Åpent filter - for og imot

Anbefalte innlegg

Etter å ha hørt lyden fra Jørgen H.`s S4 med åpent filter, tenkte jeg at jeg skulle teste dette på min også. Først av alt så tror jeg nok originalboksen finner veien tilbake temmelig kjapt, for en bil som "nyser" ved det minste pådrag orker jeg ikke ha. Greit nok at det ikke høres så godt utvendig, men man blir jo sliten av mindre når man sitter og kjører.

 

Så, litt av det jeg lurer på. Jeg fikk merkbart dårligere effekt i bilen med en gang jeg monterte filteret. Dette tipper jeg kommer av, 1 : Filteret er ikke renset og sikkert ikke helt optimalt ( brukt filter ), 2 : Varmen fra snurra tar drepen på innsugsluften ( sier seg jo selv denne da ).

 

Jeg hører også utrolig godt at snurra lader, og når jeg ligger på 0.9-1.1 bars trykk høres det ut som om ventilen ikke er tett, hører lett blaffring. Er dette normalt?

 

Hvis dette er normalt, jeg monterer et varmeskjold og renser filteret, vil jeg da få en liten økning i effekt? Litt hjelper det vel på respons etc uansett, men er denne gevinsten nok til at jeg bør venne meg til lyden av "nysing" og "pesing" under gir/gasslipp og jevnt pådrag på f.eks E6? Kanskje er det ventilen min som trenger en overhaling? Forge metallstempel ventil ( har ikke merket noe galt med denne før jeg skiftet ).

 

Personlig syns jeg lyden når jeg drar på er kul nok, men kun ved skikkelig pådrag også. Ellers syns jeg rett og slett lyden var overdrevet rånete :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig liker jeg ikke åpne filter nettop pga varme, dette kan man avskjerme men enklere med "i boksen effektfilter".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Effekt tapet tror jeg kommer av varmen. Jeg fikk mye bedre gassrespons, turboen ladet ca 500 rpm raskere på min etter montering.

 

Visst man kjøper varmskjold fra kollevold feks, å legger det mot torpedoveggen, så blir lyden mye mindre.

 

Men det beste er faktisk at jeg bruker ca 2,5-3 dl mindre på mila etter montering: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Effekt tapet tror jeg kommer av varmen. Jeg fikk mye bedre gassrespons, turboen ladet ca 500 rpm raskere på min etter montering.

 

Men det beste er faktisk at jeg bruker ca 2,5-3 dl mindre på mila etter montering: eek :

 

 

Da kan jeg ikke skjønne annet enn at det gamle filteret ditt må ha vært veldig tett...

 

Tom R

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk merkbart dårligere effekt i bilen med en gang jeg monterte filteret.

 

Jeg fikk ikke noe dårligere effekt, men jeg skal ikke påstå at effekten økte heller :)

 

Men blir litt slitsom "pyshing" i lengda, hverfall med orginal resirk.vent som meg. Den er jo alltid åpen virker det som.

Vist man ikke gasser på da ;)

Uten resirk.vent eller dump.vent er mye lyd borte....

Men får "ka kakakakaak ka kaka ka" lyd da... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men får "ka kakakakaak ka kaka ka" lyd da... : rolleyes

Og sliten turbo? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det må du nesten bestemme selv, sikkert like mange for som imot med bra argumenter på begge sider. Min mening: go 4 it

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir mer lyd av åpent filter, men borrer du store hull i org boksen på riktig side da vel å merke blir det bra lyd det også. bytta mitt KN filter mot et sparco innsatsfilter og har et inntrykk av bedre respons og mindre lagg. pass på å kjøpe ett uten olje. (pipercross, sparco, osv...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå skal det sies at jeg er veldig glad i innsugs lyd da. men, jeg merket stort forskjell hos meg ved å gå opp til et større filter...

 

både i lyd, respons og tilbakeslag...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk ikke noe dårligere effekt, men jeg skal ikke påstå at effekten økte heller :)

 

Men blir litt slitsom "pyshing" i lengda, hverfall med orginal resirk.vent som meg. Den er jo alltid åpen virker det som.

Vist man ikke gasser på da ;)

Uten resirk.vent eller dump.vent er mye lyd borte....

Men får "ka kakakakaak ka kaka ka" lyd da... : rolleyes

 

Prøv å bytt ut den originale ventilen din.. Den lagde sånn lyd hos meg også, og det var ikke mye rart, iom den var helt gåen.. Slapp opp på høyt trykk, men ved normalt pådrag gikk alt trykk tilbake i snurra og da "kakkkaka" lyd ;) .. Bytta til Forge og alt ble mye bedre og jeg fikk raskere respons selvsagt, turboen ble jo ikke bremset av mottrykk..

 

Men, når det gjelder topic da.. Denne "blaffringen" jeg får, er denne normal, eller er det ventilen min som trenger en overhaling? Lyden når jeg trår på er jo fin fin, god rekke 5`er lyd fra innsuget, men all susingen er litt plagsom ellers. Hadde boret hull i filterboksen fra før , og det var igrunn nok lyd for min del..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hører man turboen når den går på tomgang? en slags vine lyd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv Forge dump ventil med K&N kon filter. Høres ut som et fly som skal lette ved godt pådrag. Etter fulgt av: ta ta ta ta, pssshhh, ta ta ta - lyd. 5er lyden er bare KONGE!!!: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hører iallefall ikke noe når min går på tomgang... Men når jeg får opp såvidt litt trykk så "hviner" det til..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hører ikke min på tomgang, kenskje en svak sus i filteret vist du kjører hele haue nedi filterer.

Starta bilen med bare downpipe på (uten eksosen) en dag her, da hørte jeg turboen ganske godt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.