#1 Skrevet April 19, 2006 Monterte i kveld MTM350 chip med vmap sensor. Ut å prøve, og bilen går som en drøm på tomgang og jevnt og fint ellers. Når eg skal gi på så lader turboen, men ingenting skjer med bilen. Og den lader for mye.. 2. gear stopper den på 1,5 og nåla rista. 3 gear 1,8 og nåla rister. Chip er beregnet for RS2 turbo som jeg da har. Har montert stiv wg fjær fra KRB og bruker en TurboXS bleedventil. Wg skruen er justert ut så den er flatt med dekselet og bleedventilen er justert til minimum trur eg. Hva kan være feil tro? Etter instrumentet i kupeen lader turboen men bilen flytter seg ikke framover nevneverdig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 19, 2006 Først og fremst må du nappe ut den stive wg fjøra di. Får du for høyt ladetrykk gjør ihvertfall ikke den saken noe bedre. Prøv med den orginale fjøra med skruen helt ute til å begynne med, lader du fortsatt for mye kobler du deg forbi turbo xs greia og hvis du lader for lite skrur du deg inn på skruen og videre opp på xs saken. Hvis du har planer om å fortsette å bruke bilen om dagene bør du drite i å lade 1,8: haha : Lykke til: ja : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 20, 2006 Nå har eg satt i standard fjær, og lader 1 bar i 3. gear. bilen rykker og drar ikkje godt og jevnt. sliten turbo rett og slett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 20, 2006 Har så lyst å få fikset dette!! Hva er symptomer på gåen turbo? Kan eg ha gjort noe feil når eg monterte chip og map? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 20, 2006 Har så lyst å få fikset dette!! Hva er symptomer på gåen turbo? Kan eg ha gjort noe feil når eg monterte chip og map? Setter du i chip feil så starter vel ikke bilen. Sikker på at VMapen er montert/koblet riktig og satt opp med riktig verdi? Hva skal MTM chippet lade, og er det for 2,5 eller 3Bar map? Har du lest av feilkodeminnet på motorstyringa? Og ikke minst, er alle turboslanger tette/klemmer trukket godt til? Blir litt hardere å være slange når ladetrykket øker, kan være greit å trykkteste systemet. Blir mange spørsmål men det er greit å få på plass disse tingene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 20, 2006 Slangene er nye samco slanger og på turbo er den festet med dobbel unbraco klemme. på ic er det vanlig slangeklemme i begge ender. mapsensoren er en vmap http://www.moreboost.com/ og til denne MTM chipen som skal yte 350 hk ved 1,8 bar skulle den stå i 250 kpa bosch mode i følge selger. har fått kontrollert og verifisert det. Dobbelsjekka flere ganger at jeg lodda pluggen rett vei til map sensoren, og det var skrevet på printkortet til map sensoren hvilke farger som skulle på hvilke pinner. har gått på 1,5 ladetrykk før, men justerte ned i høst når pigghjula kom på, for å skåne littegrann tenkte jeg. har gått fint til i det siste, har fuska littegrann før jeg bytta chip også, men etter chip bytte har den vert helt umulig å gasse med. tror ikke jeg har magnetventilen tilkobla elektronisk, hvor skulle denne i tilfelle stå? Da vil kanskje motor gå i nød modus og vi har feilen der? N75 ventilen har jo ikke vært kobla til før heller, men da har motor gått bra. har nesten ikke farge på eksos, og er det så er den hvit. Er seint og mørkt nå, men skal sjekke alle slangeklemmer en ekstra gang i morra. har glemt å sjekke klemma som sitter på skjøten mellom røret og ic. Alle andre skal være ok. Problemet er jo at motor lugger og kødder når trykket skal "bygges" opp.. Ellers går bilen helt fint, 0,8-1,0 på mila varm motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 21, 2006 Kan problemet vere sprekk i downpipen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 21, 2006 Definitivt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 21, 2006 Ok. Har ikke mulighet før i helga å få bilen opp på bukk, men er det da hull i downpipen så blir det sveisa/skjøta.. veit den er litt flat 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 21, 2006 Men hvorfor kan det ha så mye å si på trykket at det er hull i downpipen? Du skulle sittet på/kjørt bilen en tur, er så mye lettere å "føle" feilen enn å forklare den... