Startvansker: Batteri? Dynamo?

Anbefalte innlegg

Før startet bilen med en gang, nå går startmotoren et sekund eller to før det skjer noe. Det virker som startmotoren går tregt også. I dag måtte jeg bruke kabler, og da startet den med en gang (som før).

 

Jeg har prøvd å kjøre litt for å lade opp (med radio og klima av), men det har ikke hjulpet. Jeg hadde jo også trodd at de 60 milene jeg kjørte i går skulle vært nok til at batteriet var fulladet i dag, men neiiida. Faktisk var bilen vanskelig å starte igjen da jeg stoppet på slutten av turen.

 

På voltmeteret i dashbordet ser det ut som lading er ok: Pila står litt til venstre for 14V-merket, mens den sto litt til høyre før.

 

Noen ganger piper det, og bremsesymbolet vises i FIS, pluss at ESP- og ABS-varsellampene lyser. Det er vel tegn på lav spenning?

 

Batteriet er såvidt jeg vet ikke byttet siden bilen var ny i 2001, og derfor gjetter jeg på at det blir bra med et nytt batteri. Det er vel neppe dynamoen? Hva tror dere?

 

Er det noen som har tips om bra batterier, eller linker/referanser til tester?

Burde jeg slå til med Ladac i samme slengen, eller er det unødvendig?

voltmeter.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er ladespenningen?

 

Mål med multimeter, glem instrumentet i dashbordet...det forteller ikke noe om ladespenningen (er altfor unøyaktig).

 

Du kan prøve å søke litt på forumet også, det ligger flere tråder som tar for seg dette emnet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er ladespenningen?

 

Mål med multimeter, glem instrumentet i dashbordet...det forteller ikke noe om ladespenningen (er altfor unøyaktig).

 

Du kan prøve å søke litt på forumet også, det ligger flere tråder som tar for seg dette emnet.

 

Ok, takk. Får vel dra innom Clas og kjøpe et "El Cheapo" multimeter i morgen. Er det bare å måle rett på dynamoen? Er det noe spesielt jeg bør passe meg for hvis jeg ikke vil ha støt og/eller ikke ødelegge noe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minner veldig om symptom jeg hade i fjor høst. Topp ladespenning, men fortsatt ikke mulig å få start etter en times kjøring.

 

Kikket nedi batteriet, og så ut som rabarbrasuppe i ett par av cellene, og jeg byttet batteri, og alt var bra igjen.

 

Ok ladespenning og ikke mulig å starte igjen, skyldes ett kaputt batteri, som ikke tar til seg lading. Derfor den høye ladespenningen. Tviler sterkt på at en vil få 14.2V ladespenning på ett "friskt", tomt batteri, da det vil gå veldig mye strøm, og spenningen faller.

Men når batteriet ikke tar til seg lading, er det lite strømforbruk, vil spenningen gå til maks av hva regulatoren tillater.

 

Så du må nok dessverre bytte batteri, iallefall ett sted å starte. Mitt batteri hadde vart siden 1999...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk. Får vel dra innom Clas og kjøpe et "El Cheapo" multimeter i morgen. Er det bare å måle rett på dynamoen? Er det noe spesielt jeg bør passe meg for hvis jeg ikke vil ha støt og/eller ikke ødelegge noe?

 

Du kan måle direkte på batteripolene eller på dynamoen hvis det er greit å komme til.

De sitter såpass nærme hverandre att det ikke blir så stort spenningsfall under normale forhold.

 

Kan være batteriet som er defekt men det er egentlig litt tidlig. Det er sjelden battieriet holder så kort tid men man vet jo aldri.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan måle direkte på batteripolene eller på dynamoen hvis det er greit å komme til.

De sitter såpass nærme hverandre att det ikke blir så stort spenningsfall under normale forhold.

 

Kan være batteriet som er defekt men det er egentlig litt tidlig. Det er sjelden battieriet holder så kort tid men man vet jo aldri.

Jeg syns det høres ut som batteriet er slitent. Hvis man har fått et par skikkelige utladninger av batteriet en gang i tiden, så er det ikke så rart om det nærmer seg utslitt etter 5 år.

