Lakkering av listene på bilen med sprayboks??

Anbefalte innlegg

Tenkte på å få lakkert bilen helt ned (listene og det svarte under fangerene og dørene), men har hørt noe om at det er fare for at lakken kan sprekke.

 

Men jeg tenkte på visst jeg skulle gjøre dette selv (bruke sprayboks) hva må jeg gjøre for å unngå at lakken vil sprekke eller unngå dårlig resultat med tanke på at de listene er så rue?

 

Håper på svar..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I og med at du spør, regner jeg med at du har like stor peiling på lakkering som meg...Mitt råd er da som følger: LEVER TIL LAKKERER. Blir det ikke bra da kan du klage. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I og med at du spør, regner jeg med at du har like stor peiling på lakkering som meg...Mitt råd er da som følger: LEVER TIL LAKKERER. Blir det ikke bra da kan du klage. :)

 

Hehe da tenkte du nok rett ja.. Har tenkt den tanken, men er liksom litt penger å spare dersom man tar dette selv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe da tenkte du nok rett ja.. Har tenkt den tanken, men er liksom litt penger å spare dersom man tar dette selv..

NNNNNNjaaa.. det kommer ann påhvor godt du kjenner en som lakkerer det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er disse listene som de er på bilen min så har de jo en ruglete overfalte, da må du jo slipe dem ned for og få et fint resultat.

De under døra er myke, og kan fort sprekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slip ned det rue hvis du vil ha glatt overflate.

Ellers må du vaske godt med silikonfjerner for å være sikker på at det ikke er noe dritt igjen. Vask flere runder.

Når du skal begynne å lakke, bruk plastheft først og farge etterpå. Hvis ikke er du garantert at det begynner å flasse ganske fort.

Hvis du lakker gummi kan du regne med at lakken sprekker og flasser av med tiden, men hardplast burde ikke være noe problem å få lakk til å sitte på.

Når det gjelder selve lakkingen så er jeg ingen ekspert, men det gjelder vel å finne balansen mellom appelsinoverflate og renning :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker for gode tips.. Får prøve å se om det er noen i lokallaget som har noen kjenninger som kan gjøre dette billig.. visst ikke så blir det innkjøp av bokser pusse papir ++ ;)

 

Kay: Hva er plastheft?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lakkerte speilene til bilen min selv, med sprayboks. Da brukte jeg plastheft, eller plastgrunning som det også heter. Dette er en spesiell grunning som binder seg med plasten slik at ikke vanlig grunning løsner og flasser.

 

Fremgangsmåten min var å pusse den ruglete plasten (slik merkelig skinn-imitasjon) glatt med 240 vannslipepapir. Deretter la jeg på plastgrunning. Etter det la jeg på sprøytesparkel som igjen ble slipt glatt, dette gjorde jeg 3 ganger. Når jeg da var fornøyd ble bilens farge, svart metallic, lagt på i flere lag. Deretter sprayet jeg med 3 lag klarlakk som jeg mellomslipte med 1200-papir.

 

Som du ser, så er det en ganske omstendelig prosess, når det gjelder så store flater som de nedre delene av støtfangerne. Speilene er så små at det går greit, men hvis jeg skulle ha gjort det på nedre deler av fangerne, ville jeg helt klart fått fagfolk til å gjøre jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lakkerte speilene til bilen min selv, med sprayboks. Da brukte jeg plastheft, eller plastgrunning som det også heter. Dette er en spesiell grunning som binder seg med plasten slik at ikke vanlig grunning løsner og flasser.

 

Fremgangsmåten min var å pusse den ruglete plasten (slik merkelig skinn-imitasjon) glatt med 240 vannslipepapir. Deretter la jeg på plastgrunning. Etter det la jeg på sprøytesparkel som igjen ble slipt glatt, dette gjorde jeg 3 ganger. Når jeg da var fornøyd ble bilens farge, svart metallic, lagt på i flere lag. Deretter sprayet jeg med 3 lag klarlakk som jeg mellomslipte med 1200-papir.

 

Som du ser, så er det en ganske omstendelig prosess, når det gjelder så store flater som de nedre delene av støtfangerne. Speilene er så små at det går greit, men hvis jeg skulle ha gjort det på nedre deler av fangerne, ville jeg helt klart fått fagfolk til å gjøre jobben.

 

 

Ja dette hørtes ut som en heftig prosess gitt.. tror nesten det vil bli bedre å gi fagfolka jobben tenker jeg.. Men visste ikke at man mellomslipte hvert lag med klarlakk.. Hva er grunnen til dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men visste ikke at man mellomslipte hvert lag med klarlakk.. Hva er grunnen til dette?

