Anbefalte innlegg

skulle til å skru løs støtdemperen min i dag, og fikk løsnet en mutter halvveis, og der satt den! hva skal jeg gjøre nå, skruen med mutteren går rundt, har den røket av? hva skal jeg gjøre???? er den mutteren som skiftnøkkelen sitter på.....

10042006072.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er jo et endeledd da.. så det skal gå rundt forsåvidt. hehe.

prøv å hold igjen med en vannpumpetang på undersia.. uten å ødelegge gummimansjetten som sitter over leddet. og ta på masse rustløser på muttern.

evnt bruk en mutterklyver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få satt en jekk oppunder kula og press den opp i fjørbeinet igjen. Den sitter bare med kon, slik at jo hardere du presser den opp, desto mere henger den igjen= du får skrudd mutteren. Da mutteren er av presser du endeleddet/kula nedover samtidig som du banker på godset rundt/fjørbeinet. Da løsner den igjen. Denne gangen forhåpentligvis uten mutter på øversiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er lurt å gå over gjengene med en stålbørste før en begynner skru opp på den.

hvis du har tilgang på luft bruker du muttertrekker.

hvis du har en jekk eller et eller anna du kan presse opp styrekula med mens du skrur er det en stor fordel.

Teiteste er jo at de bruker fingjenger på slikt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er jo et endeledd da.. så det skal gå rundt forsåvidt. hehe.

prøv å hold igjen med en vannpumpetang på undersia.. uten å ødelegge gummimansjetten som sitter over leddet. og ta på masse rustløser på muttern.

evnt bruk en mutterklyver.

mutterklyver vil si da? den satt jo ganske godt helt til jeg nesten fikk av mutteren da, og da sa det ett lite knekk og skruen går lett rundt nå, haff.... hvordan i huleste skal jeg klare å stramme den skruen igjen om jeg skulle fått til å skrudd den av eller igjen??? fins jo ikke noe motstand omtrent

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les trådene over Morten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er lurt å gå over gjengene med en stålbørste før en begynner skru opp på den.

hvis du har tilgang på luft bruker du muttertrekker.

hvis du har en jekk eller et eller anna du kan presse opp styrekula med mens du skrur er det en stor fordel.

Teiteste er jo at de bruker fingjenger på slikt..

 

skrudde med mottertrekker, og mutteren gikk nesten av, og ville så ikke mere... og så gikk jeg vidre med skiftnøkkel og der vart det løst, hehe

har prøvd det med jekk med den mutteren sitter like fordømt, men blir mye mer motstand når jeg skrur.... kan det være att noe har blitt ødelagt i leddet, eller at den har hoppet ut av festet sitt eller noe slik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les trådene over Morten :)

jada, men kom masse svar før jeg rakk å lese dem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nix. Er ingen fast spor der. Kun det at koninga ikke klarer å holde igjen mutteren da denne går så tungt. Jekk/press mer og kjør på litt med muttertrekker ene eller andre veien, eller få kappet i stykker mutteren på et vis. Prøv da å ikke ødelegge gjengene på leddet/kula. Evt. kapp av skiten og kjøp et nytt endeledd. Bilen må da ha forstillingskontroll etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får prøve å file av mutteren uten å ta gjengene i mårra da, om noen ikke har noen gode forslag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En sånnen kan du bruke for å presse endeleddet opp og fast mens du prøver å skru løs mutteren:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=503&iItemId=82510

Jeg pleier å legge mellom en liten bit metall så ikke spissen på verktøyet skader endeleddet. Hvis mutteren står så godt fast at du ikke greier overhodet å få den opp kan du jo alltids forsøke å skru den inn igjen, så gå på med rustløser og stålbørste før du prøver å skru ut på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner til problemet!

Løsningen er st du må skaffe deg luft-trekker. Sitter på kon, så du må få presset endestykket opp, samtidig som du skrur.

