Anbefalte innlegg

Tenkte å justere tenninga på 80n, men husker ikke

hvor mange grader den skal settes på.

 

noen som har peil på justering her?

 

en ting til: hvor høyt bensintrykk skal det være?

hvordan måle trykket?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

med driftsvarm bil på tomgang med alle strømforbrukere slått av stiller du tenningen etter merket på svinghjulet som du ser i hullet på girkassen sånn omtrent i overgangen mellom girkasse og motor. Normalt sett har du ett eller to merker der. 0-merket og det korrekte tenningspunktet, eller evt bare tenningspunktet og ikke 0-merket i tillegg. Så er det bare å justere i vei; tenningsmerket skal flukte med kanten på hullet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, får prøve det.

Takk.:tilber:

 

Noen som har erfaring med tendingslampen til BILTEMA?

er jo billigere å kjøpe en enn å få justert tenninga på verksted..: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har tenningslampa fra biltema hjemme.. hakke fått testa'n enda da men! :)

 

 

bensintrykket i monojetronicen (iallefall i golfen) er på usle 1.2 bar :( (for min del suger dette, da jeg må ha 3.5 MINST snart)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningen justeres som Kay sier, og ja, du trenger en tenningspistol for å gjøre jobben. De på Biltema fungerer de, men om du først kjøper deg en, så kjøp en med gradeinnstilling. Du stiller da inn hvor mange graders fortenning du skal ha, og vrir fordeleren til Ø.D.-merket ligger plant med hullet i girkassen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenningen justeres som Kay sier, og ja, du trenger en tenningspistol for å gjøre jobben. De på Biltema fungerer de, men om du først kjøper deg en, så kjøp en med gradeinnstilling. Du stiller da inn hvor mange graders fortenning du skal ha, og vrir fordeleren til Ø.D.-merket ligger plant med hullet i girkassen.

 

OK,Takk for råd.:)

men hvor mange grader fortenning skal det være da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK,Takk for råd.:)

men hvor mange grader fortenning skal det være da?

Det kommer an på hvilken motor du har. På de med forgasser er det 18 grader (på tomgangsturtall 700 - 800 omdr) med vakumslanger tilkoblet.

Med monopoint skal du ha 6 grader med vakumsklangen frakoplet og plugget.

Bensintrykket med monopoint skal være ca 1 bar.

Du er så sparsom på opplysningene om motorkode og årsmodell at det er vanskelig å svare korrekt på bensintrykk og fortenning ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken motor du har. På de med forgasser er det 18 grader (på tomgangsturtall 700 - 800 omdr) med vakumslanger tilkoblet.

Med monopoint skal du ha 6 grader med vakumsklangen frakoplet og plugget.

Bensintrykket med monopoint skal være ca 1 bar.

Du er så sparsom på opplysningene om motorkode og årsmodell at det er vanskelig å svare korrekt på bensintrykk og fortenning ;)

 

ups.. beklager. :rolleye:

det er snakk om en 91mod med monojet ja..

så jeg går vel for 6 grader da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så jeg går vel for 6 grader da...

6 grader skulle da passe bra ja.

Plugg slangen til vakumklokka på fordeleren og skru av lys, varmeapparat o.l. når du justerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med det er tomgangs turtall som gjelder på denne også!?

Takker så mye..:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

6 grader skulle da passe bra ja.

Plugg slangen til vakumklokka på fordeleren og skru av lys, varmeapparat o.l. når du justerer.

 

HM...var å titta under panseret nå, da så jeg at det ikke var noe vakumklokke på fordeleren, kun en kontakt med 3 ledninger.

 

hva gjør jeg da? vanskelig å plugge en slange som ikke er der..: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan hjelpe meg.

 

har kjøpt tenningslampe/pistol i dag, og har prøvd å justere.

som nevnt tidligere har jeg ikke vakumklokke på fordeler.

justerte litt, så dukket en 0 opp i hullet.

justerte litt til så dukket en strek opp, fikk den til å ligge ganske jevnt med nedre del av hullet.

 

men da hadde tomgangen steget til 12-1300rpm

og den småfusker når jeg holder den på 15-2000rpm.

 

er det noe feil eller har jeg gjort noe helt feil???: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finner det merkelig at du ikke har vakumklokke på fordeleren... Har ikke sett under panseret på en Audi 80 med monopoint, men på Golf med samme system er det vakum-avansering på tenningen.

 

Om tomgangsturtallet er for høyt har du mest sannsynlig alt for tidlig tenning.

 

Håper du kjøpte deg en tenningspistol med gradeinnstilling. Du kan da stille den inn på ca 32 grader og justere til O-merket ligger i nedre del av hullet. Dette gjøres mens en medhjelper holder jevnt turtall på ca 3000 omdr.

 

Hvilken motorkode er det du har? Står på blokka foran fordeleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorkoden er PM.

ser i haynes manualen, der står det:

vacuum off and plugged, 6gr +-1 btdc at 950rpm maksimum.

