#1 Skrevet April 17, 2006 Sliter med at girstangen hopper ut av 5. gir når jeg ikke gasser på, samt at 3. begynner å bli litt vanskelig å legge i også Kan dette var noe så enkelt som slitte motoroppheng/girkasseoppheng eller er det noen foringer i skiftemekanismen som skal byttes? Det er som sagt kun problem med 3. og 5. gir... Bilen er en A3 1,8 fra '96 som akkurat har passert 150.000 km, så ser ikke bort ifra at det er slitasje Spørs bare hvor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 17, 2006 Vil en shortshift evt. kunne avhjelpe problemet? Håper inderlig ikke at ny girkasse er eneste løsning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 2, 2006 Nå har iallfall short shift fra http://www.dieselgeek.com ankommet Skal si fra hvordan det blir når den er montert og avprøvet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 22, 2006 Denne tråden hadde blitt gammel gitt Shortshift har sittet på noen måneder, men først i dag fikk jeg endelig justert det siste, så alt nå er helt i orden For de som har tenkt seg å sette på shortshift på egen hånd.. Fikk en kompis til å hjelpe meg med å holde mens jeg skrudde i kveld (så slipper vi også å bruke de få torsdagsmøtene våre på det ) så da sitter endelig alle girene der de skal Nå trenger jeg bare hjelp til å få byttet girkasseolje og dog-bone foring, som bare ligger her og tar plass.. Kanskje ikke noe å ta på neste torsdagsmøte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 20, 2006 Trodde jeg var ferdig med denne tråden, men at giret var ferdig justert viste seg å være en sannhet med modifikasjoner Jeg har nemlig hatt problemer med at det var veldig vanskelig å sette bilen i 3. og 5. gir og få girstanga til å holde seg der Jeg trodde det skulle hjelpe å få byttet girkasseolje og dog-bone foring (takk til Biffen forresten ), men dette viste seg å ikke avhjelpe problemet med å få girstangen ført passe langt frem til at den holdt seg i gir (spesielt 5. gir hadde lei tendens til å hoppe ut). Etter en sprukket kjøleslange (se annen tråd) skjønte jeg endelig hva problemet var Den "motvekt/balansekloss" som sitter oppå giroverføringen har et ganske skarpt hjørne. Og med short-shift på plass så sitter dette hjørnet å prikker bort i kjøleslangen som går inn i kupeen når man setter bilen i 3. og 5. gir.. Så jo mere jeg har forsøkt å presse 3. og 5. gir på plass, jo mer har jeg prikket bort i kjøleslangen, til den til slutt ikke tålte mer Nå fikk jeg byttet slangen og fjernet den "motvekten", og plutselig smetter alle girene på plass som det enkleste i verden Så til alle som overveier short-shift fra Dieselgeek til sin A3 8L, gjør dere selv den tjenesten å fjerne den "motvekten"!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 21, 2006 Trudde den motvekten var en viktig komponent.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 21, 2006 Tydeligvis ikke.. Jeg var på Møller og få ny kjøleslange og når jeg fikk tilbake bilen hadde de fjernet den motvekten Største forskjellen er at girskiftet ikke føles så "smooth" lenger men mer "klakk-klakk"... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...