#1 Skrevet April 23, 2006 Har byttet motor i bilen min en Audi 90 20v. Hadde da ut fordeler når vi plukket fra hverandre div deler. Fordeleren ble plassert tilbake på tenningsmerket når vi monterte den tilbake. Bilen går ikke helt normalt fortiden er liksom ikke det pådraget som kommer plutselig ved 4000rpm. Også går den og puttrer litt på tomgang. Tenkte dette kanskje kunne ha noe med tenningen å gjøre. Prøvde med tenningslampe, vridde på fordeleren og ingen ting skjedde med merket på svinghjulet. Leste på 20v.org at tennings justering blir styrt av en computer, vil det si at det ikke er nødvendig og justere tenningen mere enn kun å sette fordeleren på merket ? Har ingen anntydning til tenningsbank, er kun det at motoren puttrer litt på tomgang og at den ikke går helt maks. Noen som har noen ideèr ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 23, 2006 Har byttet motor i bilen min en Audi 90 20v.Hadde da ut fordeler når vi plukket fra hverandre div deler. Fordeleren ble plassert tilbake på tenningsmerket når vi monterte den tilbake. Bilen går ikke helt normalt fortiden er liksom ikke det pådraget som kommer plutselig ved 4000rpm. Også går den og puttrer litt på tomgang. Tenkte dette kanskje kunne ha noe med tenningen å gjøre. Prøvde med tenningslampe, vridde på fordeleren og ingen ting skjedde med merket på svinghjulet. Leste på 20v.org at tennings justering blir styrt av en computer, vil det si at det ikke er nødvendig og justere tenningen mere enn kun å sette fordeleren på merket ? Har ingen anntydning til tenningsbank, er kun det at motoren puttrer litt på tomgang og at den ikke går helt maks. Noen som har noen ideèr ? Sitter en sikring baki (under setet bak) en plass du skal ta ut for å justere tenningen med fordeleren. Husker å ha lest noe om det. Sikkert noen her på forumet som kan dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 23, 2006 Hmm.. sikring under baksetet det har jeg aldri hørt om før. Hvor og hvordan ser denne ut ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 24, 2006 tror jeg leste det i en haynes bok.... skal høre med min bror. Han vet dette...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 24, 2006 tror jeg leste det i en haynes bok.... skal høre med min bror. Han vet dette...... Snakka me han på tlf nå.. Det skal være en leding sikringsslot i sikringsboksen som du skal sette en sikring i når du skal justere fordeleren. (under baksete? hvor har jeg det fra?) hehe Men elektronikken overstyrer dette alikavell vistnok 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 24, 2006 På min så sitter sikringsboksen i motorrommet oppi vannkassa. Eller er det en sikringsboks under setet også ? Hvis elektronikken overstyrer er det vil lite vits. Så da vil det si at tenninga blir justert optimalt uansett ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 24, 2006 På min 90 10v 88 mod måtte jeg sette i sikring på toppen av bensinpumpereleet for å låse tenninga. Usikker på om det er sånn på 20v. Bare å prøve det med tenningslampa på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 24, 2006 Skal vel stille teninga med sikringen i, så skal elektronikken ta seg av det etterpå. For å få det optimalt eller no... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 24, 2006 Har problem med at motoren går veldig sakte ned på turtallet. Turtallet henger liksom igjen. Når jeg gir gass så tar det veldig lang tid før turtallet faller ned igjen. Tok å strypte slangen til tomgangsregulatoren og da virket det som om turtallet gikk ned fortere, men skal tomgangsragulatoren ha noe å si på dette egentlig ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 25, 2006 Ligger en endestopp bryter på gasspjeldet. (mikrobryter) Har vært borti at den må justeres (da skjer det som du beskriver). Vist du vrir på gasspjeldet så skal du høre et lite "klikk" når den går helt tilbake. Verdt et forsøk å skjekke det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 25, 2006 Har sjekket den. Og den sier et lite klikk når spjeldet er helt tilbake. Men som sagt så fungerte det fint når vi prøvde å strype slangen som går til tomgangsregulatoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 25, 2006 hmm... kanskje den ikke gjør jobben sin helt... Må jo være noen her på forumet som kan svare på dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 25, 2006 Tok ut tomgangsregulatoren nå og vasket den grundig innvendig, satte den på plass og tok en prøve tur, og alt funket sliksom det skal med tomgang og hvor fort turtallet går ned igjen. Stoppet bilen og startet den igjen og da ble den like treg på turtallet som den var før. Prøvde å gjøre den rein en gang til, men det ble ikke noe forskjell. Tok så å sjekket ledningene på bryteren på gasspjeldet og fant ut at det var brudd i den ene. Fikset det men den ble ikke noe bedre, virker nesten som den går enda mer ujevnt på tomgang nå. Lurer på hva som kan være feil ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 30, 2007 Eg sliter med akkurat de samme problemene, så visst du finner ut av dette må du si ifra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 30, 2007 Tok ut tomgangsregulatoren nå og vasket den grundig innvendig, satte den på plass og tok en prøve tur, og alt funket sliksom det skal med tomgang og hvor fort turtallet går ned igjen. Stoppet bilen og startet den igjen og da ble den like treg på turtallet som den var før.Prøvde å gjøre den rein en gang til, men det ble ikke noe forskjell. Tok så å sjekket ledningene på bryteren på gasspjeldet og fant ut at det var brudd i den ene. Fikset det men den ble ikke noe bedre, virker nesten som den går enda mer ujevnt på tomgang nå. Lurer på hva som kan være feil ? Dette ble bra på min da jeg byttet tempsensor til motorstyringen.. Liten sak som står bak på blokka, ligger noen dårlige bilder av prosessen her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=80906 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...