#1 Skrevet April 22, 2006 En kompis har olje i kjølevesken på sin 94 mod. Audi s4 4,2 V8. (ABH) Vi har koblet vekk koblingene i fra girkassen til radiatoren slik at oljen ikke kommer den veien. Men det ble ikke bedre. Så vi byttet toppakning. vi så ikke noe feil på den heller. Toppene var 100% plane så vi tok sjansen på at det skulle bli bra. Men det gjorde det ikke. Vi har renset kjølesystemet flere ganger men det kommer stadig olje. Vi trenger råd i fra noen som kanskje har vært borti noe lignende, eller vet om noe. Hvor skal jeg fortsette å feilsøke? Jeg orker ikke tanken på at det kan være sprekt topp, men har mistanke. (Ny topp koster 24000 kr) Men håper noen vet om noe annet som kan være feil. Takker for alle svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 22, 2006 Bump Ingen i det hele tatt som har vært borti noe lignende problem? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 22, 2006 Har dere planslipt toppen ? Er alutopper og de blir skjeve 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 22, 2006 Nei det er jeg ganske sikker på at ikke ble gjort. Uten at jeg skal være helt sikker. Men det er flere mekanikere som har sett nøye på bilen og ingen skjønner noenting. Dyle deler og prøve ut med. Men ett sted må man jo begynne. Han kan jo ikke være første i verden som har opplevd noe sånt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 22, 2006 jeg hadde planet toppen og trykktestet den før jeg satte den tilbake, ikke lett å finne skjevheter og sprekker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 23, 2006 Røntgen...finner sprekker og sånn. Men kan være dyrt å få gjort. Men mange firmaer som er spesialisert på NDT, Non Destructive Testing, og spesialfeltet deres er jo å finne sprekker i metall og kompositter. Søk litt på NDT eller NDI på kvasir eller sesam, så finner du kanskje noe info om bedrifter i Norge. Brukes mye i oljeindustrien denne kunnskapen, og er jo mulig at dersom en bor i nærheten av en slik bedrift det hadde vært mulig å få tatt ett bilde av toppen, da vil sprekker komme godt fram, slik jeg har forstått det. At det kan koste en tusenlapp forunderer meg ikke, men er jo teknologi som brukes på fly og olje og slike ting som er kritisk for å sjekke etter sprekker, og vil jo gi en god garanti for om det er sprekker eller ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 23, 2006 jeg husker ikke helt om det sitter en sånn olje kjøler der kjølevannet går gjenom, der olje filteret sitter er det en braket som sitter før det inn i motoren. kan være lekarse i den også. har vært borte i det på a4, og en s8. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 23, 2006 Mener å huske at det er en kombinert olje og vannradiator, sjekk opp denne før dere bruker mere penger på motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 24, 2006 Det med kombinert olje og vannradiator stemmer delevis. Det er vanlig radiator med oljekjøler til gearkassa i. så lenge slangene fra kassa er koblet av er det ikke det som er problemet. Ken ikke skjønne annet enn at det må dreie seg om en defekt topp, om det er interessant har jeg en 3,6 delemotor liggende... vil ikke selge hele motoren men en topp kan jeg alltids kvitte meg med. (Mener toppene skal være like fra 4.2) Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 24, 2006 Jeg har vært borti at radiatoren er sprekt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 24, 2006 Jeg har vært borti at radiatoren er sprekt Ja det har jeg også... men det er kun gearoljen som kjøles i denne. har han koblet bort slangene fra gearkassa er det ikke der oljen kommer fra. både min 3,6 V8 og min 4,2 V8 har egen oljekjøler til motoren. Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 24, 2006 Radiatoren har blitt sjekket grundig og den virker som å være hel. Det virker jo bare mer og mer som at gjennomlysning av topp er veien å gå. Hvordan kan vi finne ut om toppen er lik på 4.2 og 3.6 ? Hadde jo vært en god løsning om det skulle være det som ligger til grunn for at jeg må bytte kjølevæske flere ganger i uken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 25, 2006 sitter det en sånn vannoljekjøler ved oljefilteret, det kan være der der blandes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...