Hvordan unngå sprekk i eksos-manifolder ??

Anbefalte innlegg

Har pratet med "hoff-mekanikern" på jobb ang. sprekking av eksos-manifolder.I og med jeg skal bytte til RS2 manifold så spurte jeg om det var noe å gjøre for å unngå sprekking. Jeg spurte om gløding av manifolden i herdeovn ville hjelpe men det sa han ikke ville hjelpe. Var visst spenninger i materialet som gjør det den sprekker. Har hørt at hvis man "honer" over manifolden innvendig så vil det utsette sprekkingen men har ikke hørt om noen som har gjort det. Noen som har andre tips til å utsette eller bli kvitt sprekking av eksos-manifolder ?? Apropos så har han mekanikern de fleste sveise-sertifikat så han vet hva han prater om.........;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt at hvis man "honer" over manifolden innvendig så vil det utsette sprekkingen men har ikke hørt om noen som har gjort det. )

 

Polering hjelper på den mekaniske styrken da det ikke finnes noen steder der materialet har "påbegynte sprekkdannelser".

 

Jeg spurte om gløding av manifolden i herdeovn ville hjelpe men det sa han ikke ville hjelpe. Var visst spenninger i materialet som gjør det den sprekker.

Varmebehandlig vil fjerne spenninger i metallet, men problemet er vel at nye spenninger vil komme umiddelbart under bruk, da grunnet eksosgass med høy temperatur.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmebehandlig vil fjerne spenninger i metallet, men problemet er vel at nye spenninger vil komme umiddelbart under bruk, da grunnet eksosgass med høy temperatur.

Var det han mente også.......lever et hardt liv eksosmanifolder og grenrør : rolleyes EDIT: tror at en større turbo ikke vil gi så høy eksostemp som en liten RS2 turbo. Såfremt ikke den pushes knallhardt da selvfølgelig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det han mente også.......lever et hardt liv eksosmanifolder og grenrør : rolleyes EDIT: tror at en større turbo ikke vil gi så høy eksostemp som en liten RS2 turbo. Såfremt ikke den pushes knallhardt da selvfølgelig

Grunnen til at min manifold sprakk, er visstnok for liten turbo/for dårlig manifold..

 

Så da er det jo bare en løsning! : rock : : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det han mente også.......lever et hardt liv eksosmanifolder og grenrør : rolleyes EDIT: tror at en større turbo ikke vil gi så høy eksostemp som en liten RS2 turbo. Såfremt ikke den pushes knallhardt da selvfølgelig

 

....og man setter jo ikke på en større turbo for å pushe den knallhardt? : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket metall er manifolden din av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

....og man setter jo ikke på en større turbo for å pushe den knallhardt? : smil :
Ordla meg litt feil der......vil tro det blir mere baktrykk med en liten RS2 turbo kontra en Garret GT3071 turbo ved samme ladetrykk.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Større turbo og fjerne katalysatoren (-ene). Kat'ene samler opp skummelt mye varme og hindrer vel eksos-strømmen såpass at det bygges opp mye varme i downpipe/eksoshus/ manifold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.