Anbefalte innlegg

Har en A4 2.0TFSI og skal bytte olje. Ser at alle merker støtter 503 00 /506 01. Men prisene varierer enormt. Shell Helix til 239kr/l som dyreste og så har vi bilXtra LongLife 0w-30. Den kommer på kun 116kr/l med klubb-rabatt.

 

Er det noen grunn til å la være å kjøpe 'billig'-olje ? Så lenge spec'en er der ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

egentlig ikke! så lenge specsa er der, så bør olja være bra!

 

 

som regel kjente produsenter som har laga de uansett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke spar penger på Olje.:fy: Kjøp Mobil1, Castrol eller Valvoline.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, dette kan vel også vris om til: Ikke sløs med penga på Olje. Det store spørsmålet er om det er verd penga å kjøpe en dobbelt så dyr olje som har samme spesifikasjoner ...

 

I dette spesifikke tilfellet kommer jeg til å bytte olje hver vår sammen med hjulbytte. Uansett kjørelengde. Har i dag kjørt 13.500 km og har ca 4000 km igjen på serviceindikatoren (2005 A4 2.0 TFSI) og bytter vel i løpet av et par uker, så derfor strekker jeg jo ikke kjørelengden noe særlig heller.

 

Flere innspill (gjerne begrunnede ....) ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

selv er jeg sterkt i mot longlife-filosofien til VAG (og andre).

 

som alle kjenner har olja 3 primære egenskaper, smøre, ta opp sot/partikler og hindre vann i systemet. at det skal være mulig å lage en olje som klarer dette tilfredstillende i 30000km har jeg vondt for å tro..

 

når jeg selv hadde bil som hadde longlife, valgte jeg selv å bytte olje pr 10k på egenhånd og sa til VAG at ved service skulle dem bruke "vanlig" olje siden jeg kom til å bytte den likevel etter kort tid.

 

som jeg har sagt i tidligere tråder, hadde jeg heller kjøpt en rimeligere olje og heller byttet litt oftere.

 

jeg få nå billig olje fra onkelen min som kjøper inn stort og selger til netto, som igjen gjør at jeg betalte vel 30kr literen, i steden for de 218,- VAG skal ha for denne helix olja si.....

 

i tillegg er det helt riktig at mest sannsynlig kommer olja fra samme raffineri uansett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt poeng. Jeg burde nok vurdert å kjøre faste oljeskift og heller bruke en god standard olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er som Dan sier...sålenge den oppfyller riktig norm så kan den brukes...det er jo en grunn til at den oppfyller de normene den gjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vel aldri vært forstått slik at den ikke kunne brukes, det skjønner jo jeg, men det kunne jo være at noen hadde erfaring på at en dyrere olje likevell kan forsvares.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal man ha VW 500 00 eller VW502 00 kan man jo velge en hel masse. De 3 beste er ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har har Bilxtra olje på en av bilene og den skal ikke brukes igjen. Motoren gir fra seg mer lyd en før. Jeg har blitt fortalt av folk med peiling på bil og det har blitt sagt her på forumet flere ganger: god olje er en rimelig langtids investering for motoren. Er helt enig i at oljen bør skiftes oftere en 30t'km.

 

Meca selger Mobil 1 olje der har vi 20% rabb.;)

 

PS HAr også snakket med en tideligere taxi sjafør som sverger ved Mobil 1 olje..... .

 

Anyway vil bare det beste for bilen din jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er opprinnelig skrevet av Tor Olav Salvesen på "Audi ute på veien forumet" Dette må vel understreke at det er forskjell på dyre og billige oljer!!!!

 

 

 

 

 

 

jeg kan med hånd på hjerte si at det er forskjel på oljene. da jeg jobba på møller e-18 brukte vi shjell den smurte men etter et par skikklige race så var det bare og skifte olje igjend. motorene gror i gjend av møkk. alle veit jo at gamel golf og audi tikker. men så begynte jeg og jobbe på hamax i hønefoss, der blei det brukt castrol som het slx og ingen av de bilene som kom in av gamel vag produkter tikket. og skru på biler som har godt med agip eller castrol. er jo bare konge da. motorene er så reine og finne inni.

ellers ville jeg kjørt 10000km på oljen og eventuelt skiftet før og etter banekjøring. olja mister jo litt av egenskapene sine nå den blir for varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble nevnt at olja skal ta opp vann, og det gjør den jo, men det fordamper jo ut igjen etterhvert.

