Anbefalte innlegg

Har en A6 2,5 tdi 95 mod. som girer tregt i 4. giret. må liksom ha litt pådrag for at den skal gire. Noken som har hatt samme problem??

Er det mykkje arbeid å skifte fra automat til manuell???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva mener du med at den girer tregt?

Olje og filter bør skiftes av og til, er det feil oljenivå vil det ha stor betydning for funksjonen.

Å bygge om til manuell er nok en stor jobb, bedre å bytte bil;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Olje og filter skal bytes ofte på automatkasser,Det står i intstruksjonsboken hvor mang km på olje byte. Det er like viktig som olje og filter på motor.

Så jeg vil prøvd og bytet det

 

Mvh

Rolf Inge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

løfter denne gamle tråden opp igjen jeg. har samme problem med samme type bil. noen ganger så nekter bilen å gire til det siste giret, ender da opp med å ligge på 3000rpm mot 14-1500 til vanlig. men det som er så rart er at hvis jeg skrur tenning av og på og så kjører videre så girer den normalt: klø : iom at problemet er vekk når du har skrudd tenning av og på så må vel dette være et elektrisk problem?

 

glupe svar mottas med stor takk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg ikke inngående peiling på, men kan komme med noen tips :)

 

Aller først: Er det forskjell på om kassa er varm eller kald ? Hjelper det å gi hardt gass eller slakke av når du ligger i 3000 i 3. gir ?

 

1. Med tanke på hva innleggene i tråden over startet med så antar jeg at du har skiftet olje og filter for ikke alt for lenge siden. For å utelukke at dette er årsaken ville jeg startet med å skifte olje/filter på kassa dersom det er mer enn 50.000 km siden sist, siden den skal byttes på 60. Uansett ville jeg sett etter lekkasjer og sjekket nivået for å eliminere en slik enkel feil.

 

2. Ta diagnose og les ut- og slett feilkoder. Dette gjør du hos en forhandler (ca kr 300) eller hos noen med vag-com. Med en feil som kan tyde på å bli "nullstilt" når tenning går av så kan det være av elektronisk art, og gi feilkode.

 

3. Du har kanskje forsøkt å sjalte tilbake til 3 og over til D når den ikke vil gire ? Eller over i N og tilbake til D. Forsøk også å skyve girspaken til begge naboplassene svært sakte, slik at den rekker å girke dersom årsaken er feiljustert vaier. Hvis noe av røringen med spaken hjelper kan også årsaken være dårlig kontakt i multifunksjonsbryteren som sitter utenpå automatkassa. Dette er en liten bryter som omdanner vaierens posisjon til en elektrisk bryter med en kontakt inn på kassa. Det er relativt enkelt å justere vaieren. Bryteren er relativt lett å skifte når kassa er ute, jeg husker ikke helt hvor trangt det er når montert, men tipper det er overkommelig.

 

4. Glidekassa er den stålblokken som er inni bunnpanna, og som filteret sitter montert på. Glidekassa inneholder en haug med ventiler og elektronikk. Det kan ha oppstått slitasje eller annen feil på enkelte av de elektrisk styrte ventilene. Jeg hadde problemer emd sluring ved girskift og byttet med stort hell ut hele glidekassa med en glidekasse fra en mekanisk havarert kasse. Er en relativt enkel jobb da den sitter på 8-10 skruer, men det er grisete med all olja som hele tiden renner.

 

5. Det sitter en egen hjerne til automatkassa ved siden av motorstyringen under passasjerens føtter. Med mindre du har hatt vannlekkasje og fuktighet så skal det vel litt til at den tar kvelden eller at det blir dårlig kontakt der. Men det kan jo hende, så dersom du ikke finner ut feilen er det likevel skummelt å bare investere 25.000 i en overhalt kasse.

 

Dersom du finner ut at du har bruk for en multifunksjonsbryter så har jeg det liggende. Har også en glidekasse som slurer ved girskift men som forøvrig girer i alle gir. Disse delene kan du låne eller kjøpe.

 

Har forøvrig også en automatkasse som skal være i bra stand, men har ikke prøvd den selv. Har ikke tenkt å selge den men ha den i beredskap. Det kan være mulig å låne eller kjøpe den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.