Anbefalte innlegg

funker turtellere som du får kjøpt til bensin på disel biler eller må man ha no spesielt da ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

funker turtellere som du får kjøpt til bensin på disel biler eller må man ha no spesielt da ?

Næi du kan ikke bruke en bensin turteller. Du må nok ha en diesel turteller får å få det til å bli rett.

Rolf Inge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste som bestemmer dette er hvor turtelleren skal kobles til. Hvis det f.eks. er en dynamoturteller (kobles til W på dynamoen) så spiller det ingen rolle om det er bensin eller diesel.

Eneste er jo kanskje at det ser litt teit ut med en turteller som går til 8000 o/min på en dieselmotor...*S*

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste som bestemmer dette er hvor turtelleren skal kobles til. Hvis det f.eks. er en dynamoturteller (kobles til W på dynamoen) så spiller det ingen rolle om det er bensin eller diesel.

Eneste er jo kanskje at det ser litt teit ut med en turteller som går til 8000 o/min på en dieselmotor...*S*

joa, sant nok, men det må til når man har en stor stygg klokke i steden for turteller i bilen sin !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hiver meg litt på denne her jeg. Har nylig kjøpt meg en turteller som skal kobles til W på dynamo. Hvor er den hen da???

Har en golf 3 1,9 TDK. Ser på dynamoen så går det inn tre ledninger. En svær og to litt mindre. En av disse kanskje? Trenger hjelp litt fort. Holder på å montere nå! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uttaket er merket og det skal derfor være greit å finne.

Hvis du ikke har W-uttak så må du lage det hvis du skal bruke den turtelleren du har kjøpt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant det! :) måtte bare skrape vekk litt dritt på dynamoen!

Men nå har jeg ett annet problem. Denne turtelleren må kalibreres opp mot en annen turteller. Hvordan kan jeg få til det? Jeg har jo ingen turteller og sammenligne den med!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ALLE turtellere må kalibreres, ikke bare denne...til info bare...

Det enkleste er å få lånt eller leid en optisk turteller. Det klistres en liten refleksbrikke på egnet plass, enten svinghjul eller reimhjul, som føleren på turtelleren bruker for å registrere turtallet.

Egentlig ganske enkelt bare man har utstyret tilgjengelig. Hør med et bilverksted eller kanskje aller helst et Bosch-verksted.

Sistnevnte driver mye med dieselmotorer og har gjerne slike turtellere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har faktisk ett bosch verksted her i stavanger. Jeg får ta turen innom en dag. Takk for all hjelp! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har faktisk ett bosch verksted her i stavanger. Jeg får ta turen innom en dag. Takk for all hjelp! :)

Fant du ut av dette Stian? Snuser litt på å ettermontere ekstern turteller på einseren min med 1.6 TD motor =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det Audi 80 TDI du har? Jeg har hørt noen rykter om at det bare er å sette inn et originalt instrument med turteller for at det skal fungere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det Audi 80 TDI du har? Jeg har hørt noen rykter om at det bare er å sette inn et originalt instrument med turteller for at det skal fungere.

Nei, er snakk om golf 1/2 med TD =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har slik optisk turteller med klistermerker du setter på svinghjul/reimhjul ved veiv, så du kan kalibrere etter den;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har W-terminal på dynamo så finnes det løsninger. Enten modifisere originalt instrument eller sette i nytt som tar W-terminal signal. Biltema sin dieselturteller er møkk!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en slik jeg mente, så lenger opp i tråden at disse universale måtte kalibreres, og en slik laserturteller fra biltema funker sikkert greit å kalibrere etter. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en slik jeg mente, så lenger opp i tråden at disse universale måtte kalibreres, og en slik laserturteller fra biltema funker sikkert greit å kalibrere etter. ;)

Ser ikke dum ut den nei =)

Blir ikke biltema turteller nei, blir nok noe alla type-r tacho eller noe annet jalla "racing" greier. Grunn til jeg vurderer det er at en slik tacho har også olje og vann temp, samt oljetrykk måler i en klokke =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha turteller for diesel og jeg har ikke funnet slike som måler andre ting samtidig som du nevner? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.