#1 Skrevet April 17, 2006 Har en audi 80 2,0e (ABK) som enkelte ganger under kjøring mister all effekt.. Noen ganger stopper motoren helt, mens vanligvis faller den bare ned på lavt turtall og reagerer minimalt på gasspådrag. Motoren går vanligvis som en klokke, og problemet kommer vanligvis etter fem minutters kjøring. Sist det skjedde slukket jeg motoren, startet opp på nytt, og den gikk som en klokke etter det. Men må neste få fikset det. Er skummelt når den plutselig finner ut at den ikke vil... Føles nesten som om noen plutselig stapper en banan i eksosen på den. Kan gi så mye gass jeg vil, men det er bare så vidt bilen drives framover. Noen som har noen tips eller? Er for øvrig digifant innsprøytining på den om jeg ikke tar helt feil. (uten at det sier meg mye....) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 17, 2006 Er LMM en mulig feilkilde? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 18, 2006 bumper denne jeg.. Ingen som har en ide? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 18, 2006 Minner meg mye om de samme symptomene jeg hadde på min ABK-motor etter at jeg hadde tatt motorvask en gang. Dette skyldtes da selvfølgelig fukt/kondens etc. Etter å ha tørket fordelerlokk o.l., samt tømt kondensfjerner på tanken ble jeg kvitt det. Om det kan skyldes kondens til deg skal ikke jeg påstå, men tenkte jeg bare ville nevne det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 18, 2006 Heisan.. Stemmer veldig bra at du har Digifant motorstyring på ABK'n Litt vanskelig og forstå helt hva problemet er utifra beskrivelsen du gir.... ..Mulig noe dumt spørsmål, men hvordan "tilstand" er motoren?? Hvor langt har den godt, siste oljeskift, siste filter bytte (luft), siste pluggbytte, oljelekkasjer, bruker den vann ....osv.... : klø : Øyvind 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 18, 2006 Litt om motorens tilstand. Har hatt bilen i 2 uker nå, så jeg vet strengt tatt lite om den. Oljeskift er utført etter vanlige service intervaller, men det er nå på tide med ny oljeskift. ( er jo ikke 100% sikker på dette, men det er hvertfall det jeg har fått opplyst). Motoren ser veldig bra ut sånn på utsiden. Lite svetting av olje, og ikke noe tegn til noe galt. Pluggledninger ser helt nye ut. Fikk vite at den ikke brukte olje mer enn hva som er normalt. Har kjørt bilen mye siden jeg fikk den, og har ikke funnet tegn til at den skal ha brukt noe som helst olje. Men det er selvfølgelig litt tidlig å si. Forrige eier kunne ikke huske sist han hadde etterfylt kjølevæske. Og her er det heller ingen tegn til lekkasjer. Luftfilter nesten som nytt. Motoren har gått 220k så den er jo gått litt. Noen av gangene jeg har hatt problemer med at motoren har mistet effekt har jeg i etterkant reagert på at den spytter litt blårøyk. Men dette har bare vært i forbindelse med at motoren har drevet å køddet seg.. Har hatt ute alle plugger. De er vel egentlig modne for utskifting, men har renset dem midlertidig. Burde ikke være årsak til problemet hvertfall. Samme ang. fordelerlokket. Ikke tegn til fukt. Om det var uklart hva som egentlig var problemet, så prøver jeg en gang til: Plutselig under kjøring så mister motoren nesten all effekt. ( som om noen stapper en banan i eksosen på den ). Bilen vil så vidt flytte seg framover, og enkelte ganger kubber den helt. Problemet inntreffer vanligvis ca 10 minutter etter motoren ble startet. Og etter litt tull så forsvinner vanligvis problemet like fort som det kom, og bilen går som en klokke. Vanligvis er det nok å slukke motoren, og starte opp på ny, så funker den helt fint. Eneste problemet jeg vet om er at kjølevannstemperaturen\måleren ikke viser helt som den skal (60-70 grader). Om dette er pga. defekt termostat eller at det er føleren som ikke er helt på nett skal jeg ikke si. ( Bilen er god og varm inni, så jeg heller vel mest mot at det er føleren, men kommer uansett til å bytte termostaten på den). Noen flere ideer nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 19, 2006 er jo mulig der henger en polakk under fangeren bak og putter banan i eksosen på bilen da... tror kanskje du skal få tatt en diagnose på den.. mulig eg kan få tatt den neste uke.. du KAN jo prøve å ha litt kondensfjerner i bensinen.. eg skal ta med litt i mårra når eg kommer ned til deg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 20, 2006 Har alt prøvd kondensfjerner. Funket ikke. Fordelerlokket virket litt køddent, så det byttet jeg også. Hjalp ikke dette heller. Hvor finner jeg forresten føleren for kjølevannstemperaturen? Instrumentet lever visst sitt eget liv. Noen dager funker det ikke i det hele tatt, og om det funker så viser det alt for lite. (Ca 60 grader. Tror vannet er varmere i realiteten) Hva er forresten normal oljetemperatur? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 20, 2006 Har alt prøvd kondensfjerner. Funket ikke. Fordelerlokket virket litt køddent, så det byttet jeg også. Hjalp ikke dette heller. Hvor finner jeg forresten føleren for kjølevannstemperaturen? Instrumentet lever visst sitt eget liv. Noen dager funker det ikke i det hele tatt, og om det funker så viser det alt for lite. (Ca 60 grader. Tror vannet er varmere i realiteten) Hva er forresten normal oljetemperatur? rundt 100 grader hvis eg ikke tar feil: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 20, 2006 Viser i alle fall ikke mer enn 70 grader maks... Syns jo det virker litt lite. