Krangel med politi ang. dekk

Anbefalte innlegg

976170787.jpg

Ble stoppet igår i Urquattroen som en slags rutinekontroll ,og skulle ha en teknisk kontroll på bilen...

Først var han vrang på at bilen min er senket, men fikk til slutt overtalt han at dette er godkjent og det sto i vognkortet så den gikk jeg klar, men så fikk han plutselig for seg at dekka mine er for breie (225/50/15, orginale urq felger!) Og da forklarte jeg at at man kan gå opp/ned +/- 5% av orginal dekkdimm(bredde) som jeg har hørt tidligere av både bekjente og oppkjøringslærer(!)

Det endte med at politiet alltid har rett, og nå sitter jeg her med en sur mangel-lapp: bh :

Noen som har hørt om noen paragrafer på dette? Ringer uansett biltilsynet i morgen og hører hva de mener

 

Kristian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt...

 

Du kan jo alltid låne et sett dekk med original dimensjon, vise bilen, legg om igjen.

 

Vaktmestere langs vegen er det aldri enkelt å forstå seg på... : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er org dekkdim?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mulig jeg misforstår innlegget ditt, men du har originale dekk og felger på bilen og likevel får du mangellapp???

 

Forøvrig kan du forandre +/- 5% på rulleomkretsen, men det hjelper som regel ikke bare å si at det OK. Du må ha en eller annen form for dokumentasjon på at endringene er innenfor regelverket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Original dekk-dimensjon på Urquattro er faktisk 215/50-15. Eldre Urquattro ble vel levert med 195/50-15 mener jeg på ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som John Ivar sier så står det i reglene at du kan endre rulleomkretsen med inntil 5% opp eller ned i forhold til standard. På UrQ er vel standard enten 205/60-15 eller 215/50-15 (alt etter årsmodell). 225/50-15 i forhold til disse vil være hhv -3,3% og +1,6% , så uansett så skal det gå greit innenfor regelverket..

 

Det John Ivar sier om dokumentasjon har jeg ikke hørt noe om, iallefall ikke på originale felger (så lenge det ikke er en syk strekk eller ballong-form på dekka i forhold til felgene da..)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg skrev i en annen tråd så nevnte jeg at den forrige bilen min (BMW E46) så var den bilen godkjent for 245/40-18 bak og 225/40/18 foran. Men originalt var det vel 205/65-16 eller noe sånt som stod på..

 

Jeg fikk vite at jeg ikke trengte noen godkjenningspapirer dersom jeg hadde hatt 245/40-18 bak visst jeg skulle bli stoppa siden det var godkjent av fabrikk. Så det jeg ikke skjønner er denne regelen med +/- 5 % når bilen er godkjent fra fabrikk med langt større avvik enn 5%?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er org dekkdim?

Ja selvfølgelig, i vognkortet står det 215/50/15, glipp der ja

 

Har et sett med 195/60/15` BBS RS piggfrie dekk som jeg vurderer og montere på for sikkerhets skyld, men det hadde jo vært greit og vite om det faktisk er lovlig med den dekkdimm. jeg kjører på nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som John Ivar sier så står det i reglene at du kan endre rulleomkretsen med inntil 5% opp eller ned i forhold til standard. På UrQ er vel standard enten 205/60-15 eller 215/50-15 (alt etter årsmodell). 225/50-15 i forhold til disse vil være hhv -3,3% og +1,6% , så uansett så skal det gå greit innenfor regelverket..

Trodde det var 225/50r15 som var originalt på UrQ, jeg. My bad...

Det John Ivar sier om dokumentasjon har jeg ikke hørt noe om, iallefall ikke på originale felger (så lenge det ikke er en syk strekk eller ballong-form på dekka i forhold til felgene da..)

Det jeg mente var at dersom man treffer en skikkelig jævlig paragraf-rytter, spiller det ingen rolle om man bare har forandret dekkdimensjonen 1cm. Alt som ikke står i vognkortet er uorginalt, og må godkjennes.

