Virkemåte på N75 ventilen

Anbefalte innlegg

Stusser litt over hvordan N75 ventilen på S2 motoren virker. Er jo tre stusser på denne. en fra før turboen, en etter turboen og fra w.gaten. Og når jeg ser på denne så er det normalt gjennomgang mellom turbotrykk siden og w.gaten. og når man setter 12v på , blir det gjennomgang mellom w.gaten og tilkoblingen før turboen. Og samtiding pulserer ventilen med 12V på. Skal det være slik? Og hvordan virker det med turbotrykk og åpne/lukke av w.gaten?

 

N75.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, blei ikke helt klok. Muligens jeg må ha det inn med t-skje. :D

Altså: Wageten blir holdt lukket av fjæra og atmosfæriske trykket. Turbon bygger opp trykk ved spool up. Når ECU registrerer at trykket max det skal være på insuget sendet den 12V signal til N75 og den åpner og slipper trykk igjenom og til wastegaten's underside, som gjør at w.gate's fjæra presser sammen og drar med seg "ventilen" for eksosen slik at den by-passer og ikke går gjennom turboen for ikke bygge opp mer trykk.

 

Men det jeg ikke skjønner slik at jeg er blitt forklart den skal bli koblet og det jeg kan registrere med normal tilsatand er at N75 slipper turbotrykk igjennom og til w.gaten. Når N75 får spenning sjalter den om og stenger for turbotrykkluft. og åpner mellom slangen som er koblet før turboen og som går via N75 og til w.gaten. Skal det være sånn? Hva er prinsippet med det? Og kan noe fortelle meg hvorfor N75 solid ventilen pulserer/slår når den får tilført fast 12V spenning. Skal det være slik? Eller sender ECU ut et annet variablet signal som fører til variablet åpning av N75? Trodde den avr en av/på- rein åpne/lukke ventil- ingen regulering.

 

Liker å vite hva de forskjellige delene på motoren skal være godt for. Og nå virker ikke den N75 ventilen helt logisk for meg :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

uten å ha satt meg for godt inn i akkurat dette, så tipper jeg at poenget er at den har 12V hele tiden når motoren går, BORTSETT fra når den har max ladetrykk, da åpner den igjen og begrenser trykket.. altså: ikke 12V= åpen og minimalt ladetrykk.. 12V= ladetrykk tilsvarende fjærspenningen i WG..

Dette av sikkerhetsmessige grunner, for er noe feil vil det ikke være noe strøm på og den vil lade minimalt..

 

Er dog mer forundret over tilkoblingen før turbo'n.. hva er den godt for?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Er dog mer forundret over tilkoblingen før turbo'n.. hva er den godt for?

 

Retur av luft som er oppmålt i MAF'n. Samme prinsipp som resirk dumpventil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Retur av luft som er oppmålt i MAF'n. Samme prinsipp som resirk dumpventil.

 

aha,. stemmer det.. er sånn for***t lmm på disse bilene våre ja.. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.