Montering av ny tapp i dørstopper

Anbefalte innlegg

Dørstopperen på førersida knepper noe jævlig når døren lukkes og åpnes. Årsaken er at tappen som sto der var slitt slik at hullet i armen på dørstopperen var større enn selve tappen. Da blir det skikkelig kneppelyd.

Men nå har jeg kjøpt ny tapp som skal monteres.

 

Men så lurer jeg litt da, fordi det er jo veldig enkelt å sette inn den nye tappen/naglen, men så skal jo tappen/naglen utvides på undersiden slik at den sitter fast.

Er det noen som vet en god måte å gjøre dette på? kreves det spesialverktøy?

 

Bilen det er snakk om er en A200, altså karosseri type 44.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal utvide tappen må du jo nesten bare holde imot med noe og slå på den.

Men kan jeg spørre hvordan du fikk ut den gamle tappen? Må ta meg til noe sånt selv på min egen siden det høres ut som om førerdøra ramler av hver gang jeg skal åpne eller lukke den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nja, vet ikke om det er så lurt å bare slå med hammer etc. Det beste hadde vært å ha en stor konisk dor etc som man kan presse mot undersiden av tappen/naglen med en skrutvinge etc :)

 

Jeg sagde av toppen med et baufil-blad, og slo ut resten med en dor. Det fungerte, men tok litt tid å sage. Det er nok ikke den beste løsningen for å fjerne tappen, fordi det er lett å skrape opp/lage merker i lakken på braketten som er sveisa fast i dørkarmen.

 

Det er kanskje bedre å borre ut den nederste delen av tappen og deretter slå den oppover med dor. Men kommer vel ikke til med vanlig bormaskin, kanskje en slik fleksibel bormaskin-forlenger hadde gjort susen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.