Anbefalte innlegg

Ble stoppet av biltilsynet, og fikk mangellapp.

De sa at bilen var for lav. Senkesett og frontfanger er godkjent i vognkort, men det spilte ingen rolle, BILEN VAR FOR LAV!

Det var dama som kjørte, så hun spurte ikke hvilken paragraf som sa at bilen måtte være høyere enn 10 cm fra bakken til spoiler.

Har letet litt i vegtrafikkloven, men kan ikke finne denne regelen.

 

Noen som vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmf... jævlane!

 

Har hørt det var 8cm eg? Sett på noen STORE hjul og vis den, da klikker de vel for det og, hehe...

 

Hvor stod de og kontrollerte idag a?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bror fikk samme beskjed ifjor med cab'en. Da hadde han ca.1cm forran/bak i forhold skjermkant/dekk. Måtte justere til 2cm: haha : Fronten hadde vel 5cm til bakken eller noe.: klø :

 

Tror ikke denne praksisen er lik over hele landet : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan desverre ikke hjelpe deg med paragrafer, men hvis bilen var lik den dagen hun ble stoppt som den var da den ble godkjent, så kan jo snuten bare kysse seg bak...

 

Jeg hadde vist bilen og sendt regning til politiet for tapt arbeidsinntekt og for eventuel regning du får hos biltilsynet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan desverre ikke hjelpe deg med paragrafer, men hvis bilen var lik den dagen hun ble stoppt som den var da den ble godkjent, så kan jo snuten bare kysse seg bak...

 

Jeg hadde vist bilen og sendt regning til politiet for tapt arbeidsinntekt og for eventuel regning du får hos biltilsynet.

Synes da tydelig at det står at han ble stoppet av biltilsyne.

 

Snakk om dobbeltmoral. først gokjenner de senkesette. også skal de trekke tilbake gokjenninga. snakk om idioter: bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oj.... Gikk litt fort der gitt... Trodde jeg leste politiet jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært fint om noen kunne henvist til denne omtalte paragrafen om bakkeklaring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette tror jeg er noe de praktiserer forskjellig fra sted til sted. skulle godkjenne bilen, men da jeg skulle kjøre inn på bukken kom jeg ikke over traversjekken(måtte løfte litt).da sa kontroløren denne var lav ja, men ble godkjent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette tror jeg er noe de praktiserer forskjellig fra sted til sted. skulle godkjenne bilen, men da jeg skulle kjøre inn på bukken kom jeg ikke over traversjekken(måtte løfte litt).da sa kontroløren denne var lav ja, men ble godkjent.

Det jeg vil frem til, er at det virker ikke som dette er et teknisk krav i hele tatt, men noe som hver enkelt etat tar seg frihet til å lage selv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det BT fortalte meg sist er at bilen ikke skal subbe i bakken eller dekk,ved maks påkjenning på fjærer, dette var jessheims og lillestrøm BT. Ellers bare godkjent i vognkort.. men neste gang jeg blir stoppet sier de vel noe annet:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett at det er 8 cm klaring til laveste punkt på bilen.. Tror Frode Gimnes sa det i forbindelse med godkjenninga på sin bil...

 

Jeg var på biltilsynet på hunndalen (gjøvik) og der var det såvidt jeg kom opp.. Skrapa nedi enda jeg hadde heva den rundt 4 cm.. Han sa at bilen var fryktelig lav, men sa ikke noe annet... Blir vel praktisert forskjellig fra sted til sted....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltilsynet skal vel nå ha sitt felles organ som skal stå for spesialsaker.

Dette for å sørge for lik praktisering av godkjenninger i hele Norge.

Kunne jo være en ide å forhøre seg der aller først og så eventuelt legge

frem saken for ditt lokale Biltilsyn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis de ikke kan vise til en regel som sier minste mål på noen steder så har de vel ikke noe serlig de skulle ha sagt.

 

Så sant senkesett felger og fangere har tuv / er godkjente liksom.

