bygging av eksos anlegg på audi s6 4,2 v8 1996 mod

Anbefalte innlegg

hei. jeg har en audi s6 1996mod. med en 4,2 motor.med motor nr. AEC003154 den tenkte jeg og bygger nytt eksosanlegg på. fra grenrør og helt bak. katalysatorene må jeg da fjærne. å da kommer problemet: på høyre katalysator står det en skruve nippel med en ledning på, som forsvinner inn i bilen ett sted. vet noen hva den er til?,og om det er bare å klippe av ledningen å gi fan i den! eller sveise den nippeln fast i det nye eksosrøret? det er ett lys i instrumentbordet som det står "CAT" på når jeg starter bilen,d lyser i 4-5sek og blir borte. har de noe sammen heng? er det bære å klippe ledningen og ta ut lys pæra...? eller vet noen om den føler greia sender signal til motor styringen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ledningen du referer til er ledningen inn til lambdasonden. Denne enheten er en sentral del av motorstyringen og forteller om blandeforholdet mellom luft og bensin. Hvis du klipper ledningen vil motorstyringen gå i en slags safe-modus som medfører et merkbart økt bensinforbruk. Med andre ord må du flytte over lambdasonden til det nye eksosanlegget, du sveiser i så fall fast en passende mutter på erstatningsrøret som du kan skru sonden fast i.

Hvis CAT lyser i 4-5 sekunder og forsvinner så er det vel ikke mye å bry seg om, la pæra være :)

Ellers vet du jo selvsagt at katalysatoren er påbudt på bilen din og at du kan få underkjent bilen på eukontroll hvis de ikke er tilstede? Kommer jo litt an på kontrolløren samt co-verdiene på eksosen, men likevel..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nix ikke lambadasonden. men en annen ledning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

My bad, lambdaen henger i downpipen ser jeg. Det er eksostemperatursensoren du har funnet. Du bør nok også ha med denne sensoren på det nye eksosanlegget ditt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker. då ska eg få en kompis som e sveiser t å bynn å bygg annleget til meg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.