Anbefalte innlegg

Hei..

 

 

fikk akkurat et megaproblem med golfen.. mistenker gåen topppakning..

 

 

saken er den..

 

 

bare drev å kjørte rundt som vanlig.. så begynner lampa for varm bil å blinke.. stopper bilen og sjekker.. koker som bare juling og det er et ekstremt trykk i vannsystemt..

 

 

vannet forsvinner på mystiskvis... (det koker ikke igjennom.. det bare freser ut av ekspansjonstanken)

varmeapp er iskaldt når jeg setter på fullt

 

ikke lekker den vann noen plasser, og det ryker heller ikke nevneverdig av bilen..

 

 

det er en golf 2 1991 monojet (RP)

 

 

 

Trenger hjelp og noen kloke hoder her nå!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være vannpumpa. Sjekk om det kommer vann i den tynne slangen på ekspansjonstanken da motoren går. Det skal det gjøre. Om du må ruse den opp eller det ikke kommer vann der uansett er pumpa gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan det gjøre at det blir trykk i systemet da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja når vannet ikke sirkulerer vil vannet rundt motorblokk og topp varmes til kokepunktet eller mer. Varm væske utvider seg som kjent og trykk er et faktum. Væske under trykk koker senere enn 100 grader. Derfor skal det også være et visst trykk i systemet, men ikke så mye at den blåser ut. Ved å skru av lokket på ekspansjonstanken da bilen er så varm fjernes trykket i systemet og bilen koker evt. Ved frisk pumpe og toppakning skal dette likevel gå bra.

 

Om vannet forsvinner burde du evt kunne se det på at motorolja blir grå ved defekt toppakning, eller at olja havner i ekspansjonstanken. Alt avhengig av hvor pakningen er defekt. Også mulig at den da trykket blir så høyt klarer å presse ut vann i div. skjøter, radiator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får vel starte å skru i filler hele greia i morgen da :(

 

 

viser det seg at det er vannpumpe, så er ikke det noe problem og fixe egentlig..

 

 

værre om det er topppakkning...

 

 

da er det snart enklere og putte inn 16v motoren jeg har liggende som prosjekt

 

 

 

edit: fra første posten din bent owe...

 

ser ikke at det kommer noe vann fra den lille returslangen.. ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel.....er da ikke såååå komplisert å skifte toppakning i så fall.

 

Får håpe det er pumpa da. Sjekk for guds skyld det først iallefall.

 

Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel.....er da ikke såååå komplisert å skifte toppakning i så fall.

 

Får håpe det er pumpa da. Sjekk for guds skyld det først iallefall.

 

Lykke til :)

 

 

for en som ikke har penger og utstyr/verksted.. så er topppakkning komplisert..

 

må vel plane toppen og alt da sikkert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er klart, men noen må da kunne hjelpe til litt. Dessuten er det ikke sikkert at det er den som er gåen veit du :) . Hvis du evt. tar av topplokket kan du jo få målt det for skjevhet med en rettholt først ( lang stållinjal ) Ikke sikkert det har blitt skjevt. Har det det blir det jo litt jobb med å demontere det og få planslipt det såklart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppen må ikkje planes, men du må slipe vekk alle pakningsrester på topp og blokk, men kommer det ikkje kjølevæske ut returslangen når du gir gass er det nok stor mulighet for at vannpumpa er defekt, har og ved enkelte tilfeller opplevd at slangen har vært tett, det finner du ut ved å blåse i slangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

åssen i alledager kan dette bli tett da? må ha løsna noe deler da.. er jo trykk i dette systemet er det ikke?

 

 

vanskelig for å tru at det skulle tette seg om ikke noe er hel riv ruskende galt egentlig :) men er jo verdt og sjekke ut da :)

 

 

 

veit jeg har hatt gåen thermostat en stund men

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

åssen i alledager kan dette bli tett da? må ha løsna noe deler da.. er jo trykk i dette systemet er det ikke?

 

 

vanskelig for å tru at det skulle tette seg om ikke noe er hel riv ruskende galt egentlig :) men er jo verdt og sjekke ut da :)

 

 

 

veit jeg har hatt gåen thermostat en stund men

 

Hmmm skulle til å nevne den i stad men. Den kan jo også ha hengt seg opp i lukket stilling. Da får du samme symptomer veit du.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm skulle til å nevne den i stad men. Den kan jo også ha hengt seg opp i lukket stilling. Da får du samme symptomer veit du.

 

 

 

får prøve og ta den ut.. koke den og se om den gjør noe utslag for meg!

 

 

om jeg ikke tar feil, så sitter den veldig enkelt til på 2'ern?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. To 10 mm skruer på et svart plasthus under på vannpumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men en annen ting...

 

 

 

la og merke til det at når bilen drev på som verst.. så var aldri olje temperaturen over 90c ... burde ikke olja blitt varmere da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir bytte av termostat i dag.. så får man se om det hjelper, gjør det ikke det.. så må det være vannpumpa eller noe anna merkelig som er gåent..

 

 

 

 

vannpumpa har aldri gitt fra seg ulyder eller noe noen gang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jo alt annet en enkelt.. må vel ned med hele servo pumpa ser det ut til... trangt er det og.. og ikke har jeg bukk av noe slag heller :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes og minnes fra golfen min at det var ganske lett og komme til om jekker opp bilen på pasaasjersiden og tar av hjulet der....

 

EDIT: Så hadde ikke jeg servo da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes og minnes fra golfen min at det var ganske lett og komme til om jekker opp bilen på pasaasjersiden og tar av hjulet der....

 

EDIT: Så hadde ikke jeg servo da

 

 

akkurat det!... skal ikke være enkelt og få bytta en metalldings.. alt er trælsomt : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen av dere som forstår dette?

 

 

dette "utløpet" eller hva man skal kalle det som sitter i blokka, ser jo ut til å ha vært tørt en stund da...

 

0013.jpg

 

0014.jpg

 

0015.jpg

 

0016.jpg

 

0017.jpg

 

0018.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

0019.jpg

 

0020.jpg

 

0021.jpg

 

0022.jpg

 

0023.jpg

 

0024.jpg

 

0025.jpg

 

0026.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

btw.. kokte den gamle thermostaten... åpna fint den.. men siden jeg har ny.. så bytter jeg den like gjerne..

 

 

bare det som plager meg er det med at det ikke virker som om det er noe flyt i vannsystemet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

spyligjennom systemet så ser du om det kommer ut vann der det skal også får du renset opp radiator og slik i samme slengen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

spyligjennom systemet så ser du om det kommer ut vann der det skal også får du renset opp radiator og slik i samme slengen

 

 

hvis jeg heller vann i ekspansjonstanken. så kommer det vann ut de 2 slangene der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ikke ordentlig sirkulasjon på vannet, så KAN dette skyldes at du blåser kompresjonstrykk ut i kjølevannet. Enten via sprekk i blokk eller topp, eller dårlig toppakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns skovlehjulet på vannpumpa så dårlig ut jeg men. ille ha bytta den var jeg deg. Nå er det jo åpent uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.