Demontering av lambdasonde, problemer...

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

I går hadde jeg tenkt å bytte lambdasonde på min A200, men det var lettere sagt enn gjort!

Har nylig kjøpt lambdasonde-pipe på Biltema, men det virker ikke som at denne passer helt. Den er litt i største laget, både på den gamle og på den nye sonden.

Den skal være 7/8", noe den sikkert er, men den er altså for stor, ca 1 mm.

 

Finnes det flere størrelser på slike lambdasonde-piper? trodde dette var standard størrelse jeg.

Problemet er at sonden som sitter i eksosrøret sitter noe hinsides hardt, slik at pipen glipper og forskyver seg helt galt.

 

Vi får altså ikke til å demontere den gamle sonden... : gråter :

 

Skikkelig frustrerende. Det blir mye høylytt prat om hva jeg har lyst til å gjøre med de (Biltema) som selger oss slikt søppel. Hver gang vi spør om et eller annet, f.eks om et eller annet passer eller kan brukes til noe, f.eks grovkornet blåsesand, så er svaret alltid noe slikt som "ja det går greit ja.." eller "ja det fungerer fint ja.." blablabla Idioter hele gjengen.

 

jeje, håper noen har tips om dette :)

 

Så slipper jeg kanskje å sprenge hele sjappa deres... : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan du ikke bruke en 22mm fastnøkkel da?

 

 

fungerte helt fint hos meg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan du ikke bruke en 22mm fastnøkkel da?

 

 

fungerte helt fint hos meg!

 

Da må vi demontere innsug og alt mulig for å komme til. Turbo på denne, trangt om plassen.

Det skal jo egentlig la seg gjøre med pipe, men ikke så lett likevel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, hvor gjør du av ledningene når du bruker pipe da..??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må vi demontere innsug og alt mulig for å komme til. Turbo på denne, trangt om plassen.

Det skal jo egentlig la seg gjøre med pipe, men ikke så lett likevel.

 

Kommer du ikke til ved å ta ut luftfilterboksen? Det skal jo ikke være så alt for mye arbeid. Jeg brukte selv 22mm nøkkel når jeg bytte på 200 20v'en. Men det skal være sagt at jeg tror sonden lå litt gunstigere til på 20v'en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer du ikke til ved å ta ut luftfilterboksen? Det skal jo ikke være så alt for mye arbeid. Jeg brukte selv 22mm nøkkel når jeg bytte på 200 20v'en. Men det skal være sagt at jeg tror sonden lå litt gunstigere til på 20v'en.

 

Det er ikke bare bare å demontere luftfilterboksen på MC-motorene. Veldig trangt og kronglete, og i tillegg må man av med brenselfordelingen hvis man skal helt av med filterboksen.

"Arkitekturen" på disse MC-motorene er veldig uryddig og trasig. Trangt overalt.

I så måte er nok 3B-motorenen en del bedre.

 

Det er bare så irriterende at lambdasonde-pipen slipper. Men den slipper først når vi drar til med temmelig høyt moment. Problemet er derfor mest at sonden sitter noe inni granskauen hardt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, hvor gjør du av ledningene når du bruker pipe da..??

 

Bruker nok ikke vanlig pipe, bruker som nevnt lambdasonde-pipe. Dvs, vi forsøkte iallefall.

Den har et åpent spor på den ene siden slik at ledningen ikke blir i veien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

klipp ledningen og bruk vanlig pipe da, sonden er vel gåen uansett? Så får du heller sette fast den nye uten så mye bruk av vold :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett fast pipa, grisekjør litt, og løsne mens det fortsatt er VARMT ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp er som Ole her sier, det er kun varme som får den til å slippe og det er ikke bestandig da heller desverre. Har jobbet på eksos verksted og der har jeg skrudd av min del med lambdaer. Vi brukte gass til å varme mutteren så varm vi turte før vi begynte å skru. Vær VELDIG nøye med å entre gjengene riktig når du monterer den nye....de blir raskt ødelagt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde selv lambda som satt noe helt j... og halvparten av gjengene satt igjen når jeg tok den ut (etter mye grisekjøring og varming med gassvarmer fra biltema løsnet den ved bruk av lambdanøkkelen de selger.) måtte friske opp gjengene med den 'pluggjengerenseren' de også selger, og nå sitter den nye lambdaen i brukbare gjenger. Pass på å ikke få anti-seize i åpningene i lambdaen ved montering da det kan gi belegg på føleren..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.