#1 Skrevet April 14, 2004 Har problemer med at bremsene på høyre bakhjul på min B4 henger litt, det blir varmgang. Har demontert og "overhalt" caliperne bake (som var nye i -01), og montert nye klosser. Caliperne så helt fine ut, ikke antydning til skitt eller rust. Bremsevæsken er ny. Det er bare på høyre hjul det henger. Noen som vet hva dette kan skyldes? Det blir ikke særlig varmgang når jeg kobler av håndbremse-wireen på høyre side. Så jeg frykter for enten håndbremse-wireene eller at håndbremse-mekanismen inne i caliperen ikke fungerer helt som den skal. Hva mener dere der ute i den store verden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 14, 2004 Dette er jo et typisk problem, kan være trege kaliptere eller vaier.. Selv om de bare er noen år gamle kan de være kaputt.. Trikset er å bruke brekket MYE.. Uansett ville jeg byttet vaier, jeg trodde ikke min på 80`ien var gåen, men fy for en forskjell det var. Ble veldig myk og lett på håndtaket etterpå.. Så bytter du vaier og har "overhalt" kaliptere tror jeg nok mekanismen er treg.. Hjelper av og til og "jokke" noe sykt og lenge på "armen" på kalipteren.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 14, 2004 Monterte "nye" fabrikkoverhalte bremsecalipere på naboens A100 for noen måneder siden, og der var den ene "nye" caliperen defekt slik at håndbremsen hang på høyre bakhjul av og til.. Byttet den med enda en ny, og alt fungerte. Dette er beklageligvis et velkjent problem ja. Men som sagt, sjekk wirene først, de er billigere enn caliperene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 14, 2004 Ja, jeg får prøve å bytte wirene først, det er som du sier billigst det. Får håpe at det er disse, og ikke caliperen som er gåen. Synes det er rart hvis caliperen er gåen, for alt ser jo så bra ut. Stempelet glir fint og. . . men men, man vet jo aldri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 15, 2004 Du kan vel se om armen til handbrekket går tilbake i utgangs posisjon, vist den ikke gjør det så trenger du ikke bytte vaier. Da er det calipteren! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 15, 2004 På min A100, så hadde jeg prob med at håndbrekket hang seg på venstre side bak. Byttet hele calipern, prob borte. Nå har jeg imidlertidig prob med at høyre bak ikke virker. Typisk. Får skifte den calipern oxo da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 15, 2004 Det som er skikkelig skitt med å ikke bytte begge to samtidig er at da kommer den eldste stort sett til å ta kvelden ganske fort.. På min 80 som jeg har hatt i 7 år har jeg byttet kalipter 4 ganger.. Har kun tatt en og en og kort tid etter har den andre siden blitt treg.. Grunnen til dette er jo at det går en vaier til hver side fra et bevegelig Y-ledd. Er da den ene brekk hendelen på kalipterne lettere bevegelig enn den andre er det stort sett bare denne som er i bruk, og den andre blir tregere og tregere etter hvert.. Så det jeg har funnet ut er at man bør skifte begge samtidig samtidig med vaier hvis problemet melder seg.. Bruker man da i tillegg brekket MYE(selv om man ikke trenger det), har man problemfritt brekk i mange år 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 15, 2004 En løsning på dette problemet kan være å montere fettnippel på caliperen, for å smøre brekk-armen jevnlig. Da forhindrer man selvfølgelig rustdannelse. http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/hidden/a1250/a1250.htm&var= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 15, 2004 Jeg fikk byttet calippere bak og brekkwirere, godt som nytt. Men calipperne bak var stempelet gåent samt at gummi"kappen"utenpå var ødelagt og full av dritt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 15, 2004 Ikke meningen å "stjele" tråden din Eskild, min når jeg leste denne tråden, så kom jeg til å tenke på at det er litt dødgang på brekket. Lurte litt på om det kan skyldes treg kalipper? Dyrt å overhale? Mvh Geir 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 15, 2004 Geir; Hva det koster å levere de inn å få overhalt de vet jeg ikke. Jeg har jo egentlig ikke overhalt de for å si det på den måten da. Men det jeg gjorde var å demontere de helt (ut med stempel o.l.), vasket de utvendig, sjekket at alle gummihetter var like hele, smurte opp gliderne og etc. Også skiftet jeg ut alle bolter, skiver og muttere med nye rustfrie. Jeg synes alt så meget fint ut, så derfor brydde jeg meg ikke om noen videre overhaling. Er vel kanskje like billig å kjøpe nye eller fabrikkoverhalte da? Men det finnes vel kanskje rep-sett å få kjøpt til de? Dødgang på brekket skriver du, det kan ikke skyldes slakke wirer da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 15, 2004 Eskild: Har du sjekket glideboltene på kalipperholderne? Kan være at en av de(2stk på hver side) har satt seg. De har en tendens til å sette seg. Boltene selges ikke løse, men hele holderen koster ikke mer en ca 530,-. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 15, 2004 Opprinnelig postet av Petter Schrøder Eskild: Har du sjekket glideboltene på kalipperholderne? Kan være at en av de(2stk på hver side) har satt seg. De har en tendens til å sette seg. Boltene selges ikke løse, men hele holderen koster ikke mer en ca 530,-. Ja har sjekket de. Den ene var noe skitt i, men jeg renset både boltene og hullene, og smurte opp med ny grease. Men jeg tror det er noe med enten wirene eller håndbrekk-mekanismen inne i caliperen, i og med at det fungerer (blir ikke varmgang) når jeg kobler ifra håndbrekk-wireen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 15, 2004 Var borti en slik den var senket og da måtte vi modde lasteventilen slik at fjæra var helt løs (gjelder ikke viss den har ABS) og den ble helt bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 15, 2004 Opprinnelig postet av Tore Kirketeig Var borti en slik den var senket og da måtte vi modde lasteventilen slik at fjæra var helt løs (gjelder ikke viss den har ABS) og den ble helt bra. Min er senket, og når jeg var på Biltilsynet (for å få godkjent rattet og senkesettet) sa de også at jeg kanskje måtte justere lasteventilen litt. Men det gjorde ikke noe slik det var nå, men f.eks. hvis jeg skulle kjøre med tungt lastet bil, så kunne den bli litt overbremset bak hvis jeg ikke justerte lasteventilen. Men tror ikke dette har noe med at den ene caliperen henger, i og med at dette problemet var lenge før jeg senket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 16, 2004 Har også vert borti att bremseslanger svulmer opp innvendig og da stenger for veska, den skiftet jeg slange på og ble bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 16, 2004 Ja, det er mange muligheter her. Men jeg tror ikke at det skyldes dette heller, da det strømmer bra med bremsevæske igjennom når jeg lufter bremsene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...