Anbefalte innlegg

Har en a4 96mod 1.8T som er gått 131000km. Jeg ble anbefalt å bruke Castrol SLX 0-30w olje, så jeg brukte denne ved forrige oljeskift samtidig som jeg skiftet filter. Det står longlife service approval på oljekannene og koster ca. 1000kr for 4 liter olje som trengs for et skift. Hvor mange km kan jeg/burde kjøre før jeg tar et nytt oljeskift?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører alldri mere enn ca 3000-5000km mellom hvert skift... ihvertfall ikke på en bensinbil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3000-5000? hørtes litt lite ut.. og ikke minst dyrt: rolleyes jeg har hørt 30000 km på longlife-service oljen til vag, men det tror jeg kanskje blir litt i mestelaget. eller hva?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol TWS 10-60 ( ca 800kr)

 

Er meget bra til 1,8 turbo motorene.

bør byttes på rundt 5000km ved mye aktiv kjøring. ( eller oftere)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Longlife olje kan kjøres 30000km, det er det den er for.

 

Men husk det er en mye tynnere olje enn f.eks 5/40.

 

De nyere VAG/BMW/MB++ kommer jo med longlife olje, men det er jo helt andre motorer enn for 10år siden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en a4 96mod 1.8T som er gått 131000km. Jeg ble anbefalt å bruke Castrol SLX 0-30w olje, så jeg brukte denne ved forrige oljeskift samtidig som jeg skiftet filter. Det står longlife service approval på oljekannene og koster ca. 1000kr for 4 liter olje som trengs for et skift. Hvor mange km kan jeg/burde kjøre før jeg tar et nytt oljeskift?

Bytt olje & filter min hver 15.000km eller minst engang i året.

Personlig ville jeg ha byttet hver 7.500km eller min 2 ganger i året.

Longlife er nok litt oppskrytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trodde ikke en 96' mod 1,8T motor var bygget for long life service? Trudde at dette kom først på pumpedyse TDI, og FSI motorer??:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville byttet 2ganger i året før og etter vinter, fint med "fersk" olje da det blir kalt.. dette p.g.a. fallende viskositet på oljen etter bruk... Og filter holder det og bytte engang i året om man ikke kjører sinnsykt mye da...:) :) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer vel det ja Pål Andre. Kjøp f.eks Castrol TXT istedet å skift hver 7500/10000. (Vanlig SLX uten longlife finnes også til en betydlig lavere pris)

 

TWS er en motorsportolje, jeg ser ingen vits i å bruke den på en vanlig bil som brukes til daglig. Den er jo anbefalt på trimmede motorer som går mye i konkuranse.

 

SLX Longlife er som Pål Andre sier beregnet på nyere pumpedyse diesel og Fsi. Da har du intervall på 30000. (Mange sier dette ikke er anbefalt her i Norge med høye temp.svingninger) Mange av bilene vi har skiftet på etter 30000 så ser olja ut som grøt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer vel det ja Pål Andre. Kjøp f.eks Castrol TXT istedet å skift hver 7500/10000. (Vanlig SLX uten longlife finnes også til en betydlig lavere pris)

 

TWS er en motorsportolje, jeg ser ingen vits i å bruke den på en vanlig bil som brukes til daglig. Den er jo anbefalt på trimmede motorer som går mye i konkuranse.

 

SLX Longlife er som Pål Andre sier beregnet på nyere pumpedyse diesel og Fsi. Da har du intervall på 30000. (Mange sier dette ikke er anbefalt her i Norge med høye temp.svingninger) Mange av bilene vi har skiftet på etter 30000 så ser olja ut som grøt.

 

 

den beste oljen du kan bruke på bilen din eller alle biler for den sakskyld, er mobil esp olje det er den oljen vag ambefaler den får du kjøpt på meca for 550 kr for 4 liter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, takker så mye for infoen jeg har fått:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører min egen på Castrol 5-40 olje da vi ( Hamax Auto ) ellers ville fylt Shell Helix 5-30 eller 5-40 på tilsvarende motorer. Motoren din er uansett ikke beregnet å gå med longlife service. På a4 tror jeg ikke det var noe alternativ før arvtakeren til b5 kom.

 

Grunnen til at jeg ikke benytter Shell olje er kun basert på personlige meninger.

 

Selv bytter jeg olje og filter hver 10 000 og benytter dessuten et oljefilter som er større enn det originale slik at oljemengden går fra 3.6 til 4.1 L.

 

Oljefilterets delenr: 068 115 561F

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

[quote name=oljefilter som er større enn det originale slik at oljemengden går fra 3.6 til 4.1 L.