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 21, 2006 Finn reléet til digifanten, cabben til konemor var helt bæsj en stund til vi fant det ut etter tips fra Henrik på Møller Tønsberg. Se også annen tråd her på forumet hvor jeg har bilde av det defekte reléet (som bare var å lodde over..) Bildet: Cabben viser 60-70 grader oljetemp ved vanlig bruk, S4'n ligger på rundt 90.. Lykke til, forresten!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 21, 2006 Også på Coupe'n min ligger oljetemperaturen vanligvis imellom 70-80 grader celsius ved normal kjøring. Kan stige litt mer på varme sommerdager etc selvfølgelig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 23, 2006 Hadde ute dette releet i dag uten å finne noe synlige feil på det. Gjorde det rent og satt det på plass igjen. Har ikke fått kjørt bilen lenge nok til å vite om det hjalp. Hva er oppgaven til dette releet egentlig? Slår det seg inn ved gasspådrag og ut igjen når man slipper gassen? Problemet kommer nemelig etter at gassen er sluppet, og man igjen skal inn med den. (altså.. motoren begynner ikke å skape seg samtidig som man har gasspådrag). Begynner å bli irritert på dette nå. Alt tyder hvertfall på at det er noe på el.systemet som ikke funker helt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 24, 2006 Hvis du ikke har prob ved gasspådrag er det noe annet, dette releet erfor å bryte hovedstrømmen til digifant'en.. Ville sett på tomgangsventilen evt. ekstrainjectoren, eller i det minste få lest av evt. feilmeldinger hvis det lagres noe slikt på digifant'en.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 24, 2006 Har jo for såvidt problemer ved gasspådrag, men problemet kommer ikke under gasspådrag, men etter at pedalen er sluppet og tråes inn igjen. Noen som vet om det er mulig å få lest av feilkoder på denne? En vanlig diagnose vil vel ikke gi utslag så lenge problemet ikke ligger inne når diagnosen taes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 26, 2006 Å glede!! Tok en siste runde med elektronikkrens, og sjekk av vakuumslanger og jommen sa jeg smør. Ene vakuumslangen var jo røket tvers av. Ytterarmeringen holdt den på plass på oversiden, så den så ut til å være helt fin, mens det faktisk var full åpning på undersiden. Var for øvrig slangen som går mellom toppdeksel og enden av insprøytningsfordeleren (laget ett nytt navn på den jeg. ..) Foreløpig ser det ut til at det har gjort susen å fikse dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 27, 2006 Og der var det ingen glede lenger.. Den skaper seg visst fortsatt i følge fruen. Nå begynner jeg virkelig å lure. Har imidlertid begynt å lure på om termostaten er gåen likevel. Kan dette ha noe å si? Skjønner ikke helt hvorfor dette skulle ha noe å si, men det er jo mye jeg ikke skjønner her i verden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 27, 2006 Hvor finner jeg forresten føleren for kjølevannstemperaturen? Instrumentet lever visst sitt eget liv. Noen dager funker det ikke i det hele tatt, og om det funker så viser det alt for lite. (Ca 60 grader. Tror vannet er varmere i realiteten) Sitter på en vannstuss av plast, rett ut av toppen, Venstre side vanligvis. Regner med den er dobbel (4 stikker) og gir signal til Instrument og motorstyreenhet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 14, 2006 Liten update: Skal ikke si at jeg har fikset problemet, for da er det vel problemer igjen i morgen , men forbedring er det hvertfall. Slangen fra veivhusventilasjonen hadde kollapset, så denne ble byttet, alt av slanger i forbindelse med veivhusventilasjon og luft inn i motor ble demontert og renset. Var ganske mye skitt her. Renset også luftspjeldet. Etter dette har faktisk bilen gått knirkefritt. Ca 2 uker nå... Bilen har også brukt\lekket olje en stund, og nå tror jeg at jeg har funnet svaret på det også.. simringen på kamakslingen var rett og slett nesten falt av. Lå helt ute mot kamakseldrevet. Fikk presset denne på plass, men satser på å bytte den sammen med registerreim om ikke så alt for lenge. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 1, 2006 Vel. Nå er det på'an igjen her.. Funket ett par uker etter at veivhusventilasjonens slange ble byttet. (denne var kollapset). Men om det var dette som gjorde at bilen kom seg en stund skal jeg ikke si. Er det forresten vanlig at veivhusventilasjonen går tett? Og hvor er da de vanligste stedene den går tett? Har renset plast"ventilen" som står oppå toppdekselet, og slangene rundt denne. Også det stive plastrøret som går ned og inn på siden av blokken er renset. Men har ikke gjort noe i inngangen til blokken. Kan det være tett her? Er en svart plast firkant som henger utenpå blokken der det stive plastrøret blir koblet til. Bør dette demonteres og gjøres rent på ett vis? Er det noen som vet om feilkoder lagres på denne bilen? (Digifant) For øvrig er bensinfilteret og motorstyringens temperaturføler byttet (den to-polete). Den trepolete temeperaturføleren, hvilken jobb gjør egentlig denne? Bare temperaturmåleren i dashen? Andre gode ideer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...