 

Vet det står noe muffens om at det skal være " rom for tilstrekkelig fjærgang" mellom dekk/felg og chassi ivertfall. Men det kan jo tolkes det også...

Hater regler som gir rom for tolkning for det offentlige tolker det altid til sin fordel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt om høyde står jo i Tüv papirene.... der står det min bakkeklaring,høyde fra senter av felgen til bakken osv.

Men med mindre de kan henvise til noen paragraf eller regel og bilen er slik den var da den ble godkjent ville jeg iallefall ikke funnet meg i og skrevet en klage.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmmf... jævlane!

 

Har hørt det var 8cm eg? Sett på noen STORE hjul og vis den, da klikker de vel for det og, hehe...

 

Hvor stod de og kontrollerte idag a?

 

De sto ved Kolltveittunellen på tirsdag. Reiste på jobb da, så har ikke fått skrevet dette inn før nå.

 

Skal ta en telefon til BT på mandag og spørre på generell basis, se hvilket svar jeg får da.

 

På mangellappen står det "kontrollèr fjærer". De tror nok jeg har byttet senkesett etter godkjenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nummeret på fjærene står vel i vognkort..?

Så om BT sammenligner med det som står på, så finner dem vel ut at dem allerede har godkjent det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt om høyde står jo i Tüv papirene.... der står det min bakkeklaring,høyde fra senter av felgen til bakken osv.

Men med mindre de kan henvise til noen paragraf eller regel og bilen er slik den var da den ble godkjent ville jeg iallefall ikke funnet meg i og skrevet en klage.

 

Hmm, at det står noe om høyde i TUV-papiret på et senkesett er vel relativt sjeldent? Ikke stått på mine to senkesett ihvertfall? De var ikke justerbare da, bare så det er sagt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les før øvrig min egen erfaring med biltilsynet og senkesett:

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=47066&highlight=Senkesett

 

Der er det en kopi av biltilsynets regel om minste bakkeklaring, 8 cm med fører i bilen. Jeg sendte en mail til alle regioner i biltilsynet for å spørre om de også brukte denne regelen, eller om det kun var region Midt som brukte den, men jeg fikk svar fra kun -1- region. Bad Shit. Sendte også en klage, men dårlig med respons gitt, da en eventuell klage kommer til å bli tatt opp på departements-nivå, og eventuelle følger kommer til å gjelde hele landet.

Sende en klage hjelper lite, da behandlingstiden blir så lang at du blir uten bil siden mangellappen bruker å ha 14 dager på å bli rettet opp, klagefristen er 3 uker, men du får ikke svar før det har gått en måned, så egentlig tvinger de deg til å rette deg etter manglellappen. Jævla fascist-stat...GRRRRR!!!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter mye telefonering med forskjellige avdelinger innenfor biltilsynet, tror jeg at jeg bare får kjøre å vise bilen.: mad :

Senest i dag kranglet jeg med sjefen for kontrollavd. og han sa at bilen ikke skulle være lavere enn 11 cm. og at dette sto det alt om i TUV papirene!

Kan ikke finne noe om dette jeg?

Står bare tykkelse på fjær og antall vindinger.

 

Kan biltilsynet ta meg for andre ting som de ikke påpekte under førstegangs kontroll, på etterkontrollen. (Jeg har fått på 19")?: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette problemet har jeg også vært borti da jeg hjalp en kompis av meg og senke bmwn han bor i volda, der fikk han mangle lapp. kom nwed til meg i hamar og vi godkjente bilen. ringte en jeg hadde tlf nr til da og fikk vite at det finnes ingen regel i norge som sier at bilen skal være så og så høy. dette er en praksis som de selv har innført. så om du stadig for mangel for du navnet på kontroløren og nr så går du bare høyre opp i sjef rangskjering. du kan jo nevne at det er for dumt at du må dra til østlandet for og få goskjent bilen din da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette problemet har jeg også vært borti da jeg hjalp en kompis av meg og senke bmwn han bor i volda, der fikk han mangle lapp. kom nwed til meg i hamar og vi godkjente bilen. ringte en jeg hadde tlf nr til da og fikk vite at det finnes ingen regel i norge som sier at bilen skal være så og så høy. dette er en praksis som de selv har innført. så om du stadig for mangel for du navnet på kontroløren og nr så går du bare høyre opp i sjef rangskjering. du kan jo nevne at det er for dumt at du må dra til østlandet for og få goskjent bilen din da.

