#1 Skrevet April 24, 2006 Hei.. fikk akkurat et megaproblem med golfen.. mistenker gåen topppakning.. saken er den.. bare drev å kjørte rundt som vanlig.. så begynner lampa for varm bil å blinke.. stopper bilen og sjekker.. koker som bare juling og det er et ekstremt trykk i vannsystemt.. vannet forsvinner på mystiskvis... (det koker ikke igjennom.. det bare freser ut av ekspansjonstanken) varmeapp er iskaldt når jeg setter på fullt ikke lekker den vann noen plasser, og det ryker heller ikke nevneverdig av bilen.. det er en golf 2 1991 monojet (RP) Trenger hjelp og noen kloke hoder her nå! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 24, 2006 Kan være vannpumpa. Sjekk om det kommer vann i den tynne slangen på ekspansjonstanken da motoren går. Det skal det gjøre. Om du må ruse den opp eller det ikke kommer vann der uansett er pumpa gåen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 24, 2006 kan det gjøre at det blir trykk i systemet da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 24, 2006 Ja når vannet ikke sirkulerer vil vannet rundt motorblokk og topp varmes til kokepunktet eller mer. Varm væske utvider seg som kjent og trykk er et faktum. Væske under trykk koker senere enn 100 grader. Derfor skal det også være et visst trykk i systemet, men ikke så mye at den blåser ut. Ved å skru av lokket på ekspansjonstanken da bilen er så varm fjernes trykket i systemet og bilen koker evt. Ved frisk pumpe og toppakning skal dette likevel gå bra. Om vannet forsvinner burde du evt kunne se det på at motorolja blir grå ved defekt toppakning, eller at olja havner i ekspansjonstanken. Alt avhengig av hvor pakningen er defekt. Også mulig at den da trykket blir så høyt klarer å presse ut vann i div. skjøter, radiator. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 24, 2006 får vel starte å skru i filler hele greia i morgen da viser det seg at det er vannpumpe, så er ikke det noe problem og fixe egentlig.. værre om det er topppakkning... da er det snart enklere og putte inn 16v motoren jeg har liggende som prosjekt edit: fra første posten din bent owe... ser ikke at det kommer noe vann fra den lille returslangen.. ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 24, 2006 Vel.....er da ikke såååå komplisert å skifte toppakning i så fall. Får håpe det er pumpa da. Sjekk for guds skyld det først iallefall. Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 24, 2006 Vel.....er da ikke såååå komplisert å skifte toppakning i så fall. Får håpe det er pumpa da. Sjekk for guds skyld det først iallefall. Lykke til for en som ikke har penger og utstyr/verksted.. så er topppakkning komplisert.. må vel plane toppen og alt da sikkert 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 24, 2006 Det er klart, men noen må da kunne hjelpe til litt. Dessuten er det ikke sikkert at det er den som er gåen veit du . Hvis du evt. tar av topplokket kan du jo få målt det for skjevhet med en rettholt først ( lang stållinjal ) Ikke sikkert det har blitt skjevt. Har det det blir det jo litt jobb med å demontere det og få planslipt det såklart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 24, 2006 Toppen må ikkje planes, men du må slipe vekk alle pakningsrester på topp og blokk, men kommer det ikkje kjølevæske ut returslangen når du gir gass er det nok stor mulighet for at vannpumpa er defekt, har og ved enkelte tilfeller opplevd at slangen har vært tett, det finner du ut ved å blåse i slangen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 24, 2006 åssen i alledager kan dette bli tett da? må ha løsna noe deler da.. er jo trykk i dette systemet er det ikke? vanskelig for å tru at det skulle tette seg om ikke noe er hel riv ruskende galt egentlig men er jo verdt og sjekke ut da veit jeg har hatt gåen thermostat en stund men 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 24, 2006 åssen i alledager kan dette bli tett da? må ha løsna noe deler da.. er jo trykk i dette systemet er det ikke? vanskelig for å tru at det skulle tette seg om ikke noe er hel riv ruskende galt egentlig men er jo verdt og sjekke ut da veit jeg har hatt gåen thermostat en stund men Hmmm skulle til å nevne den i stad men. Den kan jo også ha hengt seg opp i lukket stilling. Da får du samme symptomer veit du. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 24, 2006 Hmmm skulle til å nevne den i stad men. Den kan jo også ha hengt seg opp i lukket stilling. Da får du samme symptomer veit du. får prøve og ta den ut.. koke den og se om den gjør noe utslag for meg! om jeg ikke tar feil, så sitter den veldig enkelt til på 2'ern? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 24, 2006 Jepp. To 10 mm skruer på et svart plasthus under på vannpumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 25, 2006 men en annen ting... la og merke til det at når bilen drev på som verst.. så var aldri olje temperaturen over 90c ... burde ikke olja blitt varmere da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 25, 2006 blir bytte av termostat i dag.. så får man se om det hjelper, gjør det ikke det.. så må det være vannpumpa eller noe anna merkelig som er gåent.. vannpumpa har aldri gitt fra seg ulyder eller noe noen gang 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 25, 2006 Dette er jo alt annet en enkelt.. må vel ned med hele servo pumpa ser det ut til... trangt er det og.. og ikke har jeg bukk av noe slag heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 25, 2006 Synes og minnes fra golfen min at det var ganske lett og komme til om jekker opp bilen på pasaasjersiden og tar av hjulet der.... EDIT: Så hadde ikke jeg servo da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 25, 2006 Synes og minnes fra golfen min at det var ganske lett og komme til om jekker opp bilen på pasaasjersiden og tar av hjulet der.... EDIT: Så hadde ikke jeg servo da akkurat det!... skal ikke være enkelt og få bytta en metalldings.. alt er trælsomt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 25, 2006 Noen av dere som forstår dette? dette "utløpet" eller hva man skal kalle det som sitter i blokka, ser jo ut til å ha vært tørt en stund da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 25, 2006 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 25, 2006 btw.. kokte den gamle thermostaten... åpna fint den.. men siden jeg har ny.. så bytter jeg den like gjerne.. bare det som plager meg er det med at det ikke virker som om det er noe flyt i vannsystemet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 25, 2006 spyligjennom systemet så ser du om det kommer ut vann der det skal også får du renset opp radiator og slik i samme slengen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 25, 2006 spyligjennom systemet så ser du om det kommer ut vann der det skal også får du renset opp radiator og slik i samme slengen hvis jeg heller vann i ekspansjonstanken. så kommer det vann ut de 2 slangene der... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 25, 2006 Har du ikke ordentlig sirkulasjon på vannet, så KAN dette skyldes at du blåser kompresjonstrykk ut i kjølevannet. Enten via sprekk i blokk eller topp, eller dårlig toppakning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet April 25, 2006 Syns skovlehjulet på vannpumpa så dårlig ut jeg men. ille ha bytta den var jeg deg. Nå er det jo åpent uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...