Bremser på GOLF II - Elendig virkningsgrad!

Anbefalte innlegg

Bytta bremser på II'ern her om dagen.. gikk da fra 236x10 til 256x20

 

bytta calipere og full pakke.. men nå sliter jeg med utrolig dårlige bremser.. det tar nesten ikke i det hele tatt

 

 

klosser er nye. skivene er gamle, men de var nesten ikke slitt, så de var brukende.. bremsene er lufta av beste evne og full pakke! men fortsatt nesten ikke bremseeffekt

 

 

samt at bremsene legger seg på når jeg svinger da :(

 

 

er det noen som har noen tips? eller blir jeg nødt til å kjøpe nye calipere?

 

 

ser at krogslund har overhalte calipere av typen lucas 54 (samme som girling som jeg har).. disse koster da 1300,- pr stk..

 

 

er det i grunn like greit og bytte calipere? eller sliter jeg med noe anna?

 

når bremsene først tar tak (innimellom) så bremser det som bare faen sjøl

 

 

 

blir utrolig frustrert her nå! og vet ikke mine arme råd!

 

 

 

Mvh

 

Dan Stamnes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med du har byttet foran og dermed bare luftet fremme?

 

Hvis det har vært luft i systemet så må du lufte hele anlegget i følgende rekkefølge:

1. Høyre bak

2. Venstre bak

3. Høyre foran

4. Venstre foran

 

Ikke spør hvorfor det er slik for det kan jeg ikke svare på men jeg har flere ganger luftet kun foran og det blir ikke bra før jeg lufter bak også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stemmer nok det.. ble bare lufta foran!

 

 

er det ikke separate kretser foran/bak da? skulle ikke være nødvendig å lufte bak da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke separate kretser foran og bak...men en krets som tar begge forhjul og et bakhjul og en krets som tar begge forhjul og det andre bakhjulet.

 

Det er helt utrolig hvor luftlommene kan vandre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort det til en vane å lufte alle 4 bremser når jeg tar av bremseslanger. Ikke dumt å skifte bremsevæske hvert andre år. Det er IKKE tull....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men kan det med luft ha noen sammenheng med at bremsene legger seg på når jeg svinger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men kan det med luft ha noen sammenheng med at bremsene legger seg på når jeg svinger?

 

Det kan være men det er ikke godt å si. Det kan jo f.eks. være at det ligger luft i slangen og at når du svinger så strekkes slangen slik at væsken virker slik den skal...om du skjønner.

Ikke så enkelt å forklare det man tenker alltid...

 

Jeg ville uansett begynt med luftingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei.. mon tru om jeg skal ut å prøve dette nå! har desverre ingen til å pumpe for meg, så bruker slik slange med trykkluft på.. fungerer vel i praksis like bra det og eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting til: ikke forvent full skrubb av helt kliss nye bremseklosser da disse må "kjøres" inn. Dvs ikke så voldsomme oppbremsinger de første 50-100 km eller så.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei.. mon tru om jeg skal ut å prøve dette nå! har desverre ingen til å pumpe for meg, så bruker slik slange med trykkluft på.. fungerer vel i praksis like bra det og eller?

jeg har og en slik, men synes det er mere effektivt å gjøre det på gamlemåten. Bruker den kun som nødløsning hvis jeg er alene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sant nok!

 

 

men dealen er jo det at om bremsekraftforsterkeren ikke er aktiv, så kan jeg pumpe opp bremsene til å bli harde.. men når jeg skrur på bilen.. så synker pedalen nesten helt i gulvet!...

 

 

har bytta bremseklosser en del ganger før. men har aldri bytta selve bremsene... skulle tro at 256mm GTI bremser er bedre enn de originale 236mm bremsene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sant nok!

 

 

men dealen er jo det at om bremsekraftforsterkeren ikke er aktiv, så kan jeg pumpe opp bremsene til å bli harde.. men når jeg skrur på bilen.. så synker pedalen nesten helt i gulvet!...

 

 

har bytta bremseklosser en del ganger før. men har aldri bytta selve bremsene... skulle tro at 256mm GTI bremser er bedre enn de originale 236mm bremsene

det betyr jo kun at bremsekraftforsterkern er go. At pedalen synker helt ned tyder på luft;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her er bilder av bremsene 3 dager etter byttet... eller var det 2? jaja.. samma greia. har fått kjørt rundt 10 mil med dem iallfall..

 

 

0018.jpg

 

0019.jpg

 

0020.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit ikke om du gjorde det, men det er også lurt å ha på bremsepasta/kobberfett på baksiden av klossen pluss der den skal gli på holderen. Dette for å unngå piping og at bremsene "setter seg"/ruster fast.

 

Om du opplever at pedalen går helt til bunns før den tar er det enten: Luft i anlegget, defekt hovedbremsesylinder, eller at klosser/bremseband ikke ligger korrekt i "hvilestilling" i forhold til skive/trommel.

 

Det er også mulig at du har en lekasje i anlegget, men det bør du kunne se på at det blir vått en plass eller at det minker væske i beholderen.

