Fremhjulstrekk med effekt og diff valg

Anbefalte innlegg

Funderer over en ting. Satt og leste The Golf eller Performance VW

der en eller annen spesialist eller bilkjenner etc kommenterte at sin

første modifikasjon på VW/VAG ville være å montere en bedre differensial

da dette ga stor kjøreglede UANSETT type motor når det var tverrstilt

og fremhjulstrekker.

 

Det jeg da lurer på er hva som er mest skikket for noe slikt, vil da tro

det er endel 1.8T eiere med litt massert effekt i sine Golfer osv som har

vært borte i dette. Er det noen faste kits fra Quaife etc som gjør bilen

mer kjørbar med effekter på over 200hk på fremhjulene? Evt forklar meg

GJERNE litt tanker og teori omkring dette her. :

 

edit: dette vil jo da gjelde den velkjente 1.6/1.8/2.0 plattformen til VAG.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm? har vudert å bygge om til noe slags sperre på min fwd kasse, ligger enda på fantasi-stadiumet. Men dette er et intressant tema- fortell mer! for de som vet noe mer om dette!

 

(ps-hvor/hva fant du den artikklen?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de har startet noe "intervju"aktig i et av de bladene, spiller ingen

rolle hva det var - var bare et spørsmål om hva som ville vært den

første mod'en på VW...

 

Men så satt jeg i min egen drømmeverden om et og annet og

tenkte noen svar på dette kunne være intressant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Quaife og Peloquin har "kit" til f.eks VW/Audi.

Har selv Peloquin diff i min, og det er verdt hver ENESTE krone.

Andre gir på bløt asfalt, så er det ikke sjangs i h.... om det slipper.

Gjennom svinger, så er det helt rått. Det spinner rett og slett ikke.

Piggdekk 195/55-15" og fullgass, så spinner det bitte litt på andre gir, før hele bilen setter seg og skyter fart. Nå har jeg rundt 270 hk.

Hvordan tror dere at gutta har 10 sekunders VR6 biler? DIFF!!

Beste innvensteringa jeg har gjort, fouten kompressoren på denna gamle Golfen. Helt fantastisk.

 

http://www.eiptuning.com/eip/differentials.html

Peloquin.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kan ikke jeg helt den tekniske biten på disse diffbremsene

(som det vel egentlig heter?). Men hovedsaklig så forhindrer

de at det ene hjulet blir stående å spinne ved gasspådrag?

 

(ps, takk for svar Kristian)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med en gang det ene hjulet får dårlig feste, så hjelper det andre til. Så hvis bilen spinner, så er det på begge hjulene.

I f.eks svinger, så har en fwd bil lett for å spinne på det innerste hjulet i svingen. Med Peloquin skjer ikke dette.

Folk sier at fwd med mye hk bare er tull fordi det ikke får feste. Det er jo forsåvidt riktig, men med Peloquin så er det ikke riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner! ;)

Da er man kommet litt lengre med ting som går an iallefall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hentet fra ECS tuning:

 

With an ordinary open differential, most of the power is lost during wheel spin under heavy acceleration. The Peloquin Differential drives both wheels, instead of just one. An open differential shifts power to the wheel with the least resistance (the one with less grip). The Peloquin does the complete opposite, and senses which wheel has the better grip, and applies the power to that wheel. This happens smoothly and constantly, and without ever completely removing power from either wheel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm...høres ut som en torsen-diff dette.. Er det det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm...høres ut som en torsen-diff dette.. Er det det?

Jepp, både Quaife og Peloquin diffene er Torque sensing.

 

Detnegativt med Torque sensing differ er når et av drivhjulene ikke overfører krefter (som når et hjul er i luften) da vil ikke diffen overføre kreftene fra det spinnende hjulet til det drivende hjulet. Dette er kun mulig ved lammelsperre differensialer hvor det er en mekanisk sperre/clutch funksjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, både Quaife og Peloquin diffene er Torque sensing.

 

Detnegativt med Torque sensing differ er når et av drivhjulene ikke overfører krefter (som når et hjul er i luften) da vil ikke diffen overføre kreftene fra det spinnende hjulet til det drivende hjulet. Dette er kun mulig ved lammelsperre differensialer hvor det er en mekanisk sperre/clutch funksjon.

