#1 Skrevet April 19, 2006 Hva er egentlig lover og regler på dette her? tenkte meg ned snart og godkjenne litt dekk og senkesett på touran'en. MEN dekkene og felgene stikker litt utenfor foran, men rullebanen på dekket holder seg jo fint innafor. Er dette lov? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 19, 2006 Mener det er enkelt og greit slik at ingen del av hjulet skal stikke utenfor bredeste punkt på bilen (utenom speil), dvs hjulbuen da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 19, 2006 Hmf... noen bedre forslag? er jo MANGE som kjører med strekte dekk og BREIE felger... Mener som sagt dette er lov så lenge ikke rullebanen på dekket stikker utenfor.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 19, 2006 Lovhidden - Kjøretøysforskriften... Der finner du svaret ditt:) Jeg holder en god rød knapp på Peders forslag... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 19, 2006 Hva er egentlig lover og regler på dette her? tenkte meg ned snart og godkjenne litt dekk og senkesett på touran'en.MEN dekkene og felgene stikker litt utenfor foran, men rullebanen på dekket holder seg jo fint innafor. Er dette lov? Tror jeg også har hørt at det er dekkmønstret som skal være innenfor og at derfor de ikke kan la være å godkjenne at felgen stikker litt utenfor sålenge: 1) Sporvidden ikke er endret mer enn 15mm, og hvis den er det, så har du TUV på dette. 2) Det ikke subber uansett rattutslag og dump 3) At de øvrige reglene i Kjøretøyforskriften, kap 13, punkt 6 er fulgt (se annen tråd i dag, veldig nyttig info!) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 19, 2006 Lovhidden - Kjøretøysforskriften... Der finner du svaret ditt:) Jeg holder en god rød knapp på Peders forslag... Prøvde å skumme gjennom kapittelet om hjul før jeg svarte Trond isted, men kunne ikke finne noe om akkurat det temaet.. Men det står nok en plass 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 19, 2006 "Justerbare understell (f.eks. coil-overs) har normalt arbeidsområdet angitt i TÜV-papirene, dvs. en kan ikke stille inn understellet utenfor dette arbeidsområdet ved kjøring på offentlig vei. Skjerming av hjul følger kjøretøyforskriftene § 32-2 som sier 30% overheng foran senter på hjulbuen og 50% bak. Det er ikke tillatt med dekkside/felgkant på utsiden av hjulbue innenfor dette definerte området. Hjulet skal heller ikke kunne komme i kontakt med hjulhus / understellskomponenter i hele hjulets vandring/svingutslag. Vær oppmerksom på at hvis en dekk-dimensjon er oppgitt som lovlig på en type felg, f.eks. 235/40/17, så kan du ikke automatisk bruke en mindre dimensjon hvis den ikke er angitt i godkjennelsespapirene selv om rulleomkrets er den samme. Kombinasjoner av f.eks. senkesett og større hjuldimensjoner kan skape konflikt hvis dette ikke er angitt i godkjenningspapirene." 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 19, 2006 Det jeg har hørt er at felgen kan stikke utom så lenge dekkene stikker innafor hjulbua på kl ti på og ti over. Det var iallfall derfor seidl rs4 light'en fikk godkjent felger og dekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 20, 2006 "Skjerming av hjul følger kjøretøyforskriftene § 32-2 som sier 30% overheng foran senter på hjulbuen og 50% bak. Det er ikke tillatt med dekkside/felgkant på utsiden av hjulbue innenfor dette definerte området. Hjulet skal heller ikke kunne komme i kontakt med hjulhus / understellskomponenter i hele hjulets vandring/svingutslag. Står ikke noe sted i Kjøretøyforskriften at det ikke er tillatt med dekkside/felgkant utenfor hjulbuen. Det står at slitebanen ikke skal stikke utenfor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 20, 2006 Da jeg hadde 9x16 (Et 30) og 215/40x16 på min 80 gte så stakk felgen ca 0,5+ cm utenfor skjermkanten. Dekket var såpass strekkt at det lå innenfor. Fikk høre at: "Den delen av dekket som er i kontakt med veibanen skal ikke stikke utenfor skjermkanten". Og dêt gjorde det jo ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 26, 2006 Noen flere synspunkt her? Står det at det ikke kan stikke utenfor noen plass? Noen som har erfaringer med biltilsynet og hva de syns om sånt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 26, 2006 "Skjerming av hjul følger kjøretøyforskriftene § 32-2 som sier 30% overheng foran senter på hjulbuen og 50% bak Det samme ble jeg fortalt da jeg fikk mine 9x16 i vognkortet på Vegvesenet i Ålesund i fjor. Klipset på noen golf 2-hjulbuer som såg ut som arvesynden, kom ned igjen, og det var godt nok for de. Såg ikke mer på det, nei... