Anbefalte innlegg

Har du ikke ordentlig sirkulasjon på vannet, så KAN dette skyldes at du blåser kompresjonstrykk ut i kjølevannet. Enten via sprekk i blokk eller topp, eller dårlig toppakning.

 

håper for gudsskyld ikke det.. men var litt mye trykk inni der. men det kan jo komme av mye forskjellig egentlig... vann som koker skaper jo som kjent trykk

 

finnes ikke olje i vannet. eller vann i olja..

 

 

Syns skovlehjulet på vannpumpa så dårlig ut jeg men. ille ha bytta den var jeg deg. Nå er det jo åpent uansett.

 

 

hmm... ja.. det kan jo være.. er ca 1.5mm klaring til kantene der skovlehjulet sitter..

 

 

er ikke slark i pumpe, heller ingen lekkasje på bil..

 

 

 

men det som er så rart, er at jeg fylte på vann i går. kjørte litt.. fylte på litt til, slik at jeg fikk rett nivå.. (etter første oppkok)

 

ble masse trykk... og vannet kommer ut igjen av ekspansjonstanken.. (når jeg skrur av lokket, ut i fra det, så står det damp ut derfra pga trykket

 

 

 

frykter vel i grunn gåen topppakkning eller en sprekk her og der...

 

 

 

 

 

 

kommer på et dumt tidspunkt, ettersom jeg ikke har alt jeg trenger til å sette 16v'n i :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men en annen ting.. det skal komme vann ut her ikke sant?

 

ser jo ikke ut som om det har gått vann der på år og dag jo

 

 

 

0025.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har drevet litt mer testing nå!.. helte vann i den slangen fra radiator til blokka.. da kom det ut det hullet hvor det var så tørt..

 

 

så tok jeg av returslange, og blåste i den (den var potte tett..)

 

tok den så av på den siden som radiatoren sitter... blåste så i slangen en gang til.. da var den ikke tett lenger..

 

 

akkurat som om det er tett akkurat der den returslangen sitter innpå radiatoren :(

 

 

bilde av vesentlighet/uvesentlighet følger:

 

0027.jpg

 

0028.jpg

 

0029.jpg

 

0030.jpg

 

0031.jpg

 

0032.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det radiatoren somer tett da??: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

renner vann som bare juling igjennom den......

 

 

 

rådløs jeg nå!

 

 

snart så jeg demonterer toppen og ser der!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen med noen gode tips?

 

 

får vel montere alt igjen i morra.. og hjelper ikke det da..

 

 

så river jeg toppen... :( *ulykkelig*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er noe av det merkeligste jeg har sett, hvor lang tid tar det forresten fra du starter bilen til det freser ut overtrykk? Lukter det noe av dette overtrykket? Misfarving av kjølevannet?

Ser ut som ett eller annet er veeeldig tett et sted, hadde prøvd uten termostat for å se om det er problemet, kan være den ikke slipper inn vannet riktig siden det var helt tørt innenfor.. Som sagt, merkelige greier, og du bør kunne sette trykk på vannet (stopp motor med trykk på systemet) og se at det trenger inn i en sylinder hvis det er problemet.. Hadde drøyd litt med den toppjobben..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være så enkelt som toppa/lokket på ekspansjonstanken også..

at den slipper ut vannet når det ikke skal ut ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er noe av det merkeligste jeg har sett, hvor lang tid tar det forresten fra du starter bilen til det freser ut overtrykk? Lukter det noe av dette overtrykket? Misfarving av kjølevannet?

Ser ut som ett eller annet er veeeldig tett et sted, hadde prøvd uten termostat for å se om det er problemet, kan være den ikke slipper inn vannet riktig siden det var helt tørt innenfor.. Som sagt, merkelige greier, og du bør kunne sette trykk på vannet (stopp motor med trykk på systemet) og se at det trenger inn i en sylinder hvis det er problemet.. Hadde drøyd litt med den toppjobben..

 

 

kommer lixom ikke noe vann inn i motor... ryker ikke noe av den.. og går helt normalt!

 

 

regner med å kjøpe meg ny vannpumpe i morra.. har og ny termostat..

 

var litt metallspon på skovlehjulet så jeg i sted.. ser ut til at den har gått litt inni den delen som er rundt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare et spørsmål til..

 

 

til returslangen.. er det en trykkbryter der? eller skal det gå ann å blåse rett igjennom den når den er tilkobla radiator?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Returslangen er kun en slange uten noe fancy bryter.

Men du må sjekke den o-ringen i lokket på ekspansjonstanken. Se til at denne sitter som den skal.

 

Ellers så hadde jeg spylt igjennom alle delene til vannkjølinga. Motoren, radiator, slanger o.s.v

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay....

 

 

da er det sikkert radiator som er gåen :(

 

 

men har uansett kjøpt ny vannpumpe... så den kommer på... uansett faen nå! skal det være så skal det være :)

 

 

ny pumpe og thermostat..

 

 

bare så irriterende dumt om det er radiator som er gåen..

 

 

men men... har uansett radiator liggende

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tjaaaaa... bytta vannpumpe og thermostat i dag (drittjobb btw)

 

 

fortsatt oppkok...

