Anbefalte innlegg

Jeg skal ha 200'n på EU-kontroll, men så knirker det ganske bra fra hjulopphenget i venstre bakhjul. Vi har forsøkt å lokalisere lyden og tror ganske sikkert den kommer fra opplagringen/innfestingen av støtdemper/fjær i overkant. Vi har søkt med stetoskop, og det er ingenting som tyder på at noen av foringene i bærearmen etc knirker.

 

Er det noen som har erfaring med lignende problem/knirking og som vet mer eksakt hva det kan være? hva som må skiftes?

 

Og til slutt, blir slik knirking fra innfesting av støtdemper belønnet med feil på EU-kontroll? eller overser de slikt på kontroll?

 

Sender med et ETKA-bilde som viser de aktuelle delene. Bilen har forøvrig ikke nivåregulering, slik at delene helt til høyre på bildet kan oversees.

ETKA.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei der

Lyden kan komme fra kula i det justerbare staget bak.

Kula går tørr for fett og begynner å knirke. Har selv erfart dette på 2

quattroer og fra tidl. arbeid på verksted.

Du kan prøve å løsne staget å vri godt på det, ev bruke en sprøyte med

tykk spiss for å presse fett/olje inn til kula gjennom mansjetten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei der

Lyden kan komme fra kula i det justerbare staget bak.

Kula går tørr for fett og begynner å knirke. Har selv erfart dette på 2

quattroer og fra tidl. arbeid på verksted.

Du kan prøve å løsne staget å vri godt på det, ev bruke en sprøyte med

tykk spiss for å presse fett/olje inn til kula gjennom mansjetten.

 

Ok, skal sjekke dette. Men vi har brukt stetoskop som vi har satt mot alle bevegelige deler/foringer etc uten at vi har klart å lokalisere lyden. Har nok også sjekket den kula du nevner.

Det vi har gjort er at en av oss har stått i grava under bilen med stetoskopet, mens den andre har stått på støtfanger/hengerfeste og gynget på bilen.

 

Det eneste punktet vi ikke har lyttet til er innfestingen av støtdemper i karosseri, pga at vi da må av med kledningen på innsiden.

Knirkingen høres veldig godt på innsiden av bilen, høres tydelig at den kommer fra venstre bakhjul, noe som gjør at jeg har ekstra misstanke til innfestingen av demper/fjær i karosseri (lyden vil jo da høres veldig godt på innsiden).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er slett ikke usannsynlig at knirkelyden kommer fra del nr.12 på tegninga di. Det er en lagerring (som det så fint heter) og denne ligger an mot karosseriet. Jeg vil anta at om du løsner de tre muttrene nr. 14 og drar ned fjærbeinet, smører på noe fett og setter sammen igjen så er du kvitt lyden.

Det er flere av oss som har sånn lyd :) Og hvis det hjelper så kan du jo gi lyd fra deg, kanskje jeg også kan bli kvitt min...

 

Når det gjelder eu-kontrollen blir det sjekket for slakke i ledd og oppheng. Ingen slakke = ingen feil. Litt knirk blir kanskje ført på som merknad, men skal ikke være direkte feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er slett ikke usannsynlig at knirkelyden kommer fra del nr.12 på tegninga di. Det er en lagerring (som det så fint heter) og denne ligger an mot karosseriet. Jeg vil anta at om du løsner de tre muttrene nr. 14 og drar ned fjærbeinet, smører på noe fett og setter sammen igjen så er du kvitt lyden.

Det er flere av oss som har sånn lyd :) Og hvis det hjelper så kan du jo gi lyd fra deg, kanskje jeg også kan bli kvitt min...

 

Når det gjelder eu-kontrollen blir det sjekket for slakke i ledd og oppheng. Ingen slakke = ingen feil. Litt knirk blir kanskje ført på som merknad, men skal ikke være direkte feil.

 

Dette er jeg enig i hehe :) Jeg har tenkt tanken selv, og ventet bare på at en eller annen skulle komme med et slikt tips, slik at jeg får bekreftet min mistanke.

Det eneste som jeg stusser litt over er at det skal veldig veldig lite bevegelse til for at det knirker, og ut i fra det jeg vet så beveger denne lagerringen temmelig lite på seg, nesten ingenting når bilen såvidt gynger litt opp og ned.

 

En annen snodig ting er at det knirker ikke alltid. Når det er kaldt, dvs da det var kaldt i vinter, så var det helt stille, men da mildværet kom så begynte knirkinga igjen.

 

Uansett, har aldri løsnet på innfestingen av støtdemper der bak før. For å gjøre det du nevnte, skal jeg da bare demontere hjulet og løsne de tre muttrene på undersiden av innfestingen i karosseriet? og så trekke fjærbeinet ned? eller er det ikke så enkelt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jeg enig i hehe :) Jeg har tenkt tanken selv, og ventet bare på at en eller annen skulle komme med et slikt tips, slik at jeg får bekreftet min mistanke.

Det eneste som jeg stusser litt over er at det skal veldig veldig lite bevegelse til for at det knirker, og ut i fra det jeg vet så beveger denne lagerringen temmelig lite på seg, nesten ingenting når bilen såvidt gynger litt opp og ned.

 

En annen snodig ting er at det knirker ikke alltid. Når det er kaldt, dvs da det var kaldt i vinter, så var det helt stille, men da mildværet kom så begynte knirkinga igjen.

