Hva skjer ? G60 problem....

Anbefalte innlegg

Da skjedde det igjen igår. Jeg parkerte bilen i gården hjemme, og når jeg skulle ut og kjøre noen timer senere var batteriet flatt :( Det som skjer er at bensinpumpa, og vifta i radiatoren plutselig starter, og tapper da batteriet.

Men HVORFOR skjer det ? Takker for all hjelp :tilber:

 

 

Mvh, Kristoffer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den går på en termostat som er montert ved innsuget en plass, er sånn på min og. er jo for og kjøle ned systemet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik var det på min G60 også.

Bare å koble av ledningene på den føleren som sitter på en brakett mellom blokka og innsuget. Koster ikke mye ny heller denne følerene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik var det på min G60 også.

Bare å koble av ledningene på den føleren som sitter på en brakett mellom blokka og innsuget. Koster ikke mye ny heller denne følerene.

 

Så du mener du er den føleren som er gåen ?

Skjønner jo at viftene kjører for å kjøle ned maskineriet ;) Men det jeg stusser på er bensinpumpa..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er jo normalt at dette skal gå litt når det er varmt. bensin pumpa går på en trykk bryter som sitter i enden på fuelrailen, kjølevifra går på en temp sensor som sitter v/innsuget. batteriet skal ikke bli flatt av at dette går litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den temp føleren som sitter ved innsuget er gåen så går både vifta og bensinpumpa, ikke spør meg hvorfor bensinpumpa går er sikkert en grunn til det også.

Hvis du tar av den ene ledningen på føleren når vifta og bensinpumpa går skal de stoppe. Er bare å prøve.

Den føleren er til for at motoren skal få kjøling hvis det fortsatt er veldig varmt i motorrommet etter at motoren er stoppet.

Ikke no problem å koble den av bare du passer på at det ikke blir alt for varmt når du stopper motoren, men det er som regel ikke noe stort problem så lenge vi bor i Norge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den temp føleren som sitter ved innsuget er gåen så går både vifta og bensinpumpa, ikke spør meg hvorfor bensinpumpa går er sikkert en grunn til det også.

Hvis du tar av den ene ledningen på føleren når vifta og bensinpumpa går skal de stoppe. Er bare å prøve.

Den føleren er til for at motoren skal få kjøling hvis det fortsatt er veldig varmt i motorrommet etter at motoren er stoppet.

Ikke no problem å koble den av bare du passer på at det ikke blir alt for varmt når du stopper motoren, men det er som regel ikke noe stort problem så lenge vi bor i Norge.

 

Denne føleren, er vel ikke LMM du snakker om ? Eller tenker du på en av de TO kontaktene som sitter rett etter hverandre hvis du titter rett mot blokka ? Omtrent på midten... Jeg hadde planer om å fikse det da, og ikke bare koble de av. Gidder ikke ha masse rot i motorrommet, for ikke å snakke om småfeil ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føleren sitter litt på skrå til høyre ved oljepåfyllingslokket på en liten brakett.

Sitter to ledninger ned på den tett ved hverandre. Er bare å ta av den ene ledningen så er du kvitt problemet til du har fått tak i en ny føler. Blir ikke akkurat mye rot av det, du vil nok ikke se noe forskjell tror jeg !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her nede er det.. mener jeg å huske.

CLTW000040ttttt.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her nede er det.. mener jeg å huske.

 

Kjempe !

 

Har akkurat vært ute og kjørt en tur og fått ladet batteriet, så da skal jeg jekke av en ledning der, og se om den har ladet seg ut igjen imorra.. Trodde først det var den hvite pluggen jeg..

 

Supert med bilde : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her nede er det.. mener jeg å huske.

 

Det hjalp faktisk å dra av den tilkoblinga :) Men jeg vil jo gjerne ha ting i orden, så derfor lurte jeg på om du vet hva denne føleren heter, eller om du tilfeldigvis har delenummeret på den ?

