Hvordan påvirker vekten av hjulene akselerasjon og bremselengde?

Anbefalte innlegg

Jeg har sjekket vekten på dekk + felg som jeg har til A4.

 

15" orginalfelger med vinterdekk ( 196/65-15 ): 15 KG

16" orginalfelger med sommerdekk (205/55-16): 18 KG

17" RS4 replika med sommerdekk (225/45-17): 22,5 KG

 

Vektforskjellen på 15" og 17" må jo være betydlig under akselerasjon om nedbremsing. Er det noe som har noen formening om dette?

 

Er det noen andre som har veid sommerhjulene?

Er det normal at 17" veier så mye?

Fortsetter vektøkningen like mye til 18" - 19" - "20?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra 15" til 17" har myyye å si, uten å ta meg vann over hodet vil jeg tippe at det er ett sted mellom 10 og 20hk tapt under akserelasjon. En ting er jo vektøkningen, en annen ting er HVOR vekten er plassert, vekt x arm kommer man aldri unna ;)

 

Om noen overivrige med G-Tech ønsker å teste hadde det jo vært interesant å sett hvor stor forskjellen er.

 

Nedbremsing vil jo gi samme effekt, trenger mer bremsekraft for å bremse ned ett tyngre hjul, men tror ikke forskjellen her er like stor på f.eks banekjøring som det man taper i akserelasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sjekket vekten på dekk + felg som jeg har til A4.

 

15" orginalfelger med vinterdekk ( 196/65-15 ): 15 KG

16" orginalfelger med sommerdekk (205/55-16): 18 KG

17" RS4 replika med sommerdekk (225/45-17): 22,5 KG

 

Vektforskjellen på 15" og 17" må jo være betydlig under akselerasjon om nedbremsing. Er det noe som har noen formening om dette?

 

Er det noen andre som har veid sommerhjulene?

Er det normal at 17" veier så mye?

Fortsetter vektøkningen like mye til 18" - 19" - "20?

 

Det er jo riktig som sies at momentet som må til for å dreie et hjul rundt øker med felgstørrelsen siden felgen er mye tyngre enn dekket. Men har jo også utrolig mye å si hvordan felger man velger. Har nå 20 toms OZ felger som veier mindre enn både 18 og 19 tommerne jeg hadde før. Sånn sett er vel ikke replika-felger det gunstigste man kan sette på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener at A4'en ble merkbart tyngre å stoppe med 8,5x19, enn 7,5x17 i hvertfall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant lesning på siden der... er jo endel 15" felger som veier det samme som f.eks. OZ 17" felger.. og da må det jo lønne seg med 17" i forhold til vekt, siden det blir mindre gummi.

 

Denne siden skal jeg iallefall "konferere" litt med neste gang jeg skal kjøpe felger. Fikk også bekreftet mistanken om av OZ og enkelte BBS er ganske lette, mens en Rial-felgene jeg hadde før var tunge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant lesning på siden der... er jo endel 15" felger som veier det samme som f.eks. OZ 17" felger.. og da må det jo lønne seg med 17" i forhold til vekt, siden det blir mindre gummi.

 

Denne siden skal jeg iallefall "konferere" litt med neste gang jeg skal kjøpe felger. Fikk også bekreftet mistanken om av OZ og enkelte BBS er ganske lette, mens en Rial-felgene jeg hadde før var tunge.

Uansett om de veier like mye, så blir jo vekta lengre ut..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.