 

For at resultatet skal bli blankere. Man glatter ut porer, ujevnheter og "appelsinhud", og dermed blir det blankere til slutt etter at siste strøket er lagt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lån deg en lakk-sprøyte med 1mm dyse, så kjøper du lakk hos verksted, i mange tilfeller er det billigere, enn å kjøpe en masse med spray-bokser. Så legger du på et tynt lag med plast-hefte. Det er veldig viktig at du sprayter det så tynt på at det trekker inn i plasten, må pusse dei først selfølgelig:) .

 

Så sprøyter du på vanelig grunning, 3-lag (vått i vått). La det tørke.

Så pusser du det ned med 600 papir til det blir helt slett (ikke apelsin-overflate).

Så pusser du over lett med 800 papir.

Da er det klar til lakking.

Vist du har metallik farge, så legger du på 2 strøk, men ikke sprøyt kjukkt på.

så siste strøket med halv mengde lakk, slik at met. får riktig effekt.

 

Etter det er tørt, sprøyter du på et tynt lak klarlakk, la det tørke 10 min. Så sprøyter du på et strøk til slik at du får en feit og blank overflate. Kan evnt. sprøyte enda et strøk, slik at du kan rubbe det etter det er tørt, for å få en perfekt overflate.

 

Men dette er den måten eg gjør det på, når eg lakker. Men det finnes sikkert andre og kanskje bedre måter.

Men dette funker jo bra.

 

Anbefaler at du prøver å lakke. Det er en god og artig erfaring.: vinke : : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. leser både om sprøytesparkel og plastheft her.. Noen som vet hvor man kjøper sånt da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BilXtra, Mekonomen og andre bilrekvisitaer med godt utvalg av lakkprodukter (Biltema har ikke)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lån deg en lakk-sprøyte med 1mm dyse, så kjøper du lakk hos verksted, i mange tilfeller er det billigere, enn å kjøpe en masse med spray-bokser. Så legger du på et tynt lag med plast-hefte. Det er veldig viktig at du sprayter det så tynt på at det trekker inn i plasten, må pusse dei først selfølgelig:) .

 

Så sprøyter du på vanelig grunning, 3-lag (vått i vått). La det tørke.

Så pusser du det ned med 600 papir til det blir helt slett (ikke apelsin-overflate).

Så pusser du over lett med 800 papir.

Da er det klar til lakking.

Vist du har metallik farge, så legger du på 2 strøk, men ikke sprøyt kjukkt på.

så siste strøket med halv mengde lakk, slik at met. får riktig effekt.

 

Etter det er tørt, sprøyter du på et tynt lak klarlakk, la det tørke 10 min. Så sprøyter du på et strøk til slik at du får en feit og blank overflate. Kan evnt. sprøyte enda et strøk, slik at du kan rubbe det etter det er tørt, for å få en perfekt overflate.

 

Men dette er den måten eg gjør det på, når eg lakker. Men det finnes sikkert andre og kanskje bedre måter.

Men dette funker jo bra.

 

Anbefaler at du prøver å lakke. Det er en god og artig erfaring.: vinke : : vinke :

 

 

Her var det en god og lang forklaring.. :) Takker og bukker. Tenker jeg blir å prøve meg selv på det her jeg.. Og det er som du sier en god erfaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg tatt den beslutningen at jeg skal prøve å lakkere listene, fangerene og slikt selv. Men så har jeg spørsmål ang kompressor, sprøyter (dyserstørrelse) o.l.

 

Ser at det var en som anbefalte en sprøyte med 1mm dyse, og det jeg da lurer på er om det holder med 1mm dyse når jeg da evt skal ta panser, fangere eller funker det kun til å lakkere lister?

 

Og så kompressor sprøsmålet;

Hva anbefaler folket av kompressor for lakkering? Tenker da på hva slags trykk den kan levere, antall liter tanken er på, hvor mange liter luft i minuttet osv.. Kompressoren bør oxo fungere til snekker arbeid som f.eks spikerpistoler o.l.

 

Og dere må gjerne komme med forslag på kompressorer og sprøyter (merke og leverandør).

 

Håper det er noen som kan svare meg på dette.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg tatt den beslutningen at jeg skal prøve å lakkere listene, fangerene og slikt selv. Men så har jeg spørsmål ang kompressor, sprøyter (dyserstørrelse) o.l.