Dessverre praktiseres dette etter skjønn, og Kristian har nok vært max uheldig og truffet en som ikke kunne la bilen gå før han hadde anmerket noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ikke byttet så mye som en hjulbolt en gang, du har jo ditt på det tørre.. Ville presisert akkurat det poenget hadde jeg blitt stoppet som deg:)

 

Snakk om sløsing av offentlige ressurser: bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg mente var at dersom man treffer en skikkelig jævlig paragraf-rytter, spiller det ingen rolle om man bare har forandret dekkdimensjonen 1cm. Alt som ikke står i vognkortet er uorginalt, og må godkjennes.

Dessverre praktiseres dette etter skjønn, og Kristian har nok vært max uheldig og truffet en som ikke kunne la bilen gå før han hadde anmerket noe.

 

Dette stemmer nok ganske bra i forhold til hva jeg oppfattet på stedet der igår ja: mad :

 

Men fant faktisk noe som kanskje kan brukes:

"Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)

Paragraf 13-3.5:

Ved skifte av dekk fra diagonaldekk til radialdekk skal det påses at dekkets bæreevne er tilstrekkelig og at dekket er tilpasset felgen. Det forutsettes overgang til tilsvarende dimensjon for radialdekk, med en maksimal variasjon på ± 5%, jf. STRO-normen. "

 

Slik som jeg definerte denne paragrafen så kan det stemme med +/- 5% av orginal dekkdimm.

Men slik jeg gjør det nå, så ringer jeg biltilsynet i morgen, og hvis de ikke går god for dette, så hiver jeg på vinterdekka;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er mulig jeg misforstår innlegget ditt, men du har originale dekk og felger på bilen og likevel får du mangellapp???

Er nok ikke orginalt, mener at han jeg kjøpte bilen av sa at tyskeren som eide den først byttet til 225 da den gikk i tyskland, maste noe om at dette var standard dekkdimm. på Spq. på samme felgen? dette er ikke jeg helt sikker på om det stemmer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der gjaldt vel ved overgang mellom diagonal og radial-dekk..

 

Men et annet sted i samme forskrift står dette :)

 

 

6. Bytte av dekk/felg

 

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:

 

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TUV (Technische Uberwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TUV Raderkatalog eller separat TUV godkjenning godtas.

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/t.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ur-quattro med 225/50-15 på originalfelger burde og skulle skli rett gjennom kontroll hos Biltilsynet. Vis gjerne bekreftelse fra Biltilsynet på at bilen er godkjent med akkurat de felgene til politiet igjen etterpå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ur-quattro med 225/50-15 på originalfelger burde og skulle skli rett gjennom kontroll hos Biltilsynet. Vis gjerne bekreftelse fra Biltilsynet på at bilen er godkjent med akkurat de felgene til politiet igjen etterpå..

Bekreftelse fra biltilsynet er vel heller litt verre og få tak i...

Etter mye om og men ble vinterfelgene montert idag for sikkerhets skyld, skal ta opp dette temaet med de på trangtilsynet i morgen, så får jeg høre hva de sier

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bekreftelse fra biltilsynet er vel heller litt verre og få tak i...

 

Neida..hvis de først sier det er greit, så får du det skrevet inn i vognkortet.. Noe ala "alt. dekk-dimensjon 225/50-15"

 

Så er det bare å finne igjen politimannen og gni det oppi trynet hans :)

 

Står iallefall noe slikt i mitt vognkort..men det er noe som har fulgt med fra det tyske vognkortet da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida..hvis de først sier det er greit, så får du det skrevet inn i vognkortet.. Noe ala "alt. dekk-dimensjon 225/50-15"

 

Så er det bare å finne igjen politimannen og gni det oppi trynet hans :)

 

Står iallefall noe slikt i mitt vognkort..men det er noe som har fulgt med fra det tyske vognkortet da.

