#1 Skrevet April 19, 2006 Jeg har hatt bilen min (Audi 100 2,3E quattro avant) i snart et år nå, men jeg har ikke tenkt så mye over dette før. Jeg har registrert at bilen har brukt en del bensin, men ikke tenkt så mye over det. Nå i helgen fylte jeg full tank (80 liter) og når jeg hadde kjørt omlag 20 mil langkjøring, så stod måleren på halv tank.... Veldig urolig nå! Kan det være noen enkle løsninger, eller er motoren gåen? Motoren går jevnt og låter for øvrig meget pent... : gråter : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 19, 2006 Du kan jo alltids lese ut feilkoder og se hva det bringer. Jeg antar at en kode vil være gåen lambdasonde, det medfører i alle fall et økt bensinforbruk. Kanskje er katalysatoren din tett også? Og du er sikker på at tankmåleren er korrekt. Altså har du fylt opp igjen og ser at det går 40 liter på? 2 liter/mil på langkjøring er jo avsindig, selv med gåen lambda... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 19, 2006 Du har ikke hull i tanken da? Broren min fikk dette på sin 94 Audi 100 2.3E, hullet var slik at det kun lakk når han kjørte så det lakk ikke når han sto stille. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 19, 2006 Du har ikke hull i tanken da? Broren min fikk dette på sin 94 Audi 100 2.3E, hullet var slik at det kun lakk når han kjørte så det lakk ikke når han sto stille. Det er faktisk ikke en dårlig idé. Jeg har selv hatt morken gummislange mellom påfyllingsrøret og tanken (stussen sitter halvveis opp på tanken). Sakte men sikkert lakk det ned til halv tank. Du burde kanskje kjenne litt bensinlukt oppunder bilen bak i så fall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 19, 2006 Skulle nesten tro det var hull... Jeg har merket meg at jeg må fylle ganske ofte (ALT for ofte), men nå fikk jeg se hvor ille det egentlig er... Jeg har hørt at dette er en bil som i utgangspunktet skal liigge på ca. 0,7 på mila, ved pen kjøring...? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 19, 2006 Da skal du vel kjøre ultrapent i så fall. Min legger seg på 0.8 med litt påslag hvis forbikjøringene kommer hyppig. By drar 1.3, men så har jeg en tendens til å ha tung høyrefot i lyskryss og sånt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 19, 2006 Jeg hadde vært storfornøyd hadde bilen nøyd seg med 0,8... Bilen bør nok en tur til doktoren, håper at det er så enkelt som noen bensinslanger... Det er jo så god bil ellers!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 19, 2006 Jeg hadde vært storfornøyd hadde bilen nøyd seg med 0,8... Bilen bør nok en tur til doktoren, håper at det er så enkelt som noen bensinslanger... Det er jo så god bil ellers!!! Det kan fort være tanken også...på bilen til broderen så var tanken så rustet at metallet var så tynt at det piplet gjennom...var ikke noe synlig hull egentlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 19, 2006 jeg hadde også hull i tanken på min. Jeg kunne ikke se noen hull, men etterhvert viste det seg at det var hull tre steder på tanken. Sjekk spesielt skjøtene, da det som regel er der det ruster.... Eller du kan kjøre bilen varm, parker den på et tørt sted å la den stå over natta, sjekk dagen etterpå om det er bløtt under bilen eller om det lukter bensin hvis du må bytte tank, så kan du bruke tank fra a100/200/v8 -91 (så lenge det er quattro).... Min bruker fremdeles mye bensin men det er nok pga motoren (har gått langt og tikker) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 20, 2006 Bensinlekkasje... Det virker i grunnen mer og mer sannsynlig jo mer jeg tenker over det... Jeg har flere ganger tenkt; "pokker var det ikke mer bensin på tanken??!" når jeg ikke har brukt bilen på et par dager.... En annen ting jeg har tenkt på er at det har dryppet mye ved høyre bakhjul. Jeg har før trodd at dette var hydraulikkvæske, i og med at gjøken som hadde bilen før meg , koblet fra dette og byttet ut med vanlige dempere og fjærer (som jeg har byttet igjen etter at jeg kjøpte den; fjærene og demperne var ikke kraftige nok), men årsaken er nok mest sannsynlig en liten drivstofflekkasje. Nå får jeg bare håpe på at det ikke blir altfor dyrt å fikse!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 20, 2006 Stol ikke på måleren, null tripteller ved fylling, fyll full tankt og regn ut forbruk, eneste som gir korrekt tall. J 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 20, 2006 Kan jo begynne med det enkle: sjekke luftfilteret 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 20, 2006 Kan jo begynne med det enkle: sjekke luftfilteret haha såre enkelt ja.... =) trang iallefall =) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 20, 2006 Jeg nulla ut tripteller forrige gang jeg fylte full tank... Men med kjørte 30 mil og om lag 25 liter igjen på tanken, dvs brukt 55 liter, ser det ikke veldig bra ut... Forbruket er uansett alt for høyt.... Jeg skal se på det enkle først; gå over slanger og filtre, så får jeg evt, gå løs på bensintanken senere mot sommeren... Er ganske fornøyd nå og, forresten!!! Hadde nettopp bilen på EU-kontroll, og den stod med glans på første forsøk!!! : smil : Han som testa bilen sa det var et fint eksemplar; godt vedlikeholdt og med lite rust!!! Det gjør en bileier glad!!! : smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 20, 2006 Kan jo begynne med det enkle: sjekke luftfilteret Bare på forgassermotorer at det gir høyt forbruk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 7, 2006 Jeg har byttet luftfilter nå... Og det var ikke dumt!!! Filteret var utrolig møkkete!!!! Etter at jeg byttet filter, så føles det som å ha en ny bil... Motoren akselerer mye bedre , det føles som bilen er trimma og har fått 40 hester til!! Jeg anbefaler alle å bytte luftfilter!! Om det har betydning for bensinforbruket har jeg ikke fått testet ennå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 18, 2006 : smil : Veldig bra!! Nytt bensinforbruk: 0,85 l/mil : smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 18, 2006 Wow! Det filtret må ha vært skittent ja. Bilde? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 18, 2006 Det filteret forsvant fort i søpla. Men det var veeeeldig møkkete. Jeg tror ikke det kom altfor mye luft gjennom det!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 18, 2006 Litt OT her... men samme ulla! Når jeg kjøpte meg min første bil Audi 90 2.2, så skjekka jeg filteret. Trodde først at det skulle være sånn, men det viste seg fort at når jeg tok det ut av det 1 cm jevnt lag med dritt. Nesten lufttett tror jeg! føltes også da som den var trimmet etterpå. Mye mer hissig. Anbefales og bytte filter gammle biler, spes vist en kjøper bil av eldre folk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...