 

Oljefilterets delenr: 068 115 561F[/quote]

 

 

 

kan dette brukes på a3 også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører på Castrol sin 5-40 helsyntetisk. Tikka litt etter påfyll, men forsvant etter 2-3 minutter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en a4 96mod 1.8T som er gått 131000km. Jeg ble anbefalt å bruke Castrol SLX 0-30w olje, så jeg brukte denne ved forrige oljeskift samtidig som jeg skiftet filter. Det står longlife service approval på oljekannene og koster ca. 1000kr for 4 liter olje som trengs for et skift. Hvor mange km kan jeg/burde kjøre før jeg tar et nytt oljeskift?

 

Motoren din er ikke beregnet for longlife olje. Ny motor kunne brukt 5W-30.

men du trenger 5W-40 og maks 15000km eller ett år mellom fylling.

 

Prøv Titan Supersyn. Den er like bra som Castrol, Mobil etc., men endel rimeligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er anbefalt på en 2003 s3 da? De sier på vag at jeg kan kjøre maks 2år eller 30000km på den longlife olja.Noen som vet hva slags olje de bruker på vag verksteder?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er anbefalt på en 2003 s3 da? De sier på vag at jeg kan kjøre maks 2år eller 30000km på den longlife olja.Noen som vet hva slags olje de bruker på vag verksteder?

 

Du skal ha 5w-30. Longlife eller ei, bytt olje ved maks 15000km. Din motor er ikke konstruert for Longlife intervall, 30000+ km oljeskift. Titan Supersyn kan

være et godt valg. Funker meget bra på min 1,8t, 180hk Seat.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan dette brukes på a3 også

 

De har vel i utgangspunktet samme filter, så så lenge det får plass så ja....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er anbefalt på en 2003 s3 da? De sier på vag at jeg kan kjøre maks 2år eller 30000km på den longlife olja.Noen som vet hva slags olje de bruker på vag verksteder?

 

 

Hvis din benytter longlife service kan du som sagt kjøre to år eller opptil 30 000km før skift. På biler med longlife sitter det montert ulike følere som samarbeider om å finne ut hva slags kvalitet olja på motoren har. En longlife motor kan derfor gå alt fra 15000 til 30000 på et oljeskift avhengig av eiers kjøremønster. Det er altså IKKE ensbetydende at en longlife motor faktisk klarer å gå 30 000 før den varsler for oljeskift.

 

Anbefaler deg uansett IKKE å kjøre longlife service/intervaller på 1.8 turbo motoren da det fler enn en gang har ført til avleiringer/koksing i bunnpanne og tett oljesil slik at motoren mister oljetrykket.

 

Anbefaler deg heller å skifte olje omtrentlig hver 10 000 og da benytte ei helsyntetisk olje.

 

VAG verkstedet på Hønefoss benytter olje fra Shell. Om samtlige VAG verksteder gjør det samme veit jeg ikke, men tror det er avhengig av hva slags priser forskjellige forhandlere har forhandlet seg frem til hos de forskjellige leverandørene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man diskuterer hva VAG Hønesfoss, Møller og andre forhandlere anbefaler.

VAG leverer våre biler fra fabrikk med titan motor og gearoljer. Det syns for meg å være anbefaling nok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet også at det er Fuchs Titan motorolje de bruker på fabrikken, både på motor og gir. Jeg har brukt denne oljen på flere av mine biler, og med stort hell.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol gtx magnatec 5w-40: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ALDRI hatt 30 000km skift (evt 30kkm+ som endel kunder

kjører da selvfølgelig ALT går med longlife)

 

Tar det ikke som et godt tegn at VAG nå går vekk fra sine

longlifeløsninger for de aller fleste biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Longlife eller ikke longlife, jeg tenker nå sånn at olje er billig, men motorer er dyre. Og olja er motorens hjerteblod. I heimen her hos oss er kjøremønsteret mye småkjøring, særlig om vinteren. Det betyr mye kondens som ikke får sjans til å fordampe, men som blander seg i olja. Så våre biler får ny olje + filter tidlig hver vår, og likeså en gang utpå høsten. Det betyr i praksis olje- og filterskift hver 5000 km.

 

Det er kanskje, og noen vil si helt sikkert, i overkant ofte. Men for meg betyr det for det første én ting mindre å bekymre seg over. For det andre betyr det at mens jeg driver der og pusler med motoren, oppdager jeg fort andre ting som er i ferd med å utvikle seg. En bolt som er i ferd med å løsne. En lekkasje som burde fikses. Eller nå sist: En ledning som lå og gnagde. Altså; oljeskiftene er glimrende anledninger til litt forbyggende vedlikehold.

 

Hvis jeg hadde hatt mye langkjøring, ville jeg kanskje ha drøyd intervallene til 10.000 km. Men neppe lengre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er anbefalt på en 2003 s3 da? De sier på vag at jeg kan kjøre maks 2år eller 30000km på den longlife olja.Noen som vet hva slags olje de bruker på vag verksteder?

kjøp deg agip racing 10w60 olje. koster ikke skjorta som dessverre castrol sin gjør, den koster 400 kr for 4 liter hos vs motor f.eks:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.