Bytting av ytre drivledd, A4

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har fått noen knase/knaske lyder på fører siden av bilen min når jeg svinger i lav hastighet. Er ganske sikker på at det er ytre drivledd da mansjetten er åpen og ligger og gaper etter sand og småstein..

 

Det jeg lurer på er om det er noe problem å bytte dette selv? Må jeg ha noe spesielt verktøy eller lignende? Noe jeg må passe på?

 

Har en far som har byttet slike tidligere, men det var på litt eldre biler, vet ikke om det er det samme. Så det er greit og vite litt før vi evt. begynner.

 

Billigste verksted skulle ha ca 3500 for og bytte det..

 

Bilen er en A4 -97 modell, sedan

 

Noen som vet noe om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når jeg jobba på møller brukte vi et spesial vertøy som vi skruddde inn i drivleddet for og presse det av drivakslingen

men kan godt henne at du kan banke det av som på eldere wag biler men hvet ikke om dette går da jeg ike har prøvd det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er ikke noe problemer å gjøre dette selv.

jeg gjorde dette for en stund siden og hadde ikke noe problemer med det.

eneste du må passe på er å ha i mye fett og dra til dem festene for gummien på den nye godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har gjort dette selv.. Ingen problemer! (bilen sto på en løftebukk da men..)

 

For å ta av drivknuten løsner du selvfølgelig mansjetten først, deretter holder du drivknuten "på linje" med drivakslingen og skrur inn den skruen som du løsnet fra senternavet.. da trekker du drivknuten av :) Du kan jo banke den av seøvfølgelig, men da er d lett å skade den indre knuten om man ikke klare å holde igjen akslingen..

 

Nå skal det sies at vi løsnet ikke drivakslingen på girkassa (quattro) men dette mente en mekaniker at egentlig var den beste løsningen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bytta på min slo bare av drivleddet slo på innerste "ringen" funka fint det.... biltema har jo verktøy som man skrur på og da kan man bruke sånn retteslagsak:P(husker ikke hva det heter med det man slider utover,funker omvent vei av en hammer... nesten som en spikertrekker visst du vet hva det er)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar...

 

Har alliert meg med en stk mekaniker lærling og og en stk pappa (+ en haynes audi bok), så jeg satser på det skal gå bra.

 

 

Eneste jeg må få tak i nå er en king size umbraco nøkkel eller liknende for og skru fast den nye bolten i drivleddet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar...

 

Har alliert meg med en stk mekaniker lærling og og en stk pappa (+ en haynes audi bok), så jeg satser på det skal gå bra.

 

 

Eneste jeg må få tak i nå er en king size umbraco nøkkel eller liknende for og skru fast den nye bolten i drivleddet.

 

Ta noen digitale bilder mens dere jobber.

Hadde vært fint å lære litt!

Sindre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta noen digitale bilder mens dere jobber.

Hadde vært fint å lære litt!

Sindre

 

Skal prøve og få gjort det:)

 

Christian: På linken du la ut der, der tar de ut hele drivakselen, er det nødvendig?:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve og få gjort det:)

 

Christian: På linken du la ut der, der tar de ut hele drivakselen, er det nødvendig?:confused:

Enklere det om du ikke skal begynne å demontere hele fjærbeinet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enklere det om du ikke skal begynne å demontere hele fjærbeinet.

 

Ok, er ganske grønn når det gjelder bilskruing. Som du kanskje sjønner:p

 

Blir vel muligens og prøve til helgen viss jeg får tid..

 

Takker alle for tips:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, er ganske grønn når det gjelder bilskruing. Som du kanskje sjønner:p

 

Blir vel muligens og prøve til helgen viss jeg får tid..

 

Takker alle for tips:)

Dette klarer du selv om du er grønn....jeg bytta min første gang på 30 min på fører siden....tar litt lenger til på andre siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jekk opp bilen, skru av hjulet, sett inn en hjulbolt for å låse bremseskiva til navet, løsne 17 mm umbrako i senter av navet mens en annen holder inne bremsen ( da unngår du at det bare går rundt ), demonter bremsecalipperen og heng denne til side så lenge, løsne nedre bakre bærearms 18 mm mutter ytterst ved navet, bank løs denne bærearmen/kula, legg full sving til høyre og hold rattet i fullsvingposisjon ( her trengs litt hjelp ) press/slå drivleddet ut av navet ( pass på gjenger og splines mht skader ), leddet og akslingen kan nå smettes ut imellom nav og skjerm.

 

Hvis senterbolten i navet er gjenget hele skruens lengde kan denne brukes for å presse leddet av akslingen. ( IKKE bruk bolt som ikke er gjenget hele veien ) det finnes nemlig to typer. Evt. kreves spesialverktøy for å presse av leddet. Hold igjen akslingen med ei stor vannpumpetang på ca 1 meter. Dette sitter GODT!!!

 

Demonter leddet, demonter den gamle spreng/låseringen, demonter plast og stålskiva inne i den gamle mansjetten, demonter den gamle mansjetten.

 

Tørk rent gammelt fett og møkk.

 

Deretter monteres alt i motsatt rekkefølge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var det gjort... Tok sin tid pga. sykdom og plassmangel. Men når det først ble gjort så gikk det stort sett smertefritt. Eneste som var litt trøblete var bakre bærebru, men skal den ut så skal den ut..

Brukte metoden som Bent Owe skrev her og den var genial.

 

Det ble desverre ingen bilder da kameraet ikke fungerer skikkelig.: bh :

 

 

Tusen takk for all hjelp!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.