Hjelp med slark giroverføring på A3

Anbefalte innlegg

Sliter med at girstangen hopper ut av 5. gir når jeg ikke gasser på, samt at 3. begynner å bli litt vanskelig å legge i også : klø : Kan dette var noe så enkelt som slitte motoroppheng/girkasseoppheng eller er det noen foringer i skiftemekanismen som skal byttes? Det er som sagt kun problem med 3. og 5. gir...:o

 

Bilen er en A3 1,8 fra '96 som akkurat har passert 150.000 km, så ser ikke bort ifra at det er slitasje : rolleyes Spørs bare hvor :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil en shortshift evt. kunne avhjelpe problemet? : klø :

 

Håper inderlig ikke at ny girkasse er eneste løsning : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har iallfall short shift fra http://www.dieselgeek.com ankommet : rock ::tilber: Skal si fra hvordan det blir når den er montert og avprøvet : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tråden hadde blitt gammel gitt :o

 

Shortshift har sittet på noen måneder, men først i dag fikk jeg endelig justert det siste, så alt nå er helt i orden : ja : For de som har tenkt seg å sette på shortshift på egen hånd.. :fy: Fikk en kompis til å hjelpe meg med å holde mens jeg skrudde i kveld (så slipper vi også å bruke de få torsdagsmøtene våre på det :rolleye: ) så da sitter endelig alle girene der de skal ;)

 

Nå trenger jeg bare hjelp til å få byttet girkasseolje og dog-bone foring, som bare ligger her og tar plass.. Kanskje ikke noe å ta på neste torsdagsmøte : klø :: haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde jeg var ferdig med denne tråden, men at giret var ferdig justert viste seg å være en sannhet med modifikasjoner : flau : Jeg har nemlig hatt problemer med at det var veldig vanskelig å sette bilen i 3. og 5. gir og få girstanga til å holde seg der : bh :

 

Jeg trodde det skulle hjelpe å få byttet girkasseolje og dog-bone foring (takk til Biffen forresten :tilber: ), men dette viste seg å ikke avhjelpe problemet med å få girstangen ført passe langt frem til at den holdt seg i gir (spesielt 5. gir hadde lei tendens til å hoppe ut).

 

Etter en sprukket kjøleslange (se annen tråd) skjønte jeg endelig hva problemet var : dum : Den "motvekt/balansekloss" som sitter oppå giroverføringen har et ganske skarpt hjørne. Og med short-shift på plass så sitter dette hjørnet å prikker bort i kjøleslangen som går inn i kupeen når man setter bilen i 3. og 5. gir.. Så jo mere jeg har forsøkt å presse 3. og 5. gir på plass, jo mer har jeg prikket bort i kjøleslangen, til den til slutt ikke tålte mer :o Nå fikk jeg byttet slangen og fjernet den "motvekten", og plutselig smetter alle girene på plass som det enkleste i verden : dum :: rock :: ja :

 

Så til alle som overveier short-shift fra Dieselgeek til sin A3 8L, gjør dere selv den tjenesten å fjerne den "motvekten"!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trudde den motvekten var en viktig komponent..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tydeligvis ikke.. Jeg var på Møller og få ny kjøleslange og når jeg fikk tilbake bilen hadde de fjernet den motvekten : rolleyes Største forskjellen er at girskiftet ikke føles så "smooth" lenger men mer "klakk-klakk"...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.