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 21, 2006 Tror ikke feilen ligger i sprukket downpipe, du kan i prinsippet kjøre uten hvis du vil. Men hvis det er mange sprekker i grenrør derimot 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 21, 2006 Var det eg også mente.. Så da må jo feilen ligge en annen plass.. Vedder på hadde en som hadde peiling sett på bilen hadde han funnet det på 1-2-3.. Så frustrerende å leite i blinde. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 21, 2006 Tror ikke feilen ligger i sprukket downpipe, du kan i prinsippet kjøre uten hvis du vil. Men hvis det er mange sprekker i grenrør derimot Hvis manifolden min var sprekt, ville det vel høres rimelig GODT? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 21, 2006 I grunn ja, men kjenn etter om du kjenner det fiser ut noe varme rundt grenrøret, er en fordel med kald motor da. Er kanskje litt vanskelig å lukte noe hvis du samtidig har sprekk i downpipe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 21, 2006 har hatt bilen i lufta og kontrollert at det ikke lekker i slanger/slangeklemmer og alle er tette. downpipen var ikke hull på.. fant N75 ventilen, den var frakobla, og testa med å koble den til. tok av minus polen på batteriet i et par minutter for å nullstille evt koder, og testa etterpå. null forskjell... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 21, 2006 prøv en tur med originalchippene i da å se hvordan det går, man hvet jo aldri.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 21, 2006 Bilen hadde tendenser til samme fjusking med gamlechippene, men er konstant fjusk med nye. Sikkert noe med tenning kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 21, 2006 Definitivt! Downpipe, russisk fraktebåt som ikke vil betale for varene, manifold, batteri til handsfree vannkraner må leveres før 1130, turbo, ledervalg, magnetventil, hente brus på Sylte, vårcruising, huske Watskibestillinga før 1100....... Vel sånn så det ut oppe i hodet mitt da jeg svarte, mente selvfølgelig manifolden: dum : beklager:o Du skal vel være med på Vårcruisingen neste helg skal du ikke det da? Da kan jo en eller annen uttale seg regner jeg med, som du sier er det nok lettere etter å ha prøvd bilen en tur. Da kan du jo prøve bilen med motronicboksa mi (selv om jeg ikke er helt sikker på den heller) og se om det blir annerledes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 21, 2006 Høres ut som en plan.. Er det manifolden så begynner det å haste med grenrør bestillingen din terje.! ;D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 21, 2006 Hvis det var turboen som fjuska skulle vel bilen i teorien ryke blått/svart? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 21, 2006 Bare en tanke.. Dårlig bensintrykk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 21, 2006 Tja, hvordan finner eg ut om det er det som er feilen? rett og slett bytte pumpe eller dyser da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 21, 2006 Tja, hvordan finner eg ut om det er det som er feilen? rett og slett bytte pumpe eller dyser da? Få laget deg en trykkmåler på tess. Men kjører du på orginal bensintrykk og orginale dyser? Hvis så er tilfelle så blir vel bensintrykket for lavt for 350 hk mener jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 22, 2006 Ok.. Men da skulle i teorien alt være fiksa hvis eg bytter til den steg 2 chipen istedet da? (295hk) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet April 22, 2006 Ok.. Men da skulle i teorien alt være fiksa hvis eg bytter til den steg 2 chipen istedet da? (295hk) Ja da skal det vel bli riktig forutsatt at bensinpumpa og regulatoren leverer det dem skal. Men det er jo bare til å sette inn en justerbar trykkregulator så får du det bensintrykket du ønsker. "350" hk er nærme max av hva orginaldyser og pumpe greier med oppjustert bensintrykk. Det gjelder ihvertfall på jonus sine chipper og regner med at det blir det samme med din!? Jeg er på litt tynn is nå, men det er sikkert andre som kan bekrefte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...