 

Ser at det var en som anbefalte en sprøyte med 1mm dyse, og det jeg da lurer på er om det holder med 1mm dyse når jeg da evt skal ta panser, fangere eller funker det kun til å lakkere lister?

 

Og så kompressor sprøsmålet;

Hva anbefaler folket av kompressor for lakkering? Tenker da på hva slags trykk den kan levere, antall liter tanken er på, hvor mange liter luft i minuttet osv.. Kompressoren bør oxo fungere til snekker arbeid som f.eks spikerpistoler o.l.

 

Og dere må gjerne komme med forslag på kompressorer og sprøyter (merke og leverandør).

 

Håper det er noen som kan svare meg på dette.. :)

 

Har ikke noe peiling på hvor stor kompressoren må være men den BØR kunne levere MYE luft!! jeg prøvde å lakkere med en 2 sylindret kompressor og det ble katastrofe.. fikk for lite luft så det så ut som om at det ble klattet på fangerene og sideskjørtene mine, så det var ikke noe triks.. så mitt råd til deg er egentlig å sende det vekk til lakkering, jeg skal levere inn ei dør, front og bakfanger samt sideskjørter til lakking i kristiansand, det kommer til å koste meg ca 800,- pr del jeg leverer inn. men da har jeg tatt alt grunnarbeidet selv på tingene så det som gjenstår er å matte det litt ned og klasse på no lakk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du ska få det lakkert fint så er et aggregat på 50 l som leverer ca 250 l i minuttet et absolutt minimum! Ellers vil sprøyten spytte... Du bør satse på et større aggregat for å være sikker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at det er lenge siden det ble postet noe..

Har du komt igang eller?

Driver selv med samme prosjekt på min bil, men dette blir gjort på verksted etter noen forsøk selv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leverte mine lister hos en lakkerer, han slipte og gjorde alt.

Men det gikk ei uke, så begynte det og sprekke.

 

Kamerat gjorde det selv på sin passat, og det ble heller ikke bra.

 

Finnes det ikke lister som er lagd for og lakkeres, mener og ha hørt det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leverte mine lister hos en lakkerer, han slipte og gjorde alt.

Men det gikk ei uke, så begynte det og sprekke.

 

Kamerat gjorde det selv på sin passat, og det ble heller ikke bra.

 

Finnes det ikke lister som er lagd for og lakkeres, mener og ha hørt det?

 

 

hvordan bil er dette til??? er det til passaten så må lakkerern din ha gjordt noe feil. jeg lakkerte alt av lister på gamle passaten min og det har nå sittet i 2 år også da vinterstid.. ikke en flekk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hva han har gjort bortsett fra og slipe ned og ha på lakk.

Er blåst i toppen selv når det gjelder lakkering, men det virker som om lakken ikke sitter fast, vet ikke hva han har gjort av grunning og sånn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at det er lenge siden det ble postet noe..

Har du komt igang eller?

Driver selv med samme prosjekt på min bil, men dette blir gjort på verksted etter noen forsøk selv..

 

 

Hei.

 

Nei jeg har ikke kommet i gang ennå, men har kjøpt inn en kompressor ihvertfall :) Eneste problemet er at jeg måtte kjøpe den første kompressoren jeg kom over på grunn av at jeg måtte ha den når jeg sku pusse opp et rom så den har ikke verdens beste l/min men må jo teste hvordan den fuinker..

 

Men hva var det som ble problem hos deg da..? Flasset det eller blei d bare dårlig resultat?

 

Har vært å skaffa meg en skjerm som jeg skal øve på og så begynner jeg på listene.. Men skal gi et pip når jeg har prøvd meg på listene :o

 

Cross your fingers for me hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine ble slik:

 

 

 

 

IMG_3998.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi!

Det der så skummelt ut..

Jeg hørte med mange proffe verksteder for å få litt info og priser..

Auto Lakk og Ødegård karosseri som de heter her i Ålesund, forklarte at man ALDRI skal slipe ned listene. Busta vil da reise seg og det vil se stygt ut, samt at det kan bli et dårlig sluttresultat over tid.

Dette er jo ganske logisk egentlig.

Det de alltid har gjort med Audi / VW listene er å bruke plastheftgrunning, samt to lag grunning og deretter farge og klarlakk.

Jeg har nå fått kontakt med en lakkerer som har mange tiårs erfaring og har gjort dette mange ganger før.

Han sa også at man aldri skal slipe slike lister, "korningen" skal heller fylles igjen med grunning..Sparkel sprekker på de mykeste listene..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.