Hmm, hørtes nå ganske greit ut, får høre hva de har og si i morgen, så kommer jeg med update: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en telefon til tilsynet og alt er nok i orden.

Det heter seg at du kan uten videre ender to dimensjoner opp og ned uten problem da alle dekk ikke produseres i alle dimensjoner.

225/50-15 er vel blitt en mer vanlig dim en 215/50-15, så derfor lettere å få tak i disse dekkene. Er lang innafor 5% reglen.

 

Det er bare tull fra Politiets side å lage sak av dette.

Du bør ikke trenge noen etterkontroll eller betale en krone.

 

Ring tilsynet å stå på krava.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsto jeg det slik at POLITIET skrev ut mangellapp??:o

 

Har de myndighet til det da?

Trodde det var kun Biltilsynet som kunne gjøre det.:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Politiet kan ikke skrive samme type mangellapp, men de kan pålegge bilen visning hos en trafikkstasjon om de mistenker at noe ikke er som det skal..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsto jeg det slik at POLITIET skrev ut mangellapp??:o

 

Har de myndighet til det da?

Trodde det var kun Biltilsynet som kunne gjøre det.:confused:

 

Det har de nok, Politiet har skrevet ut mangellapp til meg tidligere pga. lite skilt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elendigheten vil visst ingen ende ta: bh :

Ringte igår og snakket med dama på biltilsynet`s sentralbord, og hun lovet meg at det var bare å stille opp da de hadde drop in ordning på etterkontroll i Bergen... så det gjorde jeg i morges, men ble da møtt av en som påpekte at det ikke er en slik ordning på biler som er eldre enn 1996, og må derfor bestille time på forhånd!

Ringte opp igjen på sentralbordet og krevde og snakke med dama fra igår, forklarte henne hva som foregikk, og hun var uening i dette, og ringte derfor bergen trafikkstasjon for å konfrontere de om saken... det ble visst masse tjo og hei intert i biltilsynet før hun ringte meg opp igjen og beklagde med at hun hadde tatt feil, og satt meg opp på en time 5.mai!! Og da er jo stakkars Urq på klippelistene for lengst, samt jeg er på jobb offshore denne datoen: bråk :

 

Er faktisk helt utrolig at det går an, og alt dette for at jeg hadde 225 istedet for 215 på orginalfelg... :fy:

 

Kristian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På mangel lappen du fikk fra politimannen skal det stå navnet hannes.

Dra til politistasjonen og be en politimann komme å se på bilen din.

Han vil da si at dette ikke har noe å si, så ber du han skrive at det er ok.

Så tar du begge lappene opp til politisjefen og sier at han ene ikke kan jobben sin og at du har mistet all din tillit til politiet!

 

Snipp snapp snute og alt er ok!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som jeg nevnte tidligere i tråden er ikke problemet at dekket er ulovlig, men at du trenger dokumentasjon på at det ikke er det (hvis du skjønner hva jeg mener).

 

Det du kan gjøre er å stikke innom en dekkbutikk, og høre om de kan hjelpe deg med en erklæring på at 225/50r15 er innenfor det som er lovlig. I tillegg kan de også skrive at 215/50r15 ikke finnes lenger (ikke så vidt jeg vet), og at du derfor ikke har noe annet alternativ enn 225/50R16.

Du kan heller ikke ha 205/60R15 på 8" felg, fordi dette ikke er tillatt i henhold til STRO-normen.

 

Dersom du har tid bør du vente med å spørre, for nå er det høysesong for dekkskifte og din henvendelse kommer garantert laaaaaangt bak i køen.

De fleste dekkforhandlere er rimelig stressa om dagen......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk nå på BBS RS felga med piggfrie, selv om de ikke er så forskrekkende store at det gjør noe, så syns jeg faktisk det så bedre ut enn med de andre orginale

Bilde012.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.