Så er vel kjøling, smøring og tetting som er de egenskapene som det går utover.

 

Var på ett oljekurs med Shell, og de rakket ned på billigprodusentene av olje, dvs, det kan være veldig bra, og det kan være dårlig, og han begrunnet det slik:

- Shell, og andre store produsenter, tester at olja tilfredstiller kravene til spec'en hele levetiden, pluss litt til, for sikkerhets skyld....og dekker gjerne også skader som skyldes olje som ikke gjør jobben sin dersom det blir påvist at den ikke var bra nok i forhold til spec.

- De tar fram en olje som er så tett opp til spec som mulig uten å bruke tilsetninger. Dette gir mest mulig stabil olje hele levetiden, siden tilsetningene brukes opp

- Tilsetningene er spesielt tatt fram til en type baseolje. Dvs forskjellige tilsetninger på nordsjøolje og gulf-olje.

- For billigprodusenter er det i prinsippet mulig å kjøpe additivpakker som en kan blande med olje, og så få en gitt spec. At den virkelig holder spec'en hele levetiden med varierende belastning og klima blir ikke alltid etterprøvet. Og det kan jo være at den ikke gjør, dersom en benytter en annen baseolje enn additiviene er tiltenkt.

- Bruker en mye additiver i oljen, brukes disse opp, og en får en olje etter 10000 med helt andre egenskaper enn som ny.

 

Anbefalingen til Shell var å benytte olje fra en av de store produsentene, og selvfølgelig helst fra dem...

(Rent bortsett fra at Shell som leverer smøremidler til Forsvaret må levere en Mobil1 olje til Forsvaret fordi den ble testet av Forsvaret og funnet å være bedre i en type kjøretøy, vet ikke hvilket)

 

Og basert på nettopp dette med additiver som brukes opp, har jeg en mistanke om at longlife-olje og motorer er laget for å bruke litt olje, slik at en får litt nytt påfyll nå og da... men dette er ren spekulasjon...!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

selv er jeg sterkt i mot longlife-filosofien til VAG (og andre).

 

som alle kjenner har olja 3 primære egenskaper, smøre, ta opp sot/partikler og hindre vann i systemet. at det skal være mulig å lage en olje som klarer dette tilfredstillende i 30000km har jeg vondt for å tro..

 

når jeg selv hadde bil som hadde longlife, valgte jeg selv å bytte olje pr 10k på egenhånd og sa til VAG at ved service skulle dem bruke "vanlig" olje siden jeg kom til å bytte den likevel etter kort tid.

 

som jeg har sagt i tidligere tråder, hadde jeg heller kjøpt en rimeligere olje og heller byttet litt oftere.

 

jeg få nå billig olje fra onkelen min som kjøper inn stort og selger til netto, som igjen gjør at jeg betalte vel 30kr literen, i steden for de 218,- VAG skal ha for denne helix olja si.....

 

i tillegg er det helt riktig at mest sannsynlig kommer olja fra samme raffineri uansett..

 

 

DETTE ER VISDOMSORD !!!

 

Dette longlife-tøvet er noe av det minst geniale bilbransjen har kommet opp med.

I min familie har vi hatt 2 (TO) stk. motorhavari med påfølgende motorbytte som følge av longlifeintervaller. Begge var på 1.8t motoren.

Vi har nå gått helt bort fra longlife på alle våre biler.

Kjører aldri mer enn 10000 km mellom hvert oljeskift, UANSETT oljetype.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, dette gir god grunn til ettertanke.....

 

Ser at Eiker Motorshop selger Mobil 1 til 89 pr. kanne nå, kanskje løp og kjøp ?

