Avflassing av lakk og rust på '92 S4

Anbefalte innlegg

Nazze er blitt stygg.. Ikke sånn generelt, men ved lista på dørene og på panseret+bakluka har steinsprut og slitasje gjort at fuktighet har kommet ned til sinken, og lakken flasser av. (på fordørene er det den midterste lista som har gnagd seg gjennom lakken..)

 

Jeg har prøvd:

1. Kun flekke over med 'spraybokslakk'

2. Dekke den etterfølgende rusten med rustbjørn og vannslipt og sprayet over med 'spraybokslakk' (multona)

3. Vannslipt ned til bart metall og grunnet med sinkgrunning og sprayet over med samme lakk..

 

Resultatet er det samme, det sprekker opp igjen og flasser av etter 4-5 mnd., med enda større område som resultat.. Særlig bruk av høyttrykkspyler er kritisk, da fyker lakk og grunning rett av.. Urrk! (Selv med lavt trykk og god avstand...

 

Hva bruker dere guruer for at det skal holde? Nærmeste lakkeringsverksted? Må jeg til å lakke om hele greia, og holder det da?? Nazze er helårsbil og får mye juling på alle føreforhold, så det er ikke så rart at det sliter litt..

 

Hjelp, please?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen etter. Jeg skal bytte dørene på min av samme grunn. Regner ikke med at det er så lett å få det bra når det har begynt å ruste. Mulig at et lakkverksted får det bedre med å pusse rusten, men det er dyrt og ikke sikkert at det er holdbart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Æsj.. Ser at det er et generelt problem på '92-modellene, men så også en blå S6 med stygg bakluke her en dag, så det er nok et generelt problem..

 

Hellakkering: here I come.. Urrk.. Virker som det stort sett er de 'løse' delene på bilen som blir tygd opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tro ikke dette problemet bare rammer S4 (92). Det vi som har en eldre S4 må være klar over, er at bilen begynner å bli eldre/gammel (diplomatisk der?). Sammenlign men ethvert annet merke..........vi vil oppdage at Audien er som "ny" i forhold. Selvfølgelig finnes det unntak!

Mange synes det er dumt/flaut å opplakkere bilen sin. Av alskens begrunnelser. Men etter 12 år.........rullet over 200000 (?)

...........hva kan man forlange?

Se på nybilgarantiene på dagens biler! Det er skjelden man får mer enn 10 års "garanti" på gjennomrustning. Min gamle S4 har ikke rusthull i karosseriet. Noen små flekker rundt plastdetaljer og slitasje nederst på skjermbuene som følge av vintersalting og steinsprut. Synes det er bra jeg - garantitiden har gått ut mange ganger!!!

Vintersalting av veiene, sammen med steinsprut og høytrykkspyling er og blir min bils værste fiende!

 

Blir nok opplakking og understellsbehandlig til neste år!

s4.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har og problemer med litt "avflaking" på min på akkurat samme plass som nazze... Ergrelig, men det er ingen ny bil, som det og nevnes her... Den eneste lille rusta som er, er 1,5 kvadratcm. helt nede på høyre sida i bunnen av pølsa på bagasjelokket...

 

Jeg tar og utsiden til neste år, ny lakk ser jeg frem til, tror jeg da hiver på et extra lag klarlakk.....

 

Godt å se det er litt "standard" da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avflassing av lakk langs listene på fremre dører er et problem også på Audi 100 C4. Ta av listene og puss ned den skarpe kanten i overkant på listene (gjerne også i underkant) med smergelpapir, det hjalp på min.

Jeg pusset ned UTEN bruk av vann og sprayet på 3 lag med zink. Zinken må stå i min. 3 døgn før den overlakkeres!!!!!!

Etterpå 3 lag med lakk med et døgns mellomrom i 30 grader eller mer, etterfulgt av 4 lag med klarlakk, også med et døgns mellomrom. Min er like fin enda :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har rustbobler på bakluka på min 96mod A6 ,men det skal visst være ett kjennt problem på Avanten. Synes i grunn at det er litt rart at den skal ruste i og med att den er helgalvanisert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem på min, bare jeg hadde flere steder.

Det som er problemet er at helgalvaniseringa løsner og det begynner å ruste under

 

Fikk akkurat lakket mye av bilen på garantien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Magne Gunleiksrud

Jeg har rustbobler på bakluka på min 96mod A6 ,men det skal visst være ett kjennt problem på Avanten. Synes i grunn at det er litt rart at den skal ruste i og med att den er helgalvanisert.

 

At bilens karosseri er helgalvanisert betyr ikke at bilen ikke kan begynne å ruste. Slår man hull på galvaniseringen (f.eks. ved en kraftig steinsprut) så er dette nesten verre (for det skadede området) enn om bilen ikke hadde hatt galvanisering. For da får man en anode-effekt ut av det hele. Men så lenge galvaniseringen er tett, er det ett stort pluss med dette.

