Avflassing av lakk og rust på '92 S4

Anbefalte innlegg

Nei, vanligvis er det ikke noe problem med galvanisert karrosseri, og vi kan nok se langt etter hull på mange, mange år.. Men problemet var nok grunningen de brukte/bruker, da den 'slipper' når det går vann i sinklaget. Det er litt rust på bakluka mi også, rett på sidene av vinduets nederste kant, men de værste flekkene har kommet midt på blekket og i tilknytning til håndtaket. Når det har stått 'åpent' litt for lenge, er det slutt på sinken og overflaten blir rusten. Blir nok neppe gravrust der av den grunn..

 

Hehe.. Ja, den spenningsrekka ga meg flashbacks til '90 på ingeniørhøyskolen!! Ikke rart jeg har glemt det! :D

 

Får man etterlevert C4 panser i alu? Hadde vært fint for å i det minste kutte litt vekt der foran! (Selv om karbonfiber hadde vært ennå grommere!! ;))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Thomas Wathne

Da har jeg vært hos Møller. Dessverre blir det ikke noe garantidekning av bakluken min da det var relativt enkelt å avklare at den har vært omlakkert en gang i tiden. Lakktykkelsen var ca 260 my, mens den fra fabrikk er rundt 100my. Det er vel my det måles i ?

 

Hadde den derimot ikke vært omlakkert hadde de sendt inn en søknad mot fabrikk via importør og relativt sannsynlig fått det på garanti iflg verkstedet.

 

Rent definisjonsmessig hvor ille det må være før det regnes som gjennomrusting er jeg usikker på, men er det bobler i lakken som tydelig kommer innenfra er det liten tvil i mine øyne.

 

Fikk det ikke på garantien jeg heller gitt :( bakluka var omlakkert før...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

Nei, tror ikke det er noen særlig grunn til å være særlig bekymret. Det skal noe til at man slår ett såpass stygt sår i lakken. Jeg har selv ett par "stygge" steinspruter, men det er ikke antydning til korrosjon.

 

Enig, men husk at lakken er der pga kosmetiske grunner da. Steinspruthull i lakken skal ikke føre til korrosjon. Å lakke en galvanisert karrosseridel(eller en Al-del) er "smør på flesk" hva korrosjonsbeskyttelse angår.

 

Ellers så vekker spenningsrekka gamle "vibber" ja... ;) Mengdeforholdet mellom stoffene har også stor betydning; har selv erfart at rustfrie bolter kan korrodere i en aluminiumskonstruksjon selv om det i teorien ikke er mulig. Men nå er vi vel way off topic...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om lakken er der for det meste pga kosmetiske grunner, så vil jeg si at den er der litt for å beskytte også. Sink og galvanisering tæres bort med tiden (slik som Bjørn Eirik skriver om bakluka si), men det tar tid før den gjør det. . .

 

Begynner vel å komme litt vel way off topic nå ja. . .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har gode tips til hvordan fikse dette selv da? Min 93 A80 blir vanskelig å få på garanti :o

 

Ser at noen av dere bruker sink, hvilket merke, og hvor kjøpe?

Der det slipper på min er er det faktisk ikke rustet (ikke som jeg ser) men det er kansje tæring i sinklaget. Sandblåser dere her før dere legger på ny sink?

 

Jeg sandblåste og syregrunnet sist, men det slipper seff på på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjelper vel om det er et homogent elektrisk felt, ja..

Plassér en offeranode på en bil, og skruen du fester den med råtner kjapt bort..

 

Ser av svarene at det er mye uvitenhet.

Det viktigste er å ta steinsprut flere ganger i året før korrosjonen begynner å arbeide i, først, det usynlige.

Er du så heldig å IKKE ha en metallik lakkert bil av eldre dato så se her:

Bland oljebasert lakk (absolutt ikke syntetisk) med maks 20% rusthindrende Owatrol.

Etter grundig puss påfører du minst to lag.

Er det synlig rose etc i karosseri smør over med sparkel. Puss jevnt ned.

Påfør minst to nye lag. Det pleier å hjelpe.

Ellers er det bra å blåse karosseriets hulrom med en blanding av olje og Owatrol mot rust.

Når en går understellsbehandlende firmaers arbeide etter i sømmene er det alltids noen lommer de ikke fant. Typisk er øverst i hjulbuen.

Dette gjør jeg hvert andre år på min Caravelle 1993 modell. Borr 8 eller 10 mm hull. Tettepakninger i gummi fikk jeg kjøpt hos en Tectyl forhandler.

På bilen min finnes det ikke rust i bærende systenmer, eller under. Mens det ligger allerede mange på dynga som er totalt uttrustet.

Å blåse en bil med olje /Owatrol har jeg gjort på 15 minutter. Så det er lite arbeid i forhold til å ha en bil svært lenge.

Good luck, men gjør noe... med rusta i tide... er moralen.

Mvh.

Sindre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.