 

Har nettopp lagt inn BSR software (2.0 TFSI/248 Hk), så det er er vel ekstra viktig å bytte olje ofte nå.

 

Hva er favorittoljen deres, gutter ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her i Bergen selger de Mobil 1 0-40 på Europris tror den kosta 79,- per liter

da får du kvalitet til veldig billig peng..jeg har også oppdaget stor forskjell

på gangen på maskina ved ulik olje..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, dette gir god grunn til ettertanke.....

 

Ser at Eiker Motorshop selger Mobil 1 til 89 pr. kanne nå, kanskje løp og kjøp ?

 

Har nettopp lagt inn BSR software (2.0 TFSI/248 Hk), så det er er vel ekstra viktig å bytte olje ofte nå.

 

Hva er favorittoljen deres, gutter ?

 

Ser ut som at de fleste heler mot Castrol. Jeg kan ikke utale meg om akkurat hvilken viskositet er best til din bil siden jeg ikke har så ny bil;) men vil fra råde deg å kjøpe en ekstrem olje som TSW10/60. Mener at den vil ikke oppnå optimal drifts temp. ved vanlig kjøring. Tror du kan bruke de samme olje typene som 1.8T motoren. Fant et par linker til deg :

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=29381&highlight=olje+1.8t

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=50674&highlight=olje+1.8t

 

Det finnes sikkert mange flere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De gutta på eiker motorshop er noen skikkelig luringer :fy:

 

De hadde annonsert Mobil1 olje til 89 kr. pr. kanne. Var innom der i helgen og det viste seg å være importert fra USA og da hadde den jo ikke noen europeisk standardmerking, så da tok jeg ikke sjansen. Bomtur ...: mad :

 

Var innom Mekonomen og kjøpte Castrol Magnatec, den hadde tilbud på den til snaut 100 kr literen. Den er vel grei vel ?

 

Var innom bilXtra og de hadde Valvoline SynPower til 499 for 4 liter (medlemspris), er det et bedre valg, kanskje ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytte olje ved 10-15k .. : flau :

 

Kan se ut som det er visse ting med vedlikehold som har gått meg hus forbi.

Bilen har nå gått 25k siden forige oljeskift.

 

Kanskje på tide å få byttet litt brennkvikt da.

 

Hvordan er Agip olje.. duger det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en A4 2.0TFSI og skal bytte olje. Ser at alle merker støtter 503 00 /506 01. Men prisene varierer enormt. Shell Helix til 239kr/l som dyreste og så har vi bilXtra LongLife 0w-30. Den kommer på kun 116kr/l med klubb-rabatt.

 

Er det noen grunn til å la være å kjøpe 'billig'-olje ? Så lenge spec'en er der ?

Til din bil bør du kjøpe det beste. 504 00 bør være minimum for deg.

De beste oljer er ester-baserte syntetiske oljer av kjente merker. Disse har polariserte molekylstrenger som hefter bedere til metallflatene og smører bedre.

De fleste andre synt. oljer er basert på polyaphaolefine, som er vanlige syntetiske hydrokarboner. Du kan være sikker på at der er stor forskjell på billige og dyre oljer, selv med samme spec. Det som koster produsentene, er baseoljekvaliteten og tilsettninger. Sjekk etter ester-baserte synt. oljer, om du ønsker det optimale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vell, jeg endte opp med Castrol Magnatec. Bra nok, eller ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vell, jeg endte opp med Castrol Magnatec. Bra nok, eller ?

Godt valg, som også Mobil 1, Titan GT 1 og Shell Helix, ville ha vært.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Europris (!!!) har Mobil 1 olje til 69,90 akkurat nå. Magnatec'en koster jo ca 100 kr/liter. Er det løp og kjøp eller ? Eller er det likegreit å bruke Castrol Magnatec ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde kanskje også sjekke Oljelageret.no, som også reklamerer på denne siden. De leverer Titan oljer som puttes på våre biler fra fabrikk. Godt alternativ til gode priser, og med samtlige godkjenninger som VW har.

:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.