Har selv en A80 B4 -92, og den er heldigvis (bank i bordet) helt fri for rust. Men klarlakken har begynt å flasse av enkelte steder. . .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

At bilens karosseri er helgalvanisert betyr ikke at bilen ikke kan begynne å ruste. Slår man hull på galvaniseringen (f.eks. ved en kraftig steinsprut) så er dette nesten verre (for det skadede området) enn om bilen ikke hadde hatt galvanisering. For da får man en anode-effekt ut av det hele.

Tja.. Er du sikker på det? På store båter er det av og til montert en zink-anode fremme i baugen som beskytter hele skroget mot korrosjon.

Har steinsprutmerker på min bil som går helt inn til metallet, men det ruster ikke (heldigvis:))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Tja.. Er du sikker på det? På store båter er det av og til montert en zink-anode fremme i baugen som beskytter hele skroget mot korrosjon.

Har steinsprutmerker på min bil som går helt inn til metallet, men det ruster ikke (heldigvis:))

 

Ja, er rimelig sikker på det. Trenger selvfølgelig ikke å begynne å ruste for det, det er ikke det jeg mener. Men det er stor fare for det.

Det er akkurat slik som du skriver det jeg mener. På båter så monterer de sink-anoder for å beskytte resten av skroget. Det jeg vil fram til da, er at steinspruten kan bli som en anode. Det angripes der steinspruten er, og resten av karosseriet er beskyttet. Men nå er det jo mange andre deler på en bil som ikke er galvanisert, som "rusten" vil angripe, og det har jo innvirkning.

Og det er ikke bare på baugen "store båter" har montert sink-anoder. De er montert på baug, langs hele skutesiden, slingrekjøl, ror o.l., også er jo båter bunnsmurt, noe som også beskytter. Om bord i den båten jeg jobber er det cirka 20-30 sink-anoder som er montert, og det er en relativt liten båt (ca 40m lang). Disse bytter vi ut med ett par års mellomrom, da er de helt opptært.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hermann;

 

. . . jeg også har ett par "stygge" steinspruter på min, men som hos deg så har det heldigvis ikke begynt å ruste ennå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er vel grunning og ordentlig lakkering som må til, ja.. Har vel vært litt slapp med det med å vente til lagene er tørre, blir lett sånn 'nå er grunningen tørr, på med lakk i flere lag'-mentalitet.. skal prøve å grunne med Hammerite, så får vi se! Den holder i hvertfall en jernbenk rustfri i mange, mange år, uten spess. underarbeid eller overlakkering..

Takk for tips så langt, får vel koste på 'n en hellakkering neste år, når jeg hiver i baksetene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

Ja, er rimelig sikker på det. Trenger selvfølgelig ikke å begynne å ruste for det, det er ikke det jeg mener. Men det er stor fare for det.

Det er akkurat slik som du skriver det jeg mener. På båter så monterer de sink-anoder for å beskytte resten av skroget. Det jeg vil fram til da, er at steinspruten kan bli som en anode. Det angripes der steinspruten er, og resten av karosseriet er beskyttet. Men nå er det jo mange andre deler på en bil som ikke er galvanisert, som "rusten" vil angripe, og det har jo innvirkning.

Og det er ikke bare på baugen "store båter" har montert sink-anoder. De er montert på baug, langs hele skutesiden, slingrekjøl, ror o.l., også er jo båter bunnsmurt, noe som også beskytter. Om bord i den båten jeg jobber er det cirka 20-30 sink-anoder som er montert, og det er en relativt liten båt (ca 40m lang). Disse bytter vi ut med ett par års mellomrom, da er de helt opptært.

 

Er det ikke sånn at anode-effekten er avhengig av at delen er nedsenket i saltvann?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Lars Olav Tveito

Er det ikke sånn at anode-effekten er avhengig av at delen er nedsenket i saltvann?

 

Hjelper vel om det er et homogent elektrisk felt, ja..

Plassér en offeranode på en bil, og skruen du fester den med råtner kjapt bort..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg mente var litt rart er at Avanten er plaget med rust på bakluka, den er jo ikke akkurat utsatt for steinsprut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Magne Gunleiksrud

Det jeg mente var litt rart er at Avanten er plaget med rust på bakluka, den er jo ikke akkurat utsatt for steinsprut.

 

Husk at du har 10 års garanti mot rust (gjennomrusting). 12 år på biler registrert i -97 og nyere.

 

Det er svært mange av disse bilene med C4- karosseriet (100/A6/S4/S6)som har dette problemet)

 

Har akkurat samme på bakluken på min S6 og skal innom Møller i løpet av noen dager så de får sett på det. Kommer med en liten oppdatering på det etter at de har sett på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Wathne

Husk at du har 10 års garanti mot rust (gjennomrusting). 12 år på biler registrert i -97 og nyere.

