Anbefalte innlegg

Når du skal mont. fjærer foran på Pasaat/ A4, demont. du den bolten som går igjenom dei øvre lenkearmene eller vipper du ut proppene i motorromet og løser ned øvre fjærbeinslageret der i fra?

Er jo litt spes. opplegg på disse når du setter i sammen skal helst settes i en jigg og just. inn vinkler mellom fjørbeinslager og nedre innfesting på demperen.

Hadde håpet på å kunne ta ned demperen uten å løse bolten på lenkearmene for den sitter noe helt j....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den lange bolten som går igjennom å låser de to lenkarmene må du vel løsne uansett, for det er bare den ene lenkarmen du får frigjort på det innerste festet. fjærbeinet er vel skrudd i tre skruer på toppen, å en i bånn av demper`n da. når du får av dette ser du at det sitter et deksel over hele fjærbeinet, dette må av for at du skal komme til å få løst opp fjæra meiner jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visst du løsner de boltene under de plasthettene i motorrommet så kan du ta ut hele demperopphenget. Da slipper du å løsne den bolten fra helvete ;)

 

Men som sagt da kommer hele demper,fjær og det med i samme slengen og når du har fått hele den ut, så kan du bytte fjæra..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visst du løsner de boltene under de plasthettene i motorrommet så kan du ta ut hele demperopphenget. Da slipper du å løsne den bolten fra helvete ;)

 

Men som sagt da kommer hele demper,fjær og det med i samme slengen og når du har fått hele den ut, så kan du bytte fjæra..

 

 

Var det jeg trodde , for å slippe å ta ut den bolten som dei øvre lenkearmene er festet i, for den sitter som regel godt fast, vi har spesialverkteøy for å ta den bolten men hadde håpet på å slippe å løsne den bolten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bare skal skifte fjærer trenger du jo ikke å ta ut øvre braketten til bærearmene. Altså trenger du IKKE å løsne denne lange 16 mm bolten.

 

Ta derimot ut de to plastproppene i motorrommet ( over braketten ) og løsne de to 13 mm skruene der pr side. Løsne så demperen i bunnen på 18 mm som går igjennom nedre fremre bærearm og ut med fjærbeinet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bare skal skifte fjærer trenger du jo ikke å ta ut øvre braketten til bærearmene. Altså trenger du IKKE å løsne denne lange 16 mm bolten.

 

Ta derimot ut de to plastproppene i motorrommet ( over braketten ) og løsne de to 13 mm skruene der pr side. Løsne så demperen i bunnen på 18 mm som går igjennom nedre fremre bærearm og ut med fjærbeinet.

 

Jeg skal sette på justerbart snart, blir dette fremgangsmåten da også??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yepp har sett den, men hadde håpet på å slippe unna den "djevelbolten" som holder bærearmene. :rolleye:

 

du må løsne den bolten som holder demperen i nedre bærearm, vippe demperen av bærearmen nede, og så løsner du de tre boltene som er oppe i motorrommet, deretter er det bare å vri de øvre bærearmene utover på en måte, dette ser du ganske lett. da er det to små bolter igjen så har du hele fjærbeinet ute, dette er gjort på noen minutter:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal sette på justerbart snart, blir dette fremgangsmåten da også??

 

Så sant bilen din har de to plasthettene oppe i motorrom så.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Yepp har sett den, men hadde håpet på å slippe unna den "djevelbolten" som holder bærearmene. :rolleye:

Hvis du følger den anvisningen jeg har laga der så slipper du det.

Hvis du tar ut gummiproppene i motorrommet kan du hoppen over bilde 2 og 3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder dette for A4 også?

 

Slipper en å løsne "bolten fra helvete :) " ved denne fremgangsmåten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme måte på A4 og A6 og ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for de svara jeg har fått! : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.