Tips for sammensetting av nybygd motor ønskes!

Anbefalte innlegg

Er nå i full gang med å sette sammen igjen motoren min (3B). Er det noen her som kan gi meg noen tips om hva som kan vere lurt og er et must for å sikre en problemfri oppstart? Vikitge ting jeg bør huske på underveis osv...Motoren har vært fullstendig demontert.

ALL hjelp mottas med takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huske å fylle på olje når du skal starte opp:p ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm...det hadde jeg glømt! :P

Fekk 24 liter med Agip 10_60 her om dagen så det skal vel gå greit!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rengjøre alle flater der det skal på nye pakninger, bruke riktig moment for tiltrekking, skifte ut evt. strekkbolter, blåse ren skruehull for gammel olje og møkk før skruer/bolter monteres.

Generelt, vær nøye med rengjøring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekke lagerklaringer, måle sylindre/stempler, sjekke at toppen er rett/at ventiler er tette, RENGJØRING (kan ikke nevnes ofte nok), ha litt fett på lagrene sånn at dem ikke går tørt før du får oljetrykk. Blir vel overflødig å nevne timing av kammer:p

Da skal vel det viktigste være nevnt i disse innleggene.

VÆR NØYE: bråk :

Lykke til:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at oljepumpa får olje FØR du kobler til f.eks tenning, fort gjort at det er luft i systemet som gjør at oljepumpa ikke klarer å dra opp olja, vært borti det ved ett par anledninger.

Greieste måten å sjekke på er å ikke skru på oljefilteret, kinne motorn litt og observere at det blir en skvett på gulvet ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle bolter som skal momenttrekkes: smøre gjengene og anleggsflate på hodet/skive.

Sjekk topppakningsprodusentens dirketiver om tiltrekking (ikke se i verkstedhåndboka) siden dette kan variere med ulike pakningsfabrikater.

Forsøke å la oljepumpen og innsugningsrøret være så fullt som mulig med olje: Tilt motor på siden, tøm olje inn i oljefilterhullet og vri motor feil vei slik at oljepumpe suger olje tilbake igjen (den ligger nå lavere enn inntaket til filteret så det er ikke suging men heller "tillatelse til å la olje passere"). Når olje kommer ut av inntaket (du har ikke montert bunnpanne ennå) så er det ok. Da kan du også fyll opp oljefilteret og sette det på. Etter montering, før oppstart kjør motor på starter uten plugger (men plugger koblet til ledninger og jordet, pga fare for skade på tenn annl) til du får oljetrykk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.