#1 Skrevet April 8, 2006 Funderer over en ting. Satt og leste The Golf eller Performance VW der en eller annen spesialist eller bilkjenner etc kommenterte at sin første modifikasjon på VW/VAG ville være å montere en bedre differensial da dette ga stor kjøreglede UANSETT type motor når det var tverrstilt og fremhjulstrekker. Det jeg da lurer på er hva som er mest skikket for noe slikt, vil da tro det er endel 1.8T eiere med litt massert effekt i sine Golfer osv som har vært borte i dette. Er det noen faste kits fra Quaife etc som gjør bilen mer kjørbar med effekter på over 200hk på fremhjulene? Evt forklar meg GJERNE litt tanker og teori omkring dette her. : edit: dette vil jo da gjelde den velkjente 1.6/1.8/2.0 plattformen til VAG. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 9, 2006 Hm? har vudert å bygge om til noe slags sperre på min fwd kasse, ligger enda på fantasi-stadiumet. Men dette er et intressant tema- fortell mer! for de som vet noe mer om dette! (ps-hvor/hva fant du den artikklen?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 14, 2006 de har startet noe "intervju"aktig i et av de bladene, spiller ingen rolle hva det var - var bare et spørsmål om hva som ville vært den første mod'en på VW... Men så satt jeg i min egen drømmeverden om et og annet og tenkte noen svar på dette kunne være intressant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 14, 2006 Quaife og Peloquin har "kit" til f.eks VW/Audi. Har selv Peloquin diff i min, og det er verdt hver ENESTE krone. Andre gir på bløt asfalt, så er det ikke sjangs i h.... om det slipper. Gjennom svinger, så er det helt rått. Det spinner rett og slett ikke. Piggdekk 195/55-15" og fullgass, så spinner det bitte litt på andre gir, før hele bilen setter seg og skyter fart. Nå har jeg rundt 270 hk. Hvordan tror dere at gutta har 10 sekunders VR6 biler? DIFF!! Beste innvensteringa jeg har gjort, fouten kompressoren på denna gamle Golfen. Helt fantastisk. http://www.eiptuning.com/eip/differentials.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 14, 2006 Nå kan ikke jeg helt den tekniske biten på disse diffbremsene (som det vel egentlig heter?). Men hovedsaklig så forhindrer de at det ene hjulet blir stående å spinne ved gasspådrag? (ps, takk for svar Kristian) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 14, 2006 Med en gang det ene hjulet får dårlig feste, så hjelper det andre til. Så hvis bilen spinner, så er det på begge hjulene. I f.eks svinger, så har en fwd bil lett for å spinne på det innerste hjulet i svingen. Med Peloquin skjer ikke dette. Folk sier at fwd med mye hk bare er tull fordi det ikke får feste. Det er jo forsåvidt riktig, men med Peloquin så er det ikke riktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 14, 2006 Skjønner! Da er man kommet litt lengre med ting som går an iallefall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 14, 2006 Hentet fra ECS tuning: With an ordinary open differential, most of the power is lost during wheel spin under heavy acceleration. The Peloquin Differential drives both wheels, instead of just one. An open differential shifts power to the wheel with the least resistance (the one with less grip). The Peloquin does the complete opposite, and senses which wheel has the better grip, and applies the power to that wheel. This happens smoothly and constantly, and without ever completely removing power from either wheel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 14, 2006 Hmm...høres ut som en torsen-diff dette.. Er det det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 14, 2006 Hmm...høres ut som en torsen-diff dette.. Er det det? Jepp, både Quaife og Peloquin diffene er Torque sensing. Detnegativt med Torque sensing differ er når et av drivhjulene ikke overfører krefter (som når et hjul er i luften) da vil ikke diffen overføre kreftene fra det spinnende hjulet til det drivende hjulet. Dette er kun mulig ved lammelsperre differensialer hvor det er en mekanisk sperre/clutch funksjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 15, 2006 Jepp, både Quaife og Peloquin diffene er Torque sensing. Detnegativt med Torque sensing differ er når et av drivhjulene ikke overfører krefter (som når et hjul er i luften) da vil ikke diffen overføre kreftene fra det spinnende hjulet til det drivende hjulet. Dette er kun mulig ved lammelsperre differensialer hvor det er en mekanisk sperre/clutch funksjon. Bare å trampe litt på bremsen det da (Så fremt man står fast ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 16, 2006 http://www.eiptuning.com/eip/differentials.html Men den siden er vel bare for de med folkvogs bil/girkasser vel Finnes det noe alternativer for de med fwd Audi'er? For girkassene mellom VW og Audi er vel ikke like (oppbyggingene) siden mange VW har