 

Det var akkurat det jeg gjorde i dag. Snakket med overordnede til kontrolløren.

Han var skikkelig vanskelig, og sa at dette avgjør jeg ikke pr. telefon. Du får komme å vise bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig stor forskjell på hvor strengt de praktiserer regler ja.

Var å godkjente golfen min, da gløttan så vidt på fjærene og papirene uten å sjekke nummer på de, så tok han en liten runde rundt på plassen og da var den bænkers!

På rattet så han på pairene å konstaterte at han ikke skjønte en drit å sa at det var sikkert greit, sto MOMO på papirene å på tuteknappen min (som begge var lånt for anledningen, da jeg hadde Dino ratt).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter mye telefonering med forskjellige avdelinger innenfor biltilsynet, tror jeg at jeg bare får kjøre å vise bilen.: mad :

Senest i dag kranglet jeg med sjefen for kontrollavd. og han sa at bilen ikke skulle være lavere enn 11 cm. og at dette sto det alt om i TUV papirene!

Kan ikke finne noe om dette jeg?

Står bare tykkelse på fjær og antall vindinger.

 

Kan biltilsynet ta meg for andre ting som de ikke påpekte under førstegangs kontroll, på etterkontrollen. (Jeg har fått på 19")?: klø :

 

 

Nå har jeg sittet i å lest gjennom store deler av kjøretøysforskriften, finner ingen paragrafer, endringer, forskrifter osv som sier noe som helst om bakkeklaring på bil...: klø :

 

Be om at dem fremlegger bevis for at du har brutt en forskrift, få oppgitt hvilken forskrift du bryter;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg sittet i å lest gjennom store deler av kjøretøysforskriften, finner ingen paragrafer, endringer, forskrifter osv som sier noe som helst om bakkeklaring på bil...: klø :

 

Be om at dem fremlegger bevis for at du har brutt en forskrift, få oppgitt hvilken forskrift du bryter;)

 

Ja, det skal jeg gjøre.

 

Jeg spurte om det på telefonen, men da sa mr. biltilsyn at de brukte skjønn i hver sak. Og så la han til at det værste han visste var biler som måtte kjøre på skrå over fartsdumper!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det skal jeg gjøre.

 

Jeg spurte om det på telefonen, men da sa mr. biltilsyn at de brukte skjønn i hver sak. Og så la han til at det værste han visste var biler som måtte kjøre på skrå over fartsdumper!

 

Haha: smil : "Skjønn": haha :

 

"Hmmm, tja, denne bilen likte jeg nå egentlig ikke, så den er ulovlig"

 

Regler, lover og forskrifter laget for at en ikke skal bruke skjønn, slik at loven blir lik for alle.. Og hans personlige mening som oser av fordommer og subjetivitet kan han holde for seg selv, han representer den Norske stat og skal kun fremme dens meninger, nemlig loven, i dette tilfellet Kjøretøysforskriften. Hvis han har problemer med å forholde seg til dette kan han få seg jobb som Natteravn e.l.: bråk :

 

Personlig er jeg en stor stor kranglefant og hadde ALDRI kommet til å gitt meg på dette, hadde sendt dem en stor stor konvolutt der jeg hadde forklart dem hvor landet ligger, og sendt med dem en fersk kopi av Kjøretøysforskriften med en liten notis om at dem kan markere den paragrafen som underbygger deres påstander og sende i retur..

 

Lykke til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.