Periodisk kontroll - Arbeid

Anbefalte innlegg

Fikk bilen igjen fra periodisk kontroll på fredag - dermed også noe arbeid. :confused: Trenger råd fra dere om hva som kan gjøres med følgende punkter:

 

1. Parkbrems for dårlig (høyre side)

2. CO > 0,5 fikk resultat på 0,61 : bh :

3. Forevise senkesett på trafikkstasjonen, det er KONI men mangler papirer...

4. Vinterdekkene hadde en tillatt akselvekt på 1230 men bilen krever 1240 bak. Foran OK. Finnes det noen +- 5% regel her også?

 

Ellers var det utslitte viskerblader foran samt at det manglet varseltrekant :fy: , da blir det en tur innom Biltema :)

 

På forhand mange takk for hjelpen!!! :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er mine tips :)

 

1. Parkbremsen din er enten wire som er sliten eller dårlig bremsekaliper. Om du tar av bakhjulene kan du sammenligne venstre og høyre side og se om håndbremsarmen på kaliperne blir dratt like langt på begge sider. I tillegg kan du ta av wiren og kontrollere at armen er lett å bevege og at den går tilbake til start når du slipper den.

Det er langt fra uvanlig at kalipere tar kvelden bak på VAG-biler, så det er vel ikke usannsynlig at du må bytte den.

2. Med katalysator som fungerer burde co ligge på 0,1, så her er det vel kanskje den som synder? Ellers kan du jo sjekke at lambdasonden fungerer som den skal og at luftfilteret er ikke er fullt av møkk. Jeg har hørt at å koble fra oljeluftingen skal kunne bedre co'en littegrann, men det er vel også et krav om at denne luftingen fungerer på bilen. Så da må du være litt kreativ så ingen oppdager det selvsagt :) Forresten koster en lambda 400kr på biltema (ser du nevner at du skal dit). De er slitedeler og det skader sikkert ikke å bytte den uansett.

3. er vel grei, der må du skaffe deg papirer. sannsynligvis fra de du kjøpte settet av, eller på produsentens hjemmeside hvis mulig.

4. Ha på sommerdekkene :) Må du ha 1240-dekk så er det grensa. Ingen slingringsmonn her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for meget god tilbakemelding Kay :)

 

Hva om man har mistet papirene for senkesettet. Disse fulgte ikke med da jeg kjøpte bilen. Har snakkket med selger men han vet ikke hvor papirene kan være. Kan trafikkstasjonen se hvilket det er, evt. sjekke om det tilfredsstiller alle krav? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva om man har mistet papirene for senkesettet. Disse fulgte ikke med da jeg kjøpte bilen. Har snakkket med selger men han vet ikke hvor papirene kan være. Kan trafikkstasjonen se hvilket det er, evt. sjekke om det tilfredsstiller alle krav? :confused:

 

Da gjør du følgende, finn ut hvilket merke senkesettet er, skriv det opp, både forann og bak + nummerne på fjærene. (forann og bak)

Så finner du ut hvilken forhandler i nærheten som forhandler dette merket og ber dem kontakte de og skaffe papirer til deg, koster toppen 100,-

Eller kontakter forhandleren av senkesettet selv...

(slik jeg gjorde den en gang på 2er golfen min)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller så tar du PKK'n et annet sted hvor de ikke henger seg opp i det med senkesettet og dekkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Co en greier du kanskje å få lav nok ved å slenge på noe vidunder stoff ??

Har vert borti at det holder med å ha noe i bensinen.

 

Kan godt prøve med å være litt stygg med bilen sist km før du skal ta testen - å få dem til å ta testen med en gang før bilen får sotet seg ned igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller så tar du PKK'n et annet sted hvor de ikke henger seg opp i det med senkesettet og dekkene.

 

Lurte på å gjøre det men blir ikke kontrollen utført av NAF sendt inn til trafikkstasjonen samme dag som den ble gjennomført?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da gjør du følgende, finn ut hvilket merke senkesettet er, skriv det opp, både forann og bak + nummerne på fjærene. (forann og bak)

Så finner du ut hvilken forhandler i nærheten som forhandler dette merket og ber dem kontakte de og skaffe papirer til deg, koster toppen 100,-

Eller kontakter forhandleren av senkesettet selv...

(slik jeg gjorde den en gang på 2er golfen min)

 

Mange takk, skal se etter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.