tverstilte og Audi har langsstilte motorer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 16, 2006 du er inne på noe her, men jeg tror ikke det er merkesavhengig, snarere om det er tverrstilt eller langsstående motor og girkasse. Girkassen på Golf 4 bør vel være lik de på A3, Leon og Octavia? Utvekslingene er vel ulike i bøtter og spann, men ift diffene så bør husingen være tilnærmet lik. VAG oppfinner vel neppe kruttet fler ganger for girkasser på tverrstilt 1.6/1.8/1.9/2.0/2.2 firer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 16, 2006 For mitt tilfelle så skulle jeg hatt noe som passer for Audi 100 V6 2,8L kasse. Og den er jo langstillt og ikke tverstilt. Og så på denne internett siden så det lite som tydet på at noe der var brukene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 16, 2006 på golfen min, en golf 2 med 16 turbo motor i.... så spant den uansett ka e gjor... hvis e lå i 80ca og gira i 3 gir og full gass og skulle forbi nokken,ergo litt svinging så spant det bare laust.... og spant lett ut 3 giret, som gikk til ca 175... og når jeg ser på spora i ettertid så var det 2 svarte merker, så jeg spant på begge hjula.... dette var med 185/55 15 conti piggfrie vintersdekk... hadde aldri skikklige dekk på bilen før e reiv ut motoren igjenn... men det e vil fram til, hvis du har for mye power så vel det vel spinne uansett... kan jo vær at det hadde blitt bedre på min, men det får e vel aldri finne ut no når bilen har blitt delebil for rallye prosjektet mitt... fant ut at det beste e 4wd, så derfor blei det rallye på me... men hadde vært veldig arti å prøvd skikklig diff på bilen min, og skikklige dekk for e skrota den.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 17, 2006 Jeg leste en plass at min golf gti exlusive har dif brems org , noe jeg betviler sterkt. Er det noen som kan bekrefte / avkrefte dette ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 18, 2006 Golf 3 GTI/VR6, Golf 4 GTI har diffbrems orginalt. Men den fungerer elektronisk kun under 40 km/t. Den diffen gjør akkurat det motsatte av hva den burde gjøre. Nemlig overføre kraften til det hjulet med minst feste. DVS mye hjulspinn. Til dere som lurer på om det finnes skikkelige differ til bilene deres. Her er hva Quaife kan tilby. Prisene er sjuke, iallefall fra Norske forhandlere. Kollevoll skulle ha rundt 15000,- på min. Kostet 4500,- i USA.... http://www.quaife.co.uk/products/atbdifferentials.htm Peloquin lager for det meste differ, og er litt mere ny etablerte en Quaife. Derfor legger dem seg rett under Quaife i pris. Kvaliteten har livstids garanti. http://www.peloquins.com/products.html Her ser dere også komplette Peloquin differ både foran og bak til SYNCRO og 4MOTION!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 18, 2006 Har lagt merke til at det er noe som skjer under 40 km - men trodde det var anti spinn ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 18, 2006 Har lagt merke til at det er noe som skjer under 40 km - men trodde det var anti spinn ?? Anti-spinn = "Elektronisk differensial sperre" dvs den bremser hjulene ved å benytte ABS systemet opp til 40km/t. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 18, 2006 litt OT men er det noen som har erfaring med slike differ framme og bake på en syncro? klare den å fordele nok krefter bak slik at du drar nytte av diffen bake? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 19, 2006 Billigste Peloquins diff får du på http://www.thescirocco.com Oversikt over typene finner du på http://www.peloquins.com 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 19, 2006 litt OT men er det noen som har erfaring med slike differ framme og bake på en syncro? klare den å fordele nok krefter bak slik at du drar nytte av diffen bake? Her er problemet at viskosekoblingen ikke klarer å overføre nok krefter bakover til å gi skikkelig drag på bakhjula. Men uten diff bak så vil viskosekoblingen gå varm på grunn av hjulspinn bak. Og da varer den ikke lenge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 19, 2006 Greit å legge til at 91 mod og nyere ( ivertfall det jeg er blitt fortalt ) av g60 syncro har org sperre bak .... Min golf g60 syncro 91 mod hadde ivertfall .... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 19, 2006 Greit å legge til at 91 mod og nyere ( ivertfall det jeg er blitt fortalt ) av g60 syncro har org sperre bak .... Min golf g60 syncro 91 mod hadde ivertfall .... vet du om dette er noe som er montert på rallye golfen eller? er det kun fra 91 og utover, så er det jo ikke på rallyen... får vel bare få fyring å se hvor det trekker hen... hehe... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet April 19, 2006 Tror nok ikke det gjelder rally da den ble laget i 89 ?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...