 

Det er svært mange av disse bilene med C4- karosseriet (100/A6/S4/S6)som har dette problemet)

 

Har akkurat samme på bakluken på min S6 og skal innom Møller i løpet av noen dager så de får sett på det. Kommer med en liten oppdatering på det etter at de har sett på det.

 

Siden forrige eier gjorde servicene selv så gjelder vel ikke denne garantien lenger for meg er jeg redd :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Magne Gunleiksrud

Siden forrige eier gjorde servicene selv så gjelder vel ikke denne garantien lenger for meg er jeg redd :(

 

Selvfølgelig gjør den det.

 

Så lenge bilen ikke er skadet og lakkert på det aktuelle stedet så skal den gjelde ihht EU-lovgivningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Wathne

Selvfølgelig gjør den det.

 

Så lenge bilen ikke er skadet og lakkert på det aktuelle stedet så skal den gjelde ihht EU-lovgivningen.

 

Åh? Da har jeg missforstått! Må ta en tur til Skien Bil og høre da.

Men må det ikke være ganske ille for at det skal være gjennomrustet da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Magne Gunleiksrud

Åh? Da har jeg missforstått! Må ta en tur til Skien Bil og høre da.

Men må det ikke være ganske ille for at det skal være gjennomrustet da?

 

Gjennomrustet vil vel si at det er rustet hull det, eller hva?

 

Til Lars Olav og Bjørn Eirik;

Joda, stemmer det at det må noe mer til (elektriske felt, saltvann etc.) for at dette skal fungere optimalt. Men det var bare for å statuere et eksempel jeg skrev det med anoden. For en steinsprut kan virke som en anodeeffekt (selv om det ikke blir 100% anode/katode-effekt ut av det).

Korrosjonen/rusten vil jo alltid angripe det svakeste punktet, som ofte er steinspruter/lakkskader på biler. For resten av karosseriet er jo beskyttet nettopp av lakk o.l. Og dermed på båter også, sink-anoden er det svakeste punktet, den angripes først, og når denne er tært opp angripes resten av skroget.

 

En annen ting som hindrer rustdannelse er elektrisk strøm. På mange broer f.eks. kobler de i dag til strøm for å hindre korrosjon av blant annet armeringsjern. Og det er ikke mye strøm man snakker om som skal til, det er bare bitte litte grann. . .

Og dette får man jo kjøpt til biler i dag også, en liten firkantig sak som man monterer under bilen som sender ut små strømmer. Noen som har erfaring med dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle stoff som står over Fe2+ i spenningsrekka, kan brukes som galvanisk beskyttelse for jern.

sp rekka.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke noen trenger å være særlig bekymret for korrosjon ved steinsprutskader på en galvanisert karrosseridel. Strøsand kan ødelegge lakken men jeg tviler på at galvaniseringen blir ødelagt. Da må det større steiner til som lager en bulk i karrosseridelen. Dessuten har flere av VAG'ene aluminiumspanser nå, og de vil ikke korrodere pga oksidlaget som dannes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Magne Gunleiksrud

Åh? Da har jeg missforstått! Må ta en tur til Skien Bil og høre da.

Men må det ikke være ganske ille for at det skal være gjennomrustet da?

 

 

Da har jeg vært hos Møller. Dessverre blir det ikke noe garantidekning av bakluken min da det var relativt enkelt å avklare at den har vært omlakkert en gang i tiden. Lakktykkelsen var ca 260 my, mens den fra fabrikk er rundt 100my. Det er vel my det måles i ?

 

Hadde den derimot ikke vært omlakkert hadde de sendt inn en søknad mot fabrikk via importør og relativt sannsynlig fått det på garanti iflg verkstedet.

 

Rent definisjonsmessig hvor ille det må være før det regnes som gjennomrusting er jeg usikker på, men er det bobler i lakken som tydelig kommer innenfra er det liten tvil i mine øyne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Petter Schrøder

Jeg tror ikke noen trenger å være særlig bekymret for korrosjon ved steinsprutskader på en galvanisert karrosseridel. Strøsand kan ødelegge lakken men jeg tviler på at galvaniseringen blir ødelagt. Da må det større steiner til som lager en bulk i karrosseridelen. Dessuten har flere av VAG'ene aluminiumspanser nå, og de vil ikke korrodere pga oksidlaget som dannes.

 

Nei, tror ikke det er noen særlig grunn til å være særlig bekymret. Det skal noe til at man slår ett såpass stygt sår i lakken. Jeg har selv ett par "stygge" steinspruter, men det er ikke antydning til korrosjon.

Ellers så har Hermann tatt frem spenningsrekka si ser jeg, hehe, var mye borti den når jeg studerte kjemi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.