

 

 

så.. 9x16" ET 15 dug :) men blir nok ikke godkjent

 

Ååå? Shit da, må ringe tilsynet i morra. Det står feil i vognkortet mitt tydligvis.

 

1988 Golf 2, med G60 breddere godkjent med 215/40/16 9x16 ET15.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde TUV papirer på mine Borbet A 9x16 ET15 til golf II

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det å kjøre med 9x16 og feks. 60mm senk? Har veldig lyst på denne settingen selv, men er usikker på hvordan det er å kjøre. Bilen skal brukes som bruksbil, så den kan ikke være helt ubrukelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også sett at det har blitt godkjennt i vognkort, så det må da gå ann å få til igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt med når du sier offset, men betyr det at hvis jeg setter på en 9" brei felg med ET 15, så kan det vær at den butter borti fjærbeinet. Hvis det skjer kan jeg space ut det som trengs for å få den klar fjærbeinet og heller lenger ut i hjulbuen. Si at det trengs 10 mm for å få den klar. Hva hadde ET blitt da? 25 eller 5?

 

Så du mener ET15 vil vær det beste valget?

 

Offset og ET (einpresstiefe) betyr det samme og er målet fra felgens anleggsflate/innfestingsflate til sentret av felgen. Dvs ET 0 betyr at felgen bygger like mye innover og utover, mens høyere offset betyr at felgen bygger mer innover.

 

Dvs at en felg med høy ET har mest sjanse for å butte i fjærbenet og da kan man space ut felgen (og få lavere ET på felgen på den måten) for å unngå dette. Så med 10mm spacer på en felg med ET35 får man da ET25 ja.

 

Jeg mener derfor at man heller burde velge ET35 eller 25 enn ET15 (hvis felgen er lik i design), og så kan man evt få ET15 likevel vha spacer hvis det, mot formodning, er ønskelig å få felgen så langt ut. Felg med ET15 er "låst" til å bygge så mye ut og hvis det er for langt, så er det ikke så lett å gjøre noe med det (mulig å dreie av felggodset, men ikke særlig gunstig inngrep).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det å kjøre med 9x16 og feks. 60mm senk? Har veldig lyst på denne settingen selv, men er usikker på hvordan det er å kjøre. Bilen skal brukes som bruksbil, så den kan ikke være helt ubrukelig.

 

Syntes min var helt fantastisk å kjøre jeg. Sporet ikke noe særlig, ikke var den noe tung på rattet heller. Riktig innstilt forstilling er nok viktig med slike dimensjoner og innpress.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes min var helt fantastisk å kjøre jeg. Sporet ikke noe særlig, ikke var den noe tung på rattet heller. Riktig innstilt forstilling er nok viktig med slike dimensjoner og innpress.

 

Har kjørt noen år med golf 2 og 9x16" å må bare søtte denne.

Bra å kjøre så lenge hjulstillingen er rett.

 

 

Har skrevet det flere ganger før, men tar en gang til.

De fleste bruker et15 - jeg hadde et 25 - dvs at felgene stakk 1cm mindre ut.

Siden det er på utsiden det tar borti først å fremst ville jeg gått for et 30 felger og eventuelt spacere for å få felgene klar på innsiden.

 

 

Det kan hende at felgene tar i stab staget ved fult rattutslag....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt off topic.

 

Lars Johannes, kan jeg få kjøpe gamlefelga dine?? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse?: haha :

Hehe, neida. Det er på prosjektet jeg skal ha nye felger. Kommer nok desverre ikke til å selge de som står på GTIen nei.

Litt off topic.

 

Lars Johannes, kan jeg få kjøpe gamlefelga dine?? :D

14BMWfelg.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar iallefall! Ble litt klokere på dette nå. Får ta ein tur til biltilsynet og høre hva de har å si før jeg kjøper inn. Kommer ikke til å få noen problemer med å bruke restskatten opp iallefall:rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse?: haha :

Hehe, neida. Det er på prosjektet jeg skal ha nye felger. Kommer nok desverre ikke til å selge de som står på GTIen nei.