Monterte et helt nytt batteri en gang som viste seg å ikke få lading, og det ble aldri det samme igjen etter å ha blitt skikkelig tappet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns det høres ut som batteriet er slitent. Hvis man har fått et par skikkelige utladninger av batteriet en gang i tiden, så er det ikke så rart om det nærmer seg utslitt etter 5 år.

Monterte et helt nytt batteri en gang som viste seg å ikke få lading, og det ble aldri det samme igjen etter å ha blitt skikkelig tappet.

 

Det sier seg i grunn selv, men her snakker vi jo om et batteri som har fått bortimot det som det skal ha og da er det litt annerledes.

 

Men for all del, det kan godt være batteriet som er gåent, ingen tvil om det. Et viktig signal på om det er dynamo eller batteri er om ladelamepn lyser...men alle som spør om feil på batteri eller dynamo glemmer å fortelle om dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte med en kar på jobb også, og han hadde opplevd at det var dårlig jording fra dynamoen til motoren, og da ladet batteriet seg ut mens han kjørte. Da strammet han bolten som holder dynamoen, og det var ok.

 

Dette var etter å ha byttet laderegulator og batteri...

 

Men kikk ned i batteriet gjennom påfyllingshullene for batterivann, er det helt fin, blank syre så er det bra. Som jeg skrev lenger opp, jeg hadde noe som liknet på rabarbrasuppe, og det var ikke bra..

Sjekk også at det er rett nivå på syren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, har målt:

 

9,7V før start.

14,3V etter start, med motoren i gang.

 

Det kan vel tyde på at batteriet ikke "tar i mot" lading, og at det er modent for utskifting? Eller burde jeg dra på en liten tur og måle igjen etterpå? Spørs om det hjelper, i og med at bilen var vrien å starte 1 minutt etter over 50 mil kjøring sist.

 

Jeg fant ikke dynamoen. Det sier jo litt om min majestetiskee mekkekompetanse :tilber:

 

Og apropos det: Hvor vrient er det å bytte batteri i en A6? Ser ut som plastdekselet opp mot frontruta må av. Takknemlig for alle tips!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, har målt:

 

9,7V før start.

14,3V etter start, med motoren i gang.

 

Det kan vel tyde på at batteriet ikke "tar i mot" lading, og at det er modent for utskifting? Eller burde jeg dra på en liten tur og måle igjen etterpå? Spørs om det hjelper, i og med at bilen var vrien å starte 1 minutt etter over 50 mil kjøring sist.

 

Jeg fant ikke dynamoen. Det sier jo litt om min majestetiskee mekkekompetanse :tilber:

9,7V er hvertfall langt under hva det skal være uten belastning. Hos meg går det ikke stort lengre ned enn det under oppstart.

Hvis du målte begge disse spenningene på batteripolene, så vet du hvertfall at forbindelsen fra dynamoen til batteriet er som den skal.

Jeg holder fortsatt på at det er batteriet som er utslitt, så vidt jeg kan forstå så kan ikke de verdiene du har målt der bety noe annet.

 

Edit: Det plastdekslet sitter bare med noen clips i kanten mot motorrommet, så det er ikke stort vanskelig å fjerne. Videre er det bare å bytte batteriet og passe på å få plasten skikkelig på plass igjen til slutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan batteriet "ta kvelden" over natten?

Er noe lignende på poloen, har ikke målt ladingen, men ladelampen lyser ikke og lys og alt fungerer normalt når den er startet.

Sjekket påfyllingshullene og det var litt rabarbara som fulgte med skruene opp.

Batteriet er stemplet 05/09 - merkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt tok iallefall kvelden over natta, bokstavlig talt.

 

Det rabarbragreiene er vel i grunn sulfatering eller noe, og legger seg i bunnen av batteriet. Når dette kommer i kontakt med platene etter at det har blitt tykt nok, vil jeg tro cellen kortsluttes og lades helt ut. Når en da prøver å trekke mye strøm, blir det bare ball..!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enkelt og sjekke om batteriet er kaputt eller ikke

 

Er bare å måle syrevekta på batteriet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo det var visst helt flatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan jo legge til at etter at jeg byttet batteri er alt blitt meget bedre. Kjøpte Sønnak Millenium 3 til 1250kr (før familie-kontakt-rabatt), og det ser ut til å fungere helt prima.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.