#1 Skrevet April 5, 2006 Skal montere inn en nyoverhalt girkasse inn i min Golf 3 VR6. Siden denne motoren er veldig treg opp i turtall så lurer jeg på om jeg skal lette Svinghjulet noe, så er spørsmålet: Hvor mye er det fornuftig å ta av, bilen skal brukes til daglig kjøring. lurer også på å gjøre samme jobben på motoren jeg skal ha i den gamle Audien jeg har det er en 1,8 16v. Er det noen her som har erfaring med letting av svinghjul? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 5, 2006 Tok av 1.5kg på golfen(II 16v) men har ikke fått prøvd den enda på vei. Riktig motto er jo å ta så mye det går. Men mange svinghjul er jo avbalansert i kanten som går ann å ta bort da...det er jo litt ugunstig å fjerne det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 5, 2006 Er det noen her inne som har erfaring med letting av svinghjul? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 21, 2006 Dette gjelder 1,8 16V motoren som jeg bygger til min Audi 80 neste uke har jeg vr6 svinghjulet i dreiebenken Siden ingen her ser ut til å ha noen erfaring med dette, så får jeg være prøvekanin, slo av tannkransen å spente svinghjulet helt nøyaktig opp i dreiebenken på jobb, tok av ca 4 mm på clutch siden og noe mer innfor der hvor lamellen ligger ann. Snudde så svinghjulet å å begynte å grave ut på baksiden så nå veier det som opprinlig veide 8 kg 3,8 kg med tannkransen og splinter montert veier nå svinghjulet 4.4 kg med lamell og trykkplate veier hele greia 8,8 kg mot 13 kg orginalt. så får vi se hva virkning dette har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 21, 2006 har lettet svinghjul på en 1 golf 1,8 16v. vet ikke helt hvor mye det utgjorde da jeg gjorde det før jeg satte i motoren. men det var ikke noe negativt å si om det ihvertfall!! tok av det 1,8 kg mener jeg å huske!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 21, 2006 Super dumt spørsmål fra en som ikke har snøring på dette. Men spør jeg ikke lærer jeg heller ikke! Hva skjer hvis dere rett og slett "letter" bort hele svinghjulet? Tar det bort og monterer sammen uten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 21, 2006 Super dumt spørsmål fra en som ikke har snøring på dette. Men spør jeg ikke lærer jeg heller ikke! Hva skjer hvis dere rett og slett "letter" bort hele svinghjulet? Tar det bort og monterer sammen uten? ville du bare lagen en splines overgang fra veiv til girkasse da eller? hehe... må nok ha svinghjul ja, men svinhjulet på 1.8t motorene mener jeg å ha lest at veier 9,5kilo, kjøper man lettet alu hjul, veier det 3,95kg, så det du har tatt av høres iallefall ikke for mye ut.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 21, 2006 ville du bare lagen en splines overgang fra veiv til girkasse da eller? hehe... må nok ha svinghjul ja, .. Ja det var det jeg tenkte på ja:) Men hvorfor må man ha? Hva vil skje hvis du ikke har? Skjønner den vil kvele seg VELDIG fort. Men er det en annen grund til at du MÅ ha svinghjul? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 21, 2006 Ja det var det jeg tenkte på ja:) Men hvorfor må man ha? Hva vil skje hvis du ikke har? Skjønner den vil kvele seg VELDIG fort. Men er det en annen grund til at du MÅ ha svinghjul? cluthlammelen ligger imot den og starteren går på svinghjulet! blant annet... utn svinghjulet har ikke girkasse og motor noe sammenkobling å du må trillstarte den???? nei glem det med trillstartingen! du må svieve igang motorn!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...