Hva er gåent nå da? (drivledd,Hjulager,Kasse)

Anbefalte innlegg

: eek : Kjørte nettop rolig i 5'te så kommer det en rumle lyd som rister i bilen spesielt under giring og blir noe svakere under aks. Lyden kommer fra førerside foran. Føles som om bilen kjører på grus. Hva kan de være? Det er ikke snakk om litt ulyd bare så det er sagt.

 

Hvordan sjekker man om drivledd er ok ? Har ingen knaske lyder ved sving. Jeg åpnet panseret å drog kraftig i akselen. det var minimal bevegelse der. Drog i hjulet og der var det slark uansett retning. Kan det være hjulageret??? Kan det ha gått helt i oppløsning ??

 

Setter pris på inspill her. Har ikke råd å bytte flere deler en det som er gått akkurat nå.: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen står på bakken og du fortsatt klarer å kjenne slakk vil jeg høyst sannsynlig tro det er hjullagret. Lyden bør da forandre seg om du kjører og svinger fra side til side

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei !

 

Har hatt ulyd i hjulager før. Da en "ule" lyd men dette høres ut som om hjullageret hadde bristet.

 

 

Bilen sto på bakken når jeg skjekket ja og ja lyden ble sterkere når jeg svingte til høgre. (bilen da tilter mot venstre der lyden kommer fra)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da høres det enda mer ut som om det er lageret. Mulig det er HELT ferdig nå da, ettersom det pleier å ule/rumle ei stund før det er helt kaputt.

 

Ettersom lyden endres da du svinger fra side til side så.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper det er lageret for det har jeg faktisk ligende 1 stk av. Det hadde vert litt flaks i hele uflaksen.:P Jeg har hatt diverse ulelyder fra drivverket foran. Var sikker på at det var girkasse. (Har en bytte girkasse liggende den skal byttes sammen med clutch og div.) Det merkelige er at ulelyden gikk vekk etter at jeg satte på sommer felgene. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du akkurat har lagt om til sommerdekk kan det jo rett å slett hende at hjulet er løst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt ikke. Er ganske grundig sånn.;) Hadde hjulet av i dag pga andre ting men trakk det til med momentnøkel etter på. Jeg sjekket jo etter raset igjen å hjulet var ikke løst. Ting føltes bare litt grøtete i hjulnavet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vet man om drivknuten er gåen? Høres under kjøring, slark i akselen eller står man bare fast ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gåen drivknute pleier å gi en solid klunke-lyd når du svinger. Jo mindre rattutslag som skal til, jo dårligere er den. Men om du hører klunking på fullt rattutslag så er det bare å bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gåen drivknute pleier å gi en solid klunke-lyd når du svinger. Jo mindre rattutslag som skal til, jo dårligere er den. Men om du hører klunking på fullt rattutslag så er det bare å bytte.

 

bytta nettopp drivknute på min 90q og det var en helt j..... lyd når man svingte. Men nå var det hull i mansjetten min så det var jo ikke vanskelig å finne ut av... edit: glemte å få med poenget det var ikke en lyd og høre når man kjører rett fram...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk'er for innspill her:) . Det er nok lageret som må byttes... Vet ikke om jeg klarer å gjøre det selv, uten å levere bilen på verksted. Finnes det verktøy for inn/ut - pressing av lager baner? Biltema hadde noen (disse) men de var for små for yterringene på lageret... . Også må jeg jo ta hjulstillings kontrol etter på uansett. : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.