#1 Skrevet April 24, 2006 Jeg har akkurat startet opp motoren i den ene prosjektbilen og sliter med at clutchen ikke frir. Jeg nølte litt på hvilken vei lamellen skulle, da jeg monterte den. I senter på lamellen er det en spline som stikker lenger ut på den ene siden enn den andre. Så da er spørsmålet om "tappen" i splinen peke inn mot kassa eller mot veiven? Takker for raskt svar. (Motor er ADU og kasse er typ 85 quattro) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 24, 2006 På vanlige lameller er det vanlig at den går mot kassa/trykkplata. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 24, 2006 Rett vei !!!!!! Vanligste er at den enden som "bygger" mest skal mot girkassen . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 24, 2006 på de fleste går det vel ikke å sette den feil vei pga. den den siden som bygger ut treffer svinghjulet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 24, 2006 Jeg har satt splinen mot kassa, var det som føltes mest riktig... Jeg lurte litt på hvilken vei den skulle, da den også passet mot svinghjulet uten å ta i. Men clutchen frir fremdeles ikke... Har luftet clutchsylinderen skikkelig, og pedalen kjennes ut til å være slik den skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 24, 2006 Clutchen frir nesten helt. Det vil si at når motoren sviver får jeg ikke satt den i gir, men når jeg setter den i gir før jeg starter motoren så siger bilen så vidt fremover... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 24, 2006 Clutchen frir nesten helt. Det vil si at når motoren sviver får jeg ikke satt den i gir, men når jeg setter den i gir før jeg starter motoren så siger bilen så vidt fremover... Sånn var faktisk min rett etter jeg hadde bytta motor(med cluch) men det gikk seg til ganske kjapt når jeg hadde trødd noen ganger på den. Tenkte kanskje det var noe selvjusteringsgreier eller noe sånt: klø : men brydde meg ikke mer med det når det virket.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 24, 2006 På denne er det ingen justering, men. Det jeg tenker på nå er at jeg har et svinghjul som er mye slankere enn det som egentlig hører til. Om da sylinderstaget da ikke er langt nok til å fri trykkplata helt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 24, 2006 Hvilket svinghjul bruker du? Bruker du "spaceren" mellom motor og girkassen som er orginalt på RS2? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 24, 2006 Hvilket svinghjul bruker du? Bruker du "spaceren" mellom motor og girkassen som er orginalt på RS2? "Spaceren" mener du da nålelageret i senter av veiven som akslingen til girkassen skal stå i? Svinghjulet stammer fra en 2,3l Audi 100, 1991-1994. Brukte dette svinghjulet da det er lett og samtidig har "pinnene" til følerene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 24, 2006 På RS2 er det en 8 eller 10mm plate mellom motor og gir. Altså mellom der motor og girkasse er boltet sammen. Men om den skal brukes eller ikke i ditt tilfelle er jeg usikker på. Men tipper du skal det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 24, 2006 På RS2 er det en 8 eller 10mm plate mellom motor og gir. Altså mellom der motor og girkasse er boltet sammen. Men om den skal brukes eller ikke i ditt tilfelle er jeg usikker på. Men tipper du skal det. Okay. I følge Jonus skulle jeg ikke trenge det, han pleier å ha kontroll på det han sier. Noen som vet noe sikkert om dette`? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 24, 2006 Den plata bruker du når du bruker dobbelt masse svinghjul, noe RS2 har orginalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 24, 2006 Det vet jeg. Men jeg trodde man måtte bruke Urq svinghjul for å ikke bruke "spacer"\plate og med plate på 3B\7A svinghjul, ved bruk av typ85 kasse. Hodet roter nok nå, så jeg gir meg mens leken er god Du finner nok ut av feilen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 24, 2006 Det vet jeg. Men jeg trodde man måtte bruke Urq svinghjul for å ikke bruke "spacer"\plate og med plate på 3B\7A svinghjul, ved bruk av typ85 kasse. Hodet roter nok nå, så jeg gir meg mens leken er god Du finner nok ut av feilen! Dersom jeg hadde en slik spacer ville kansje problemet mitt vært enda større. Hvis det er slik at denne spaceren bygger ut avstanden mellom kasse og blokka. Da ville vandringen på sylinderstaget vært enda lenger. Har nok funnet en løsning på dette i løpet av natta:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 16, 2007 Fant du en løsning på dette ? Tom Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 16, 2007 Sliter du Tom Rune ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 16, 2007 Tja, har ikke fått testa noe med nye motoren. Men fikk dette problemet etter at jeg satte i nålelager i veiva og bytta til ny 4 platers lamell på 10vt motoren. Den løser ut men vanskelig å få i 1. 2. og revers når man står stille, når man først kom i gang så var det ingen problem. Utløser lager og slave sylinder har gått ca 3000km så bør ikke være det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 18, 2007 Sjekk at du har nok olje i girkassa, og gjerne ny olje hvis den gamle er blitt tynn. Med sliten clutch kan det løse greit ut men med ny løser ut litt dårlig. Med for lite olje da bremses ikke tannhjulene inne i kassa og løper i stor fart, mens du får problemer med å sette i gir. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 18, 2007 Fant du en løsning på dette ? Tom Rune Ja, det ordnet seg for meg etter MYE frem og tilbake. Vil ikke snakke om hvor mange ganger jeg tok ut/inn kassen: rolleyes Jeg kjøpte ny slavesylinder, hovedsylinder, race-trykkplate, testet og feilet. Jeg hadde kjøpt en komplett clutchpakke som skulle passe til min girkasse, men fikk ikke fridd alike vel. Det viste seg på den girkassen jeg har: Hylsa som utløserlageret står rundt, var for lang, slik at da jeg skrudde til kassa mot blokka ble denne hylsa presset mot lamellen og da sto lamellen i press mot svinghjulet og fridde ikke 100% Mvh. Atle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 18, 2007 Tja, har ikke fått testa noe med nye motoren. Men fikk dette problemet etter at jeg satte i nålelager i veiva og bytta til ny 4 platers lamell på 10vt motoren.Den løser ut men vanskelig å få i 1. 2. og revers når man står stille, når man først kom i gang så var det ingen problem. Utløser lager og slave sylinder har gått ca 3000km så bør ikke være det.. Samme problem jeg hadde dette. Løsningen min ble å file en mm i "splinen" som er i senter av 4 platers lamellen slik at den ikke tok i hylsa som utløserlageret står rundt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 18, 2007 TAKKER dette er nok mitt problem også. Forumet er TOPP Tom Rune 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 11, 2007 Bumper denne, da jeg sliter med lignende problem på s2`n. Har ikke fått målt dette men jeg har prøvd å bytte akkurat det samme som bl byttet i denne tråden uten hell. Er det noen om kan si meg om det er best å slipe litt av lamellen (splinsen) eller hylsa på kassa? Tror jeg bare prøver å ta av litt der for sikkerhetsskyld. Er det normalt at man skal kunne holde igjen utløserarmen så og i for hånd mens clutch pedalen blir trykket inn? Fornuften sier nei, men nå har jeg byttet alt i deler jeg vet skal funke allikevel får jeg ikke clutchen til å løse ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 12, 2007 Jeg lurer åsså på hvilken vei den spissen\forlengeren skal.. mot kassa eller mot motor?? min lamell til S4 2.2TQ 6 trinslasse men hvorfor har 5 trins audi 200 kasse annen lamell?? eller har jeg fått feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...