 

Bare å trampe litt på bremsen det da :)

(Så fremt man står fast :P)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men den siden er vel bare for de med folkvogs bil/girkasser vel :(

Finnes det noe alternativer for de med fwd Audi'er? For girkassene mellom VW og Audi er vel ikke like (oppbyggingene) siden mange VW har tverstilte og Audi har langsstilte motorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du er inne på noe her, men jeg tror ikke det er merkesavhengig,

snarere om det er tverrstilt eller langsstående motor og girkasse.

 

Girkassen på Golf 4 bør vel være lik de på A3, Leon og Octavia?

Utvekslingene er vel ulike i bøtter og spann, men ift diffene så

bør husingen være tilnærmet lik. VAG oppfinner vel neppe kruttet

fler ganger for girkasser på tverrstilt 1.6/1.8/1.9/2.0/2.2 firer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For mitt tilfelle så skulle jeg hatt noe som passer for Audi 100 V6 2,8L kasse. Og den er jo langstillt og ikke tverstilt. Og så på denne internett siden så det lite som tydet på at noe der var brukene :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på golfen min, en golf 2 med 16 turbo motor i.... så spant den uansett ka e gjor... hvis e lå i 80ca og gira i 3 gir og full gass og skulle forbi nokken,ergo litt svinging så spant det bare laust.... og spant lett ut 3 giret, som gikk til ca 175... og når jeg ser på spora i ettertid så var det 2 svarte merker, så jeg spant på begge hjula....

 

dette var med 185/55 15 conti piggfrie vintersdekk... hadde aldri skikklige dekk på bilen før e reiv ut motoren igjenn...

 

men det e vil fram til, hvis du har for mye power så vel det vel spinne uansett... kan jo vær at det hadde blitt bedre på min, men det får e vel aldri finne ut no når bilen har blitt delebil for rallye prosjektet mitt...

 

fant ut at det beste e 4wd, så derfor blei det rallye på me...

 

men hadde vært veldig arti å prøvd skikklig diff på bilen min, og skikklige dekk for e skrota den....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leste en plass at min golf gti exlusive har dif brems org , noe jeg betviler sterkt. Er det noen som kan bekrefte / avkrefte dette ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Golf 3 GTI/VR6, Golf 4 GTI har diffbrems orginalt. Men den fungerer elektronisk kun under 40 km/t. Den diffen gjør akkurat det motsatte av hva den burde gjøre. Nemlig overføre kraften til det hjulet med minst feste. DVS mye hjulspinn.

 

Til dere som lurer på om det finnes skikkelige differ til bilene deres.

Her er hva Quaife kan tilby. Prisene er sjuke, iallefall fra Norske forhandlere.

Kollevoll skulle ha rundt 15000,- på min. Kostet 4500,- i USA....

 

http://www.quaife.co.uk/products/atbdifferentials.htm

 

Peloquin lager for det meste differ, og er litt mere ny etablerte en Quaife. Derfor legger dem seg rett under Quaife i pris. Kvaliteten har livstids garanti.

 

http://www.peloquins.com/products.html

 

Her ser dere også komplette Peloquin differ både foran og bak til SYNCRO og 4MOTION!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lagt merke til at det er noe som skjer under 40 km - men trodde det var anti spinn ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lagt merke til at det er noe som skjer under 40 km - men trodde det var anti spinn ??

Anti-spinn = "Elektronisk differensial sperre" dvs den bremser hjulene ved å benytte ABS systemet opp til 40km/t.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt OT

 

men er det noen som har erfaring med slike differ framme og bake på en syncro?

klare den å fordele nok krefter bak slik at du drar nytte av diffen bake?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt OT

 

men er det noen som har erfaring med slike differ framme og bake på en syncro?

klare den å fordele nok krefter bak slik at du drar nytte av diffen bake?

Her er problemet at viskosekoblingen ikke klarer å overføre nok krefter bakover til å gi skikkelig drag på bakhjula. Men uten diff bak så vil viskosekoblingen gå varm på grunn av hjulspinn bak. Og da varer den ikke lenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit å legge til at 91 mod og nyere ( ivertfall det jeg er blitt fortalt )

av g60 syncro har org sperre bak ....

Min golf g60 syncro 91 mod hadde ivertfall ....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit å legge til at 91 mod og nyere ( ivertfall det jeg er blitt fortalt )

av g60 syncro har org sperre bak ....

Min golf g60 syncro 91 mod hadde ivertfall ....

 

 

vet du om dette er noe som er montert på rallye golfen eller?

er det kun fra 91 og utover, så er det jo ikke på rallyen...

 

 

 

får vel bare få fyring å se hvor det trekker hen... hehe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok ikke det gjelder rally da den ble laget i 89 ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.