Uten det rette verktøyet er dette et helvete å få til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En sånnen kan du bruke for å presse endeleddet opp og fast mens du prøver å skru løs mutteren:

http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=503&iItemId=82510

Jeg pleier å legge mellom en liten bit metall så ikke spissen på verktøyet skader endeleddet. Hvis mutteren står så godt fast at du ikke greier overhodet å få den opp kan du jo alltids forsøke å skru den inn igjen, så gå på med rustløser og stålbørste før du prøver å skru ut på nytt.

bør vel få et bra trykk på leddet når man jekker hele fjøra omtrent sammen med en garasje jekk også men.... hater skuer som sitter fast! kan varme hjelpe på mutteren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sleit med samme problemet som deg på min Audi 80... jeg tok fatt med vinkel sliperen og kutta jævelskapet av... og satt på nye.. den kan jo være klar for en utbyttelse ?? :) hehe..

 

Mine var vertfall det da, så det fiksa jeg fint.. men er lurt med en forstillings kontroll etterpå.. vist ikke du har lyst å betale for dekk annen hver uke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmor mye skal jeg stramme til der igjen etterpå da? hvis jeg skulle klare å få løsnet mutteren? da må jeg bruke jekker til å holde igjen så mye som det går?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sleit med samme problemet som deg på min Audi 80... jeg tok fatt med vinkel sliperen og kutta jævelskapet av... og satt på nye.. den kan jo være klar for en utbyttelse ?? :) hehe..

 

Mine var vertfall det da, så det fiksa jeg fint.. men er lurt med en forstillings kontroll etterpå.. vist ikke du har lyst å betale for dekk annen hver uke :)

 

 

dagens beste forslag. dette måtte jeg på min også. enda jeg gjorde atlt som står over og mere til. koster jo ikke så mye for et par ekstra endeledd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå fått av det j.... leddet, hurra! og kjøpt ny, 199kr

 

og så over til neste skrue = FAEN I HELVETTE...... her går motteren rundt på skruen her, sikkert herpa gjengene der mutteren sitt ell noe, haff..... hva heter detta staget for noe da? så jeg vet hva jeg skal bestille?

18042006097.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel lenkearmen...(?)

 

Hva mener du med at mutteren går rundt på skruen? Er vel ett "feste" for fastnøkkel på "andre enden" av bolten (der hvor gummimansjetten(e) er). Var i allefall det på mine synes jeg å huske...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel lenkearmen...(?)

 

Hva mener du med at mutteren går rundt på skruen? Er vel ett "feste" for fastnøkkel på "andre enden" av bolten (der hvor gummimansjetten(e) er). Var i allefall det på mine synes jeg å huske...

holdt igjen mutteren ved mansjetten.... men skruen holder igjen og mutteren går rundt, får ikke skrudd opp, eller skrudd den fast, så gjengene må være borte under den.... haff... så må vel kjøpe en ny sånn stang da, sikkert dyrt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, har du en mutterklyver tilgjengelig da?

I så tilfelle kan du bruke denne på mutteren og håpe på at du berger gjengene på bolten...liten sjanse kanskje, men er kanskje verdt ett forsøk allikevel?

Husker ikke helt nøyaktig, men tror jeg betalte ett par hundrelapper for en slik lenkearm på min A80. De "gikk" titt og ofte...dritt : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, har du en mutterklyver tilgjengelig da?

I så tilfelle kan du bruke denne på mutteren og håpe på at du berger gjengene på bolten...liten sjanse kanskje, men er kanskje verdt ett forsøk allikevel?

Husker ikke helt nøyaktig, men tror jeg betalte ett par hundrelapper for en slik lenkearm på min A80. De "gikk" titt og ofte...dritt : rolleyes

skal ta meg en tur på biltema å se om jeg finn en sån mutterklyver, se om det funke.... har kjøpt ny sånn arm nå, 388kr fattigere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.