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 26, 2006 En kompis av meg ble stoppet med dekk som stakk litt utfor hjulbuen,og han måtte ta dem glatt av...ingen diskusjon. "Loven er klar på dette punktet",ble det sagt: rolleyes Kjørte selv med felger/dekk som gikk kant i kant på en av mine forhenværende biler og ble da fortalt at det var heeelt på kanten. Så den oppfatningen jeg sitter med er at det ingenting,eller i beste fall fint lite,kan stikke utenfor hjulbuen: dum : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 26, 2006 Mulig jeg er dum her.. men hva vil egentlig 30 og 50% overheng si i praksis? Noen smarte hoder som kan tegne en skisse for meg?! Dag: etter "golf 2" buene ble montert, stakk det utenfor da? eller hva skjedde? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 26, 2006 Mulig jeg er dum her.. men hva vil egentlig 30 og 50% overheng si i praksis? Noen smarte hoder som kan tegne en skisse for meg?! Dag: etter "golf 2" buene ble montert, stakk det utenfor da? eller hva skjedde? Stakk ikke utenfor da, nei. Skal jeg se om jeg finner tak i noen bilder fra den gangen, men det var ikke et pent syn. Virket heller ikke som om mannen på Vegvesenet reagerte på at det såg ut som det var limt på i fylla, og trodde det skulle være sånn, for han nevnte ikke det med et ord. Kiket bare på felgene litt, og ble litt overrumplet over at jeg stod og dasket TÜV-papir til 700,- i trynet på han hele tiden og sa: "SE HER, se her! ET15 på 9x16 på en Scirocco, bare SE HER! HELT lovlig!" Simsalabim;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 26, 2006 Nå vet jeg ikke hvor mye det er snakk om at felgen din stikker på utsiden, men jeg fikk godkjent mine 8x18 RS4 felger som stikker en ørliten tanke utenfor skjermene på S4`n. Jeg har ikke noe godt bilde av det, men det kan jo ordnes for sammenligning. De ble godkjent på biltilsynet uten større problem, sjekket da bare at det ikke tok i noe sted og at dekkbanen gikk innenfor hjulbuen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 26, 2006 Er ikke mye det er snakk om da.. MEN kjedelig å stikke ned til biltilsynet og få beskjed om at NEI det der går nok ikke du... Jeg får eventuellt skru den HELT i bunn og vinkle hjulene litt innover når jeg viser den, for så å justere tilbake etterpå.. skal ikke mange gradene til før hjulet tipper innenfor skjermkanten da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 26, 2006 Nå er det akkurat en uke siden jeg godkjennte hjul hos biltilsynet.. Da jeg sa at det er bare såvidt hjula bak er innafor, ca. 1-2 mm, så sa han at det ikke var så nøye(??), så lenge det ikke subber!!!! Frode: HØ?? Sa jeg, har jeg missforstått da om at HELE HJULET skal være dekket? Nei det er det som står i regelverket sa han, men praksisen er noe annerledes da mange 4 hjulstrekkere har både felg og dekk som stikker utafor buene. Frode: Aha!! ..Men da hadde jeg altså fått godkjennt dette selv om felg og dekkside hadde stukket utom da? Biltilsynmann: Ja så lenge du har tuv er det ivertfall ingen problem... Det virker altså som om at ting har forandret seg litt på dette området, for tidligere var det kosteskaftprinsippet som ble praktisert her på berget. Så Trond; ja jeg tror du skal få dette godkjennt i vognkort 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 26, 2006 Jeg tror det er VELDIG avhengig av person også.. Noen på tilsynet er litt "rundere" enn andre.. Plasten i innerskjermen min er fliket opp noe på den ene siden bilen foran på min, så der subber dekket inni, på andre siden er det akkurat klaring ved full sving. Greia er jo bare at innerskjermen har fått seg en liten "bulk" så den stikker litt ut. Han som kikket på bilen min sa at dette ikke var noe problem overhode og at han ikke så noe galt i å ha disse hjulene på bilen så lenge jeg syns det gikk greit. Han spurte bare om det subbet med folk bak i bilen, og det gjør det ikke.. Det kom så en annen kar bort for å kikke på bilen samtidig, en litt eldre kar av den "gamle skolen".. Kikket på den siden hvor hjulet akkurat gikk klar av innerskjerm og sa :"Det der ser ikke helt bra ut, er vel litt lav den her?"... "Ikke noe problem" sa han som egentlig hadde kontrollen og gikk god for at det var akkurat likt på andre siden Genialt! Bemerket bare at han syns bilen så bra ut, signerte papirene og flirte litt da jeg "slepte" meg av løftebukkene, som vi måtte bruke klosser for å få bilen opp på, hehe Alt står i vognkortet nå, både senk og felger/dekk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...