 

 

da gjenstår det 2 ting! topppakkning eller radiator :(

 

 

 

starter med det enkleste og skaffer meg en radiator først :(

 

 

 

 

edit: kommer ikke en vanndråpe fra returslangen... så jeg regner med at radiator er tett. slik at vannet ikke sirkulerer!

 

 

for det er vel slik at returen må fungere for at vannet skal sirkulere riktig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være så enkelt som lokket på ekspansjonstanken også..

at den slipper ut vannet når det ikke skal ut ...

 

 

Støtter denne prøv å få lånt deg et lokk fra en eller annen..

Kompis av meg bytta motor pga dette, fikk samme feil med nye motoren liksom :)

Alt bra når han fikk lokket mitt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter denne prøv å få lånt deg et lokk fra en eller annen..

Kompis av meg bytta motor pga dette, fikk samme feil med nye motoren liksom :)

Alt bra når han fikk lokket mitt...

 

 

 

njaaa.. lokket har det fint.. slipper ut overstadig trykk.. men slipper ikke ut vann..

 

 

ikke før det koker og jeg skrur opp..

 

 

 

og retur er potte tett.. kommer ikke noe dit gitt..

 

 

 

så blir å kjøre 14 mil og hente ny radiator i dag :( ... teste det

 

 

har og bestilt nytt lokk forresten.. bare for å ha et nytt ett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trodde at lokket skal holde trykk: klø : slik at kjølevannet ikke koker så fort: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mulig det! men koker gjør det! og ingen vannretur.. så satser i grunn på at radiator er tett en plass!

 

 

bytte den i dag.. blir det ikke noe annerledes da! så blir prosjekt 16v framskynda med veldig mye tid

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

njaaa.. lokket har det fint.. slipper ut overstadig trykk.. men slipper ikke ut vann..

 

 

ikke før det koker og jeg skrur opp..

 

 

 

og retur er potte tett.. kommer ikke noe dit gitt..

 

 

 

så blir å kjøre 14 mil og hente ny radiator i dag :( ... teste det

 

 

har og bestilt nytt lokk forresten.. bare for å ha et nytt ett :)

 

 

Prøv å bytt lokket først du...

Dersom du ikke får trykk på systemet så blir det værende luft i systemet..

Kan ikke få lånt deg et av noen ?

 

 

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sorry.. dårlig med folk i området som har samme ekspansjonstank som jeg gitt... men samma det..

 

 

bytter like greit radiator.. må jo være noe galt med den siden det ikke kommer noe returvann inn i ekspansjonstanken..

 

 

 

og i mitt hode.. så vil det tilsi at vannet ikke får full sirkulasjon.. ergo så vil det starte og bli mye vann i systemet som ikke kommer noen vei. det vil bli trykk. og varmt ettersom sirkulasjonen er borte

 

 

 

og som vi alle veit, damp fra kokende vann er utrolig sterkt og vil lage trykk!

 

 

så blir bytte av både radiator og lokk (dette får jeg vel ikke før til uka igjen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sorry.. dårlig med folk i området som har samme ekspansjonstank som jeg gitt... men samma det..

 

 

bytter like greit radiator.. må jo være noe galt med den siden det ikke kommer noe returvann inn i ekspansjonstanken..

 

 

 

og i mitt hode.. så vil det tilsi at vannet ikke får full sirkulasjon.. ergo så vil det starte og bli mye vann i systemet som ikke kommer noen vei. det vil bli trykk. og varmt ettersom sirkulasjonen er borte

 

 

 

og som vi alle veit, damp fra kokende vann er utrolig sterkt og vil lage trykk!

 

 

så blir bytte av både radiator og lokk (dette får jeg vel ikke før til uka igjen)

 

Når lokket mitt ble defekt fikk jeg heller ikke vann i returslangen...

Har du prøft å stikke en streng inn i "returhullet" på radiatoren ? (for å sjekke om det er tett)

Tom Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når lokket mitt ble defekt fikk jeg heller ikke vann i returslangen...

Har du prøft å stikke en streng inn i "returhullet" på radiatoren ? (for å sjekke om det er tett)

Tom Rune

 

 

hmm...

 

 

 

har uansett prøvd og blåse igjennom retur røret der.. potte tett

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har nå vært og skaffa meg ny kork til ekspansjonstanken!

 

 

så blir bytte av det og radiator i dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jada... når koker ikke bilen lenger!

 

 

var potte tett radiator som var feilen gitt! :(

 

 

 

meeeeeen... nytt problem har oppstått! servo'n har blitt kranglete..

 

 

har ikke gjort noe annet med den enn å tatt den ned for å komme til vannpumpa.. og nå hakker den og piper den som en gal når jeg står stille og svinger (går fint når jeg kjører)..

 

 

hva kan være galt nå da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

 

meeeeeen... nytt problem har oppstått! servo'n har blitt kranglete..

 

 

har ikke gjort noe annet med den enn å tatt den ned for å komme til vannpumpa.. og nå hakker den og piper den som en gal når jeg står stille og svinger (går fint når jeg kjører)..

 

 

hva kan være galt nå da?

 

Sjekk at servoreima er stram nok.. Har hatt samme problemet selv..

Er litt kronglete å stramme den, da du må løsne litt på den lange bolten under, for å så skru på strammeskruen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.