 

På forhånd takk ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Delenr står vel på selve føleren hvis du ser godt etter. Ellers så kan du jo bare skru den av og ta den med inn på delelageret når du skal bestille.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her nede er det.. mener jeg å huske.[/quote

 

Tittet litt på mekonomen sine sider.. Kan dette være det som er beskrevet som Temperatursensor ? Eller temperaturgiver ?

 

Jobbet seint alle dager nå, så har ikke rukket å kjøre innom V.A.G enda..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koblingen er fortsatt AV, og inatt skjedde det igjen..

Skulle ut og vaske bil nå etter jobben, og TOMT var det : bh :

 

Aner ikke hva det kan være.. Det MÅ være viftene og det tullet der..

Det er ikke den termokontakten som kan være ødelagt ?

 

Setter UTROLIG stor pris på alle innspill her nå :tilber:

 

Mvh, Kristoffer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går vifta di fortsatt etter at du har stoppet bilen ??

Hvis ikke så er det noe annet som forårsaker problemet ditt, cdspiller/forsterker kanskje ? Hvis du har et tangampermeter kan du måle om det går strøm gjennom kabelen fra batteriet når bilen er stoppet.

Eller så kan det jo hende at batteriet ditt har blitt dårlig av denne tappingen av strøm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det sjer jo ofte at batterier ret og slett dør av gammel organg..

var plaget med dette på min s6 viste seg til slutt at det var en død celle i batteriet som stal strømmen..

 

da jeg hadde raddo g60 måtte ejg ofte dytte i gang bilen paga strømm mangel..

bytta ut ladeledningen fra dynamå til batteri fra 6kvadrat til 50 kvadrat samt bytta spenningsregulatoren til en som lada 15 volt.. hadde aldri noe mer problem med flatt batteri.. vifta SKAL gå etter motorstans.. men at bensinpumpa går er jo ikke helt etter boka..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det sjer jo ofte at batterier ret og slett dør av gammel organg..

var plaget med dette på min s6 viste seg til slutt at det var en død celle i batteriet som stal strømmen..

 

da jeg hadde raddo g60 måtte ejg ofte dytte i gang bilen paga strømm mangel..

bytta ut ladeledningen fra dynamå til batteri fra 6kvadrat til 50 kvadrat samt bytta spenningsregulatoren til en som lada 15 volt.. hadde aldri noe mer problem med flatt batteri.. vifta SKAL gå etter motorstans.. men at bensinpumpa går er jo ikke helt etter boka..

 

Batteriet er splitter nytt, og av beste kvalitet, så skjønner ikke at det kan bli dårlig etter 1 mnd bruk. Prøvd å få tak i tangampére-meter, men finner ingen som kan måle likespenning. Men får prøve å bytte spenningsregulatoren og ladeledningen.. Kan pent bruke PN med kabelsko da ?

 

Og ja, vifta går som et helve... etter jeg har stoppet bilen ( noen ganger ). Høres ut som om de går med dobbel fart : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å bruke multimeter å måle deg frem til hvilken krets det er?

 

Ta ut en og en sikring til at spenningen ikke synker lenger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteriet er splitter nytt, og av beste kvalitet, så skjønner ikke at det kan bli dårlig etter 1 mnd bruk. Prøvd å få tak i tangampére-meter, men finner ingen som kan måle likespenning. Men får prøve å bytte spenningsregulatoren og ladeledningen.. Kan pent bruke PN med kabelsko da ?

 

Og ja, vifta går som et helve... etter jeg har stoppet bilen ( noen ganger ). Høres ut som om de går med dobbel fart : klø :

 

 

har du målt hvor mye ladespenningen din er.. på batteriet? er den 13.5 volt eller mindre klarer den ikke lade opp batteriet om du feks har litt anlegg i den..

 

min g60 lada på batteriet 13.3 volt og det er ikke mye og skryte av..

pn kan brukes om den er tykk nok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.