Forskjell på bensintank på Golf I (forgasser vs. GTI)

Anbefalte innlegg

Som topic sier, så lurer jeg på om det er noen forskjell på bensintankene på Golf I m/forgassermotor kontra Golf I m/GTI-motor?

Har hørt snakk om ett ekstra utløp på GTI eller noe slikt, kan det stemme? Evnt. hvor skal dette utløpet ligge? Andre forskjeller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med at det er forskjell på selve tankarmaturet/måler og tilslutninger da den ene motoren er forgasser og den aandre innsprøyter.

 

I forbindelse med armaturet på en innsprøyter vil jeg tro det foruten måleren sitter ei såkalt elektrisk matepumpe/fødepumpe.

 

Denne trykker bensin fra tanken ned til høytrykkspumpa under bilen som igjen forsyner mengdefordeleren med bensin under riktig trykk.

 

Vil også tro det kan være forskjell på slangetilkoblingene på armaturet da iallefall innsprøyter motoren trenger retur til bensinoverskuddet.

 

Tankens utforming i seg selv er nok sannsynligvis lik, slik at du ved en ombygging slipper unna med å bytte armaturet. Dette kommer du til på gjennom bagasjeromsbunnen under et stort rundt lokk festet med tre små stjerneskruer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette har jeg også lurt på. Så enkelt sagt er det bare å bytte ut målern med matepumpe å legge opp retur frem:)

 

Er den lik som på golf 2 GTI? har en slik til donorbil, så er det vel kanksje enklere å få tak i og..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke ta dette som 100% sikker informasjon, men regner med at det er slik. Om et armatur fra 2 eren passer veit jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da spørs det om jeg ikke må til anskaffelse av nytt armatur/måler hvis det er slik...

 

Som det kommer fram i denne tråden, så er tank etc allerede demontert. Sandblåste denne delvis idag.

Foruten tanken og det tilhørende armaturet/måleren som har stått på bilen, så har jeg også to pumper som fulgte med den "nye" motoren jeg kjøpte (legger ved ett bilde av disse to).

Røret helt til venstre på første bilde er det som går framover og til motoren. Mens den slangstussen oppe til høyre er den eneste som er "ledig", og da vil jeg anta at denne skal inn på tanken :confused:

Legger også ved ett bilde som viser armaturet/måleren som sto montert i tanken på bilen. Denne har utløp for to slanger, samt el-kontakten (for måleren).

b1.JPG

b2.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forskjell på tankene, men det er ingen forskjell på armatur/måler. Forskjellen ligger i at tanken på en bil med innsprøytning har en returslange til bensinsystemet, som forgassermotoren ikke har. Det er forøvrig samme tank på diesel-versjoner som på biler med innsprøytning, da dieselen også bruker returslange fra motoren.

 

Jeg vet dette for jeg slet med å finne en god tank til en diesel-einser min søster eide, til slutt ble tanken fra en GTI montert, og den var identisk, bortsett fra rusthullet på toppen : eek :

 

Hennes bil var forøvrig en 82-modell, hvis det skulle ha noen betydning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm...merkelig. Sikker på at ikke gti har matepumpe i tanken altså?

Var liksom så sikker på det men......skal ikke påstå hverken det ene eller andre da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med Bilsentrum idag, og de sa at tanken var lik på GTI og diesel ja. Men forskjellen lå ikke i returløp, da også forgasser hadde dette ifølge de :confused:

Derimot var det en sil (med funksjon som ett filter) i tanken på GTI og diesel.

Det var også selvfølgelig større dimensjon på bensinrørene på GTI kontra forgasser.

Uten å si det sikkert, var det mulig at uttakene på tanken hadde større dimensjon også, pga større bensinrør etc (?).

Matepumpe var det visst ikke i tanken på GTI.

Alt dette var som sagt ifølge Bilsentrum (den lokale VAG-forhandleren).

 

Slik som det var arrangert på forgasser-motoren min så gikk det to bensinrør fra/til tanken. Og det ene trodde jeg var til returløp...(?)

Da er det eventuelt denne silen/filteret det står i. Hvis det kun hadde vært et returløp så måtte det vel la seg gjøre å lage ett uttak til på tanken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Silen står på uttaket til motoren, dette sitter nederst på tanken. Returen sitter høyere oppe på tanken. Silen sitter inne i tanken, på uttaket til pumpen. Denne er der for å hindre at f.eks. rust fra innsiden av tanken skal ødelegge pumpe etc.

 

Her er et eksempel på en slik sil, til luftkjølt VW: http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=584

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, slik jeg ble forklart det også...

Men jeg forstod det nesten slik at det var vanskelig å bytte/ettermontere denne silen? Og hvis man eventuelt må ha ekstra utløp også, så er det vel kanskje like enkelt å skaffe en GTI-tank eller tilsvarende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løfter denne gamle tråden i håp om å få et klart svar på dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er da vel ikke verrre en å sette et filter før pumpa?

Er ikke fødepumpe på Einser GTI, er det på Mk2

 

Eg ser ingen problem med å bruke gasser tank vis du har en som er i god stand og den uansett har retur rør.

 

Enenste forskjellen eg så da eg bytta fra Gasser oppett til GTI var at utløpet er 13mm vs 6-8mm? I vertfall stor forskjell

Røret bør uansett vere stort nok til å mate pumpen...

 

Skal du bruke GTI pumpe for å mate G60T motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du bruke GTI pumpe for å mate G60T motoren?

 

Neida, har ingenting med det å gjøre ;)

 

Løftingen av tråden skyldes det at jeg har en tank fra en cabriolet (1,5 forgasser) til salgs, og ovenfor eventuelle kjøpere av tanken, så hadde det da vært greit å vite det 100 % sikkert om selve tanken på forgassermotorer og GTI/GLi er identiske/går overens med hverandre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen på tankene er at GTi har ett rør til bensinretur. Mener å huske at det ligger i bunnen.

At diesel er lik visste jeg ikke, men det er fordi jeg aldri har sett en dieseltank.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

forgasser mk1 har returrør for bensin, men forskjellen (min var 1.5l) er at inn/utløp for bensin kom ut igjennom lokket til armaturet i toppen+ ledningsstikket. på gti så er det kun en ledningsstikk i lokket til armaturet, innløpet kom høyt oppe på siden av tanken, mens utløpet var nærmere bunnen.

har en gti og en 1.5 tank liggenes så kan sikkert ta ett bilde.

 

golf 1 gti har kun pumpe montert under bilen, ingen inni tank overhodet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk for info begge to :)

 

Et bilde, hvis du har mulighet til å ordne det, hadde ikke vært å forakte nei Rune Andre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.