 

Uansett, har aldri løsnet på innfestingen av støtdemper der bak før. For å gjøre det du nevnte, skal jeg da bare demontere hjulet og løsne de tre muttrene på undersiden av innfestingen i karosseriet? og så trekke fjærbeinet ned? eller er det ikke så enkelt?

 

Det skal ikke være noe opp/ned-bevegelse, men når hjulet går opp og ned vil demperstanga gå inn og ut på toppen, og det er vel det som skaper gnissingen tenker jeg :)

Det er faktisk så enkelt som å løsne de tre muttrene på toppen ja, MEN (hehe) det er ikke sikkert du får pressa bærebrua langt nok ned til å få noe særlig klaring oppi der. Altså kan det hende du må skru løs bolt+mutter som holder demperstanga fast i brua nederst. Men det er jo ikke rart ekstrajobben.

 

Hvis du løsner alle festepunktene kan du jo like så godt ta ut hele demper+fjær og legge litt fett mellom øvre fjærbein og denne lagerringen også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om det kan være tilsvarende på en 89 coupe ? Har jævli til knirkelyd jeg også når jeg kjører på humpete veg osv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om det kan være tilsvarende på en 89 coupe ? Har jævli til knirkelyd jeg også når jeg kjører på humpete veg osv...

 

På coupe er det nok litt annerledes festet i bakstillingen, demperstanga går gjennom karosseriet og inn i kupeen. Men det er også gummiforinger i overgangen her så det er selvsagt ikke umulig at det knirker der. Bakhjulsopphenget på en FWD er forøvrig rimelig enkelt med totalt 4 foringer, så å lokaliserer hvor knirken kommer fra burde ikke være så vanskelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har også den utrolig plagsomme knirkinga i min 89 coupe.

høres ut som en hattehylle som knirker men er ikke den.. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har også den utrolig plagsomme knirkinga i min 89 coupe.

høres ut som en hattehylle som knirker men er ikke den.. : bh :

 

 

Akkurat sånn er det hos meg også... Må vel få bilen på bukken å finne ut hva det er da.. Begynner å bli lei av lyden.. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal ikke være noe opp/ned-bevegelse, men når hjulet går opp og ned vil demperstanga gå inn og ut på toppen, og det er vel det som skaper gnissingen tenker jeg :)

Det er faktisk så enkelt som å løsne de tre muttrene på toppen ja, MEN (hehe) det er ikke sikkert du får pressa bærebrua langt nok ned til å få noe særlig klaring oppi der. Altså kan det hende du må skru løs bolt+mutter som holder demperstanga fast i brua nederst. Men det er jo ikke rart ekstrajobben.

 

Hvis du løsner alle festepunktene kan du jo like så godt ta ut hele demper+fjær og legge litt fett mellom øvre fjærbein og denne lagerringen også.

 

Tenker jeg gjør dette på onsdag, må bare avtale med min medhjelper om at han skal komme da. Kjekt å ha egen medhjelper :)

 

Men det er en liten ting jeg lurer på før vi (medhjelper) demonterer fjærbeinet der bak. Kan det bli galt med hjulstillingen når man løsner muttrene?

På framhjulene reguleres jo vinklene i hjulstillingen blant annet i innfestingen mellom fjærbein/støtdemper og karosseri.

 

Regner med du har et godt svar på dette også.. : vinke :

slik at jeg kan orientere Laffen (medhjelper) før han begynner demonteringen. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker jeg gjør dette på onsdag, må bare avtale med min medhjelper om at han skal komme da. Kjekt å ha egen medhjelper :)

 

Men det er en liten ting jeg lurer på før vi (medhjelper) demonterer fjærbeinet der bak. Kan det bli galt med hjulstillingen når man løsner muttrene?

På framhjulene reguleres jo vinklene i hjulstillingen blant annet i innfestingen mellom fjærbein/støtdemper og karosseri.

 

Regner med du har et godt svar på dette også.. : vinke :

slik at jeg kan orientere Laffen (medhjelper) før han begynner demonteringen. hehe

 

Hehe, ingen fare. Det er ingen justeringer på fjærbeinet bak. Justeringen gjøres med staget på skrå fra navet til karosseriet samt i forkant av bærebrua.

Så det er bare å skru :D

Får høre på torsdagen hvordan det gikk da : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, nå er problemet med knirkingen funnet og utbedret :)

 

Etter en litt grundigere undersøkelse i går (onsdag) kveld, så fant vi at det ikke var lagerringen i innfestingen mellom støtdemper og karosseri som var årsaken, men at det likevel var en foring. Nærmere bestemt den fremste foringen på bærebruen, dvs den som holder bærebruen festet i karosseriet rett under bakdøren.

Vi løsnet foringen (består egentlig av to gummideler) og gjorde grundig rent, både gummi, holder, og skiver/skrue. Før vi satte det hele sammen igjen så smurte vi inn alle delene som er i berøring med hverandre med et tynt lag med fett/gris.

Var litt usikker på om vi brude bruke fett eller ATF-olje. Gikk for fett da det holder seg lenger, så lenge gummien ikke tar skade av det da..

 

Det ble iallefall stille som mus etterpå. Ikke en lyd :)

 

Men la merke til at den innerste foringen på bærebruen må skiftes.

Ringte mekonomen, men det viser seg at denne kun leveres som orginaldel fra VAG. Ringte Møller, men dæven de skal ha 650 kr for den lille gummiklumpen der. : mad :

Finnes det alternativer som er billigere? andre importører av VAG-deler?

eventuelt gjennom nettet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.