 

Ved å montere nye klosser på gamle skiver tar det som regel noe tid/kjøring/bremsing før klossen har slitt seg til skiva og "hvilestillingen" blir korrekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke noe er defekt.. fungerte helt utmerket FØR jeg bytta bremsene.. og lekkasje har jeg ikke sett noe til...

 

 

kobberfett brukte jeg desverre ikke denne gangen da det lå flerfoldige mil unna her :(

 

setter i grunn min lit til at det er luft i systemet.. selvom jeg har lufta det godt. og all væske i systemet er heeeelt ny

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit ikke om du gjorde det, men det er også lurt å ha på bremsepasta/kobberfett på baksiden av klossen pluss der den skal gli på holderen. Dette for å unngå piping og at bremsene "setter seg"/ruster fast.

 

Om du opplever at pedalen går helt til bunns før den tar er det enten: Luft i anlegget, defekt hovedbremsesylinder, eller at klosser/bremseband ikke ligger korrekt i "hvilestilling" i forhold til skive/trommel.

 

Det er også mulig at du har en lekasje i anlegget, men det bør du kunne se på at det blir vått en plass eller at det minker væske i beholderen.

 

Ved å montere nye klosser på gamle skiver tar det som regel noe tid/kjøring/bremsing før klossen har slitt seg til skiva og "hvilestillingen" blir korrekt.

 

 

 

men.. selvom det tar tid å få dette til å fungere sammen (klosser/skiver), så bør jo ikke pedalen forsvinne i bunn..

 

 

skal da heller forstå dette med gnissinga i sving som en følge av dette!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sant nok!

 

men dealen er jo det at om bremsekraftforsterkeren ikke er aktiv, så kan jeg pumpe opp bremsene til å bli harde.. men når jeg skrur på bilen.. så synker pedalen nesten helt i gulvet!...

 

Som nevnt av andre så skal pedalen synke når du pumper opp trykk og deretter starter motoren. Den skal riktignok ikke synke til bunns da...

 

Sørg for at bremsene er skikkelig luftet før du begynner på andre ting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som jeg nevnte så er mitt tips å lufte på vanlig måte:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

som jeg nevnte så er mitt tips å lufte på vanlig måte:)

 

 

haff... jaja.. da må jeg utsette luftinga.. har som sagt ingen til å tråkke for meg desverre :(

 

 

edit: en annen sak jeg kom til å tenke på er jo at jeg bruker slik trykkluft til å lufte bremser selv... vil ikke dette dytte bare MER luft ned i bremseanlegget?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

haff... jaja.. da må jeg utsette luftinga.. har som sagt ingen til å tråkke for meg desverre :(

 

edit: en annen sak jeg kom til å tenke på er jo at jeg bruker slik trykkluft til å lufte bremser selv... vil ikke dette dytte bare MER luft ned i bremseanlegget?

 

Om du lufter med trykkluft eller pumping på pedalen spiller ingen rolle så lenge det gjøres skikkelig...og uten å gå tom for væske i beholderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har fått pressa igjennom en del væske nå! (fikk praja en kompis til å hjelpe meg)

 

 

så da blei det bremser tilslutt... selvom jeg synes betalen går litt langt før det skjer noe.. er nok NOE luft inni der igjen enda. men bremsene funker bra, så det blir ikke noe mer lufting nå før jeg skal bytte til skiver bak :) da skal det bli lufttett!

 

 

slutta og presse på mens jeg svingte gjorde det og :)

 

 

alt i alt.. bremsene funker MYE bedre enn de gamle.. dog uvant med vandringen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man bruke litiumfett, i stedet for kobberpasta til å smøre der på caliperne? Tenke jeg ksulle bytte skiver og klosser idag, og det er det eneste jeg har for hånda.. Samtidig, hvordan var det helt nøyaktig med pumpinga? Vet rekkefølge, men har fått med meg en plass at man skal også holde pedalen inne.. Noen som kan forklare? : klø :

 

Beklager at jeg låner tråden din, men siden det handler om det samme, så tenkte jeg det var greit.. :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man bruke litiumfett, i stedet for kobberpasta til å smøre der på caliperne? Tenke jeg ksulle bytte skiver og klosser idag, og det er det eneste jeg har for hånda.. Samtidig, hvordan var det helt nøyaktig med pumpinga? Vet rekkefølge, men har fått med meg en plass at man skal også holde pedalen inne.. Noen som kan forklare? : klø :

 

Beklager at jeg låner tråden din, men siden det handler om det samme, så tenkte jeg det var greit.. :rolleye:

 

Det med fettet er jeg ikke sikker på...

 

Pump trykk på systemet, hold press på pedalen, luftenippel åpnes og pedal synker inn, skrutil luftenippel, gjennta til det ikke kommer luft....

Pedalen må jo holdes inne til luftenippelen er skrudd til, ellers kommer jo luften inn igjen gjennom nippelen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det var slik jeg tenkte meg det. Men da er det bytting av bremser idag, i snøværet.. : bråk : fettet skal jeg se på, skader sikker ikke å prøve. Slipper hvertfall at det er tørt der.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke det lithiumfettet litt vel "rennete" og kan bli litt løst når det blir varmt?

 

 

 

det er jo brukt "internt" i bremser o.l da..

 

 

 

kobberpasta får du vel på en bensinstasjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.