 

Det var da dumt, kunne gjerne tenkt meg dem som står på GTI'en jeg (:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestill noen 9*16 Brock B2 felger ET 15, men lurte litt på hvilken dekkdimensjon jeg burde velge...På forhånd takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestill noen 9*16 Brock B2 felger ET 15, men lurte litt på hvilken dekkdimensjon jeg burde velge...På forhånd takk :)

 

215/40-16...Evt 215/35-16(?) Tror det går å få..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

215/40-16...Evt 215/35-16(?) Tror det går å få..

 

Okay takk :) Men hvor mange mm spacere trenger jeg da? Snakk om en jetta 2 med Brock ET 15 og justertbart senkesett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du behøver nok ikke spacere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar denne tråden her opp jeg siden jeg er på jakt etter noen 9x16" felger nå. Ser at noen skriver at man burde kjøpe ET30 istedenfor ET15 pga subbing osv... framme har jeg kuttet skjermen slik som G60 har sine skjermer pluss at breddern også er kappet under der, så tror ikke jeg vil ha noen problemer med ET15 der framme, men bak er jeg ikke sikker. akkurat nå er kanten bare slått litt inn, men det vil jo ikke holde. Burde jeg kappe skjermen der og eller blir det vanskelig uten å lakke opp bakskjermen? vil det holde viss jeg banker skjermkanten oppover til den treffer breddern?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har søkt litt frem og tilbake på forumet, men finner lurer på ett par ting;

 

- Hvilket innpress bør en velge på på 9X16 felg? Ser at f.eks Brock B1 og B2 har ET30 og ET15 (rett meg hvis feil) Betyr det at et 15 stikker lenger ut i hjulbuen da? Hva er lurest å kjøpe? Hvis jeg forstår det riktig så kan jeg space ut ET30 felgen 15mm, så vil jeg få ET15??? Stemmer dette, eller er jeg TOTALT på tur....!???

 

- Er det mye pes å få godkjennt 9x16 felger på golf 2? Trenger jeg mer enn papirene på felgene

 

- Hvilken dekkdim passer best og hva lar seg godkjenne?

 

I mitt tilfelle så har jeg G-60 breddere. Skal ha bra med senk så jeg rekner med det blir litt jobbing med hjulbuene...

 

Takker fo alle svar!

 

9*16 et 15 går fint på golf to=) har Brokc B1 9*16 med 195-45-16 jeg med G-60 bredere! men kanten må skjæres! min er senket ca 50mm men skal ned på 70-75mm etter eu=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar denne tråden her opp jeg siden jeg er på jakt etter noen 9x16" felger nå. Ser at noen skriver at man burde kjøpe ET30 istedenfor ET15 pga subbing osv... framme har jeg kuttet skjermen slik som G60 har sine skjermer pluss at breddern også er kappet under der, så tror ikke jeg vil ha noen problemer med ET15 der framme, men bak er jeg ikke sikker. akkurat nå er kanten bare slått litt inn, men det vil jo ikke holde. Burde jeg kappe skjermen der og eller blir det vanskelig uten å lakke opp bakskjermen? vil det holde viss jeg banker skjermkanten oppover til den treffer breddern?

 

Et 30 går ikke på - tar i "bakakslingen".

Et 20 går akkuratt på - og du får da litt bedre plass på utsiden.

Vell å merke var dette ikke med justerbart understell.

 

Mens et 15 går helt fint det også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte ha ET 13 bak på min pga at felgkanten subba inn i fjørene så vidt det var.. (FK justerbart) Satt på 2mm spacere på en ET15-felg og problemet borte.. Men som sagt over her så kan du ha høyere innpress om du ikke har justerbart pga at da er nedre fjærskål over dekket og det som blir problemet da er at den subber i bakstillinga ved rundt ET30..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

9*16 et 15 går fint på golf to=) har Brokc B1 9*16 med 195-45-16 jeg med G-60 bredere! men kanten må skjæres! min er senket ca 50mm men skal ned på 70-75mm etter eu=)

 

Nå er jo ikke 195/45-16 akkurat anbefalt på 9-16 da. Får ikke godkjent smalere enn 215/40

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.