 

synes det er veldig rart at jeg ikke har vakum...hm: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser coilen din ut? Og hva er rammenummeret ditt? Opp til L-500 000 er det gammeltypen coil og da sannsynligvis vakuumstyrt fortenning på fordeleren, mens etter L-500 000 har PM "nytypen" coil (den ser ikke ut som en sylinder) og muligens elektronisk styring av fortenning, altså da uten vakuumslange til fordeleren.

Uten å si noe helt sikkert så har jeg på min egen bil en sikringsplass oppå et rele (som det ikke står noe i til vanlig) som jeg må sette en sikring inn i for å aktivere "tenningsstillemodus". Jeg har nytypen coil, men KE3-Jet så det er vel kanskje et far shot å sammenligne.

 

EDIT: ser også at PM motoren har egen motorstyring fra L500 000 og omtales som monojetronic. Fra M000 001 har den en annen motorstyring om omtales som monomotronic. Så det bekrefter teorien om elektronisk styrt tenning, og kanskje også sikrings-metoden for å stille tenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser coilen din ut? Og hva er rammenummeret ditt? Opp til L-500 000 er det gammeltypen coil og da sannsynligvis vakuumstyrt fortenning på fordeleren, mens etter L-500 000 har PM "nytypen" coil (den ser ikke ut som en sylinder) og muligens elektronisk styring av fortenning, altså da uten vakuumslange til fordeleren.

Uten å si noe helt sikkert så har jeg på min egen bil en sikringsplass oppå et rele (som det ikke står noe i til vanlig) som jeg må sette en sikring inn i for å aktivere "tenningsstillemodus". Jeg har nytypen coil, men KE3-Jet så det er vel kanskje et far shot å sammenligne.

 

EDIT: ser også at PM motoren har egen motorstyring fra L500 000 og omtales som monojetronic. Fra M000 001 har den en annen motorstyring om omtales som monomotronic. Så det bekrefter teorien om elektronisk styrt tenning, og kanskje også sikrings-metoden for å stille tenning.

 

Det stemmer ja..:glad:

jeg har jo "nytypen" coil.

da skal jeg sannelig se om jeg har et rele med plass for sikring!

er det noe om hvor stor sikringen skal være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HMRF...

Hadde ikke noe sånt rele jeg nei...: bh :

 

nå skjønner jeg faktisk mindre en da jeg startet..: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du kikka på begge releplatene? altså den under dashbordet på førersiden i tillegg til den i vannkassa?

 

Hvis du ikke har noen plass til sikring er det mulig du kan stille tenninga direkte uten å plugge av noe som helst. Koble til tenningslampa og prøv å lys litt nedpå tenningsmerkene, hvis merkene er veldig urolige eller du ikke ser noe som helst merking kan det være at du må gjøre en eller annen prosedyre før stilling. Om merkene er der og oppfører seg pent er det bare å justere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du kikka på begge releplatene? altså den under dashbordet på førersiden i tillegg til den i vannkassa?

 

Hvis du ikke har noen plass til sikring er det mulig du kan stille tenninga direkte uten å plugge av noe som helst. Koble til tenningslampa og prøv å lys litt nedpå tenningsmerkene, hvis merkene er veldig urolige eller du ikke ser noe som helst merking kan det være at du må gjøre en eller annen prosedyre før stilling. Om merkene er der og oppfører seg pent er det bare å justere.

 

på førersiden?

er det releer der også?

må jeg ut med hylla over pedalene da?

 

Ser jo det streket, men det vandrer nesten en cm frem og tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på førersiden?

er det releer der også?

må jeg ut med hylla over pedalene da?

 

Ser jo det streket, men det vandrer nesten en cm frem og tilbake.

 

Du må av med hylla over pedalene ja, det henger en releplate der også :)

Hvis streket vandrer så er det ett eller annet som må gjøres i forkant av justeringa slik at elektronikken låses ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får se under der da.

 

takker for tips så langt..:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nope, ikke noe rele med plass for bak hylla heller.: bråk :

hvordan i alle dager skal det gjøres da?

 

den går ganske godt nå, men lugger litt når jeg holder 1500-2000rpm

ved bykjøring i 2. og3. gir. + at tomgangen er litt for høy.

(1000-1100rpm)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lest litt i Haynes nå om eletronisk tenning og der sies det enkelt og greit at du setter motoren på topp med 0-merket i hullet til girkassa og kam-merket korrekt plassert mot kanten på toppen. Når disse er riktig (og da må selvsagt regreima være korrekt montert) skal senter på rotoren peken rett på streken som er preget inn i kanten på fordelerhuset. For å få dette helt korrekt kan du ta av rotoren, for det skal være en strek på blikket til hallgiveren under der som følger senterlinja til rotoren.

Videre justeringer skal ikke være nødvendig, for tenningssyringen fikser biffen uansett. Eller skal i alle fall gjøre det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jaha... da får jeg se på det når det